Végre megjelent a ma már grafikai etalonná avanzsált Crysis második része, és hozott nekünk hideget és meleget egyaránt. Természetesen a Crytek új játéka sem indulhatott a mostanában megszokott kezdeti nehézségek nélkül, beleértve a kiszivárgott beta verziót és a multiplayer gyerekbetegségeit. Ám a szárnyalás megkezdődött, már meg is érkezett az első tapasz, ami után nyugodtan elmondhatjuk: a Crytek és az EA ismét maradandót alkotott a Crysis 2 kiadásával!
Ráadásul ha megtetszene a tesztünk alatt a játék, akkor rögtön meg is nyerheted a TotalGaming Crysis 2 nyereményjátékán, melyről bövebb infót itt találtok: Crysis 2 Nyereményjáték
A teszt...A történet
2023-at írunk, vagyis az első rész eseményei után 3 évvel kapcsolódunk be a történetbe. Az idegen-fertőzés már javában elterjedt szinte az egész világon, a lakott területek nagy részét evakuálták. A fő eseményvonal New Yorkban játszódik, ahol az idegenek már hatalmas pusztításokat végeztek. Főhősünk, kódnevén Alcatraz éppen csapatával egy küldetésre tartott, amikor egy idegen űrhajó elsüllyesztette tengeralattjárójukat Liberty Island közelében. Szinte az egész legénység meghalt, ám Alcatraz a szárazföldre sodródva belebotlik Prófétába, akit már az előző részben megismerhettünk.
Próféta a Crynet által megalkotott NanoSuit második generációját viseli, amely ugyan ellenáll a földönkívüli vírusnak, de hordozójában komoly károkat okozhat idővel. Miután sikeresen kihúzott minket a vízből, és biztonságos helyre érünk, Próféta "megnyúzza magát", vagyis lefejti páncélzatát, amit utánna sikeresen ránk ruház, majd velünk tovább mit sem törődve elengánsan fejbe lövi magát. Átvettük a helyét, átvettük a feladatait, ami nem más, mint a föld megmentése az idegenektől!
Grafika
A Crysis első részének kiadása után szinte mindenki arról álmodozott, hogy olyan számítógépe legyen, amely képes akadás nélkül futtatni a grafikai etalonnak számító játékot. A második rész rengeteg újítást hozott: bár a DirectX11-et nem támogatja, a lehetőségekhez képest mégis sikerült valami eszméletlenül szép látványvilágot megalkotniuk a Cryteknél, ráadásul mindezt úgy érték el, hogy a gépigény nem szökött az egekbe! Viccesek voltak a készítők, hiszen nem a szokásos Low-Medium-High beállításokat találhatjuk meg a grafikai részlegben, hanem High-Very High-Extreme opciókat. Vicces, de nem túlzás: a legalacsonyabb beállításon is olyan élményben lehet részünk, ami rengeteg mai játékot akár magas beállításokon is szégyenben hagy.
New York rendkívül részletes lemodellezése sem lehetett kis munka, mindezt úgy, hogy a futurisztikus, poszt-apokaliptikus hangulat is bele lett építve a nagyváros 2023-as kinézetébe. A Szabadság-szobron kívül olyan helyeket is meglátogathatunk, mint a Wall Street, a Városháza, vagy akár maga Liberty Island. A CryEngine 3 a nagy területeken sem hagy minket cserben: lehet bármekkora nyitott terület előttünk, jöhetnek a legélethűbb hatalmas robbanások, a motor akkor is gond nélkül képezi le a megfelelő effekteket.
Megtalálhatóak a Crysis abszolút sajátos elemei is, mint a kidönthető és felrobbantható tereptárgyak, valamint a készítők nem bántak csínján a motion blur használatával: becsúszások, robbanások és természetesen gyors futásaink alkalmával egészen életszerű elmosódást kapunk. Nem mehetünk el szó nélkül a játék teljes sztereoszkóp 3D támogatása mellett: a Mammutban volt alkalmam saját szemmel megtapasztalni, milyen is az igazi 3D Crysis 2 élmény, és meg kell mondjam, hogy elég meggyőző! Nem csak a menük vannak 3D nézethez kihegyezve, de a HUD megjelenése is olyan, mintha tényleg a szemünk előtt lenne!
Összegezve: a Crysis 2 grafika terén ismét etalon lehet, értve ezalatt a motor optimalizáltságát a megdöbbentően gyönyörű látványvilághoz képest!
