Most egy picit a hostingokat érintő témát próbálok meg feszegetni, biztosan sokakat érdekelni fog. Szerintem minden hoszinggal - és itt most maradjunk a játékhoszting azaz gamehosting témájánál - foglalkozó cég vagy "cég" találkozott már a címben szereplő hihetetlen és érdekes kijelentéssel. A probléma azért is érdekes, mert aki ilyen kéréssel indít egy valamire való cégnél, bizony, nem jut messzire. Nézzük meg az okát!
Tovább olvasom
Archív cikk áttöltve: 2012/03/29 · Eredeti szerző: Johnny
Minden klán alakulásakor nem csak a csapattagokból áll hanem egyéb, más feltételek is szükségesek a felhőtlen szórakozáshoz és gyakorláshoz. Már akinek fontos a gyakorlás. Az egyik igazán esszenciális összetevőnek minősül a játékszerver vagyis az a virtuális világ, ahol a csatározások zajlanak.
A csapatoknak ilyenkor több választási lehetősége is adódik. Lehetősége van arra, hogy az egyik csapattag indít egy szervert a saját gépén, a többieknek elküldi az éppen aktuális címet és portszámot, mindenki csatlakozik és már mehet is a haddelhadd. Ez mind szép és jó azonban akad több kisebb probléma. Ha az adott játékosnak nem megfelelő a fel- és letöltési sebessége - ez egyre inkább csökkenő probléma, hiszen az internetszolgáltatók versenyében ez folyamatosan emelkedik -, akkor nem lesz megfelelő a játék minősége sem. Akadások - laggok - keletkeznek, ami igen bosszantó. A másik probléma akkor merül fel ha az adott játékos nem ér rá és / vagy nem kapcsolja be a gépét és indítja el a szervert. Ebben az esetben nincsen hová menni, marad a másé: keresni kell egy szervert, ahol lehet játszani. Világos, hogy a mai energiárak mellett semmiképpen sem költséghatékony ha valaki éjjel-nappal bekapcsolva hagyja a számítógépét, hiszen csinos számlát biggyesztenek az orra alá a hónap végén. A harmadik probléma az, hogy az internetszolgáltatók folyamatosan módosítják a címeket éppen a dedkált szerverfuttatás megelőzése céljából, így nem lehet építeni egy adott címre, azaz az idegen játékosok időről időre nem találják meg a szervert.
Nem marad más mint keresni egy erre a szolgáltatásra szakosodott szolgáltatót és bérelni egy szervert. Ez már majdnem minden szempontból tökéletes, hiszen egy szerényke díj fejében 7/24-es szolgáltatást kaphatunk. Mindegy melyik szolgáltatót vesszük alapul, a célom nem a szolgáltatók bemutatása és minősítése, hanem egy permanens kérdés fejtegetése. Itt jön az érdekessége a dolognak. Ezért a szolgáltatásért fizetni kell. Nem sokat, de kell! Néhány csapat megpróbálja becserkészni a szolgáltatókat egy ingyenszerverért - később kifejtem ezt bővebben, most maradjunk ennyiben! -, melynek fejében mindenfélét megígérnek. Természetesen tenni nem sokat akarnak érte és nincs is hozadéka az adott szolgáltatónak a dologból, ha egy rossz csapatot támogat.
Gyakran kapunk mi is olyan leveleket, amiben azt olvashatjuk, hogy "...Mi egy kezdő csapat vagyunk és ha szponzorálnátok minket az egyik legjobbak lennénk. Persze ezért hírdetünk titeket mindenhol: weboldal ( atw.hu-s ), póló ( ami, sohasem készül el ), IRC, TS, blabla...", "...Ha adnátok egy szervert...", "...CSAK egy 12 slotos szeróra lenne szükségünk és Istenbizonydetutiszázszázalékmegminden...", "...azért keresünk titeket, mert Ti vagytok a legjobbak és nekünk a legjobb kell...". A legszebb mondat talán mégis az alábbi, MSN-es verzió: "Adjatok már egy szervert léccccci, nektek úgyis ingyen van!". Tehát ingyen van. Sajnos nincsen ingyen: pénzbe kerül.
Lássuk miért is kerül pénzbe a szolgáltatónak a szponzorált szerver futtatása! Világos, hogy ehhez kell egy számítógép, amely a nap minden percében rendelkezésre áll. A folyamatos rendelkezésre álláshoz energiára és internetcsatlakozásra van szükség. Ebből fakadóan máris találtunk három, gazdasági szempontból költséget generáló tételt: a számítógépet, az energiát és az internetkapcsolatot. Ezek szolgáltatótól függően változó tényezők attól függően, hogy milyen a fentiek minősége. Ezek vonzata egy negyedik kiadás: a support. Természetesen ezek is változók; embere válogatja, milyen az adott támogatás. Ez is valamilyen formában pénzbe kerül. És akkor még maradnak a járulékos költségek, mint a könyvelő, az adó, stb.
Tehát a számlákat ki kell fizetni. A hosztingcégek pedig a számláikat a bérlőik befizetései alapján befolyó összegekből tudják finanszírozni. Ebből fakadóan nem mindegy, hogy kinek ad egy szolgáltató támogatott szervert. A kard kétélű: egyrészről kérdés, hogy van-e az adott csapatnak akkora reklámértéke, hogy megérje vele foglalkozni illetve mit szólnak azok a csapatok, akik fizetnek a szolgáltatásért, de nem kapnak támogatást egyetlen szolgáltatótól sem. Ezeket mérlegre kell tenni.
Nyilvánvaló, hogy egy profi csapat sem fog egy ismeretlen sufnicéget választani támogatónak. Neki sem mindegy, hogy mit mondanak egy olyan cégről, aki nem akar semmilyen minőséget képviselni, nem akar komolyan belefektetni sem pénzt sem időt sem munkát a szolgáltatás fejlesztésébe. A sufnicégeket olyan csapat keresi fel, akiket a nagyobbak már lepattintottak, hiszen értéktelenek reklám szempontjából. A nagyobb és komolyabb csapatokat pedig a szolgáltatók keresik meg, hiszen értékes az ismertségük, az eredményeik, a scene-ben betöltött szerepük, munkásságuk, tekintélyük. Biztos vagyok benne, hogy sikerült egy kicsit megmutatni, hogy ez a dolog kétoldalú és nem arról szól, hogy ha hosztingcégként már benn van a szerverem a szerverhotelben, akkor minden rendben van és ha csapatként szolgáltatót szeretnék mindegy ki legyen az, mert a szerveremre mások is járni fognak játszani. Ha nem megfelelő a szolgáltatás minősége bizony nagy lehet a presztizsveszteség már a kezdetekkor.
Ha egy cég szponzorál valakit, annak oka van. Mégpedig az az oka, hogy a csapat jó és annyit gyakorol és tanul, hogy ismertté válik: érdemes belefektetni a pénzt. Az ismert és elismert csapatok szavára adnak más csapatok és ha ők ajánlanak egy hosztingcéget, akkor azt sokszor elfogadják és abban már van üzlet. A szponzorált szerver is pénzbe kerül még akkor is ha azt nem a támogatott klánnak kell megfizetnie, hanem a nem támogatott, a szerverért fizető csapatoknak. Korábban Hubertus már feszegette a szponzoráció témáját egy korábbi cikkben, amiből egyértelműen kiderül, hogy a támogatás bizony üzlet. És mint mindíg az üzlet minimum két félből áll. Mind a két félnek az az érdeke, hogy jól járjon. A támogatást nyújtó cég elvárja, hogy jó eredményeket hozzon a csapata és a viselkedése a közösségben megfelelő legyen és ezzel reklámot azaz ismertséget hozzon a számára. A támogatott csapat pedig cserébe szolgáltatást vagy szolgáltatásokat kap a támogatótól. Ez a dolog szépen tud működni hosszú ideig ha mindkét fél érdeke beteljesül.
De vizsgáljuk csak meg miért is olyan nehéz kifizetni a szerver bérleti díját. Vegyünk egy átlagos hoszting átlagos havi szerverdíját, ami olyan cirka 1000-1200 forintot tesz ki. Szerintem egy csapatban 4-6 tag biztosan van, hiszen a warok is általában 2v2, 5v5 osztásban játszódnak. Könnyű kiszámolni, hogy havi bérleti díj fejenként 200 és 300 forint között mozog. A gép ára, az internet havidíja nem okoz gondot a szerver díja igen? Miért? Miért van értelme napokon, heteken keresztül nyafogni és kuncsorogni hoszingcégeknél, amikor csak ennyibe kerül. Miért jó megalázkodni ennyi pénzért? Vagy tényleg