Hangok, Zene
Természetesen ebben a részben is a jól megszokott mennydörgő szinkront kaptuk meg a nanoruhához, valamint a fegyverek hangjai is ismerősek lehetnek. A fejlesztők megpróbáltak itt is maradandót alkotni, ami félig-meddig sikerült is nekik: mindig a megfelelő helyről érkeznek a hangok, a lépések és a katonák beszélgetése is jól pozícionált, ráadásul az űrlények hangjai is nagyon el lettek találva. Multiplayerben a hangok és a térkép együttes használata akár vakon is lehetővé tenné, hogy a pályákon gond nélkül navigáljunk.
Zenei téren a nagyobb filmekhez hasonlóan komolyzenével találkozhatunk, és itt meg is állhatunk egy pillanatra, ugyanis a többszörös Oscar-, Grammy- és Aranyglóbusz-díjas zeneszerző, Hans Zimmer dolgozott a Crysis 2 zenéinek megalkotásán. Ez erősen érződik is: mindig alkalomhoz illő zenéket kapunk, amik harmonizálnak a jelenettel és a történésekkel is!
Multiplayer
Az első rész multiplayer része, majd később a Crysis Wars sajnos nem lett akkora siker, mint azt a készítők eleinte elvárták, ám hibáikból tanulva a mostani trendeknek abszolút megfelelő többjátékos módot sikerült kiadni a kezükből. Van itt minden, mi szem-szájnak ingere: Killstreakek, perkek, fejlődési lehetőség, 6 játékmód, és még sorolhatnám. Sokan a Call of Duty sorozat legutóbbi részeihez hasonlítják a multiplayer adta lehetőségeket, ám itt is történtek olyan fejlesztések, amik egyedivé teszik a játék ezen részét is.
Nem csak a fegyverek, de még a nanoruha kiegészítői is teljes mértékben testreszabhatóak, így olyan stílust alakíthatunk ki magunknak, ami minden tekintetben a nekünk megfelelő módosításokat tartalmazza: lehetünk hangtompítós, láthatatlanul lopakodó gyilkosok, de akár nagy tűzerővel és komoly páncélzattal felvértezett mészárosok is, a kombinációk száma szinte végtelen!
Ne feledkezzünk meg az elérhető kitűntetésekről, amiket jelen esetben különböző dögcédulák jelentenek. Játékainkról ráadásul a Crysis 2 állandó statisztikát vezet, ahol akár előző játékunk alatt elért helyezésünket is megtekinthetjük, de még a legtöbbet használt fegyvereinket is. Mindezt lehetőségünk van megosztani a MyCrysis.com felhasználóival, illetve a később megjelenő kiegészítőket akár a játékon belül is megvásárolhatjuk majd!
Különleges kiadások
Úgy gondoltam, hogy külön részt szentelnék a játékból megjelent különböző kiadásoknak. Egyrészt természetesen kapható normál változatban a játék, ami kizárólag csak az alapokat tartalmazza. A Limited Edition egy kis kiegészítéssel tud többet, amely magában foglalja a Threat Awarness pakkot és az egyedi, aranyszínű dögcédulát. A legdurvább kiadás viszont a Nano Edition, ahol komoly extrákat kapunk a játékhoz: a DVD eleve egy különleges fémdobozban található, ezen kívül a csomag tartalmaz egy Artbookot, amiben koncepciórajzokat találhatunk, egy Alcatraz figurát, ami fényeffektekkel lett tarkítva, valamint egy Crysis 2 Nano stílusban megalkotott hátizsákot! Ez aztán a jól felszerelt különleges kiadás!
Összegzés
Általában mindig megpróbálok objektív lenni egy játék értékelésénéll, de jelen esetben akármennyire is szeretném, nem megy, mivel az első óra játék után azonnal beleszerettem a Crysis 2-be. Nem csak a szemkápráztató grafika győzött meg, nem is csak a történetközpontú kampány, vagy a szinte tökéletesre fejlesztett NanoSuit 2.0, hanem az az egység, ami magát a játékot képezi. A történet magával ragadó, a többjátékos mód szinte megunhatatlan, a hangok és zenék nagyon el lettek találva, és még a grafika is elképesztő, pedig nem kell hozzá erőgép! Nyugodt szívvel kimondhatjuk, hogy a Crysis 2-nek sikerült előde érdemeit nem csak megtartani, de túlszárnyalni is. Mást nem mondhatok, mint hogy kihagyhatatlan, ezért ha még nem próbáltátok, akkor itt az ideje, csalódni biztosan nem fogtok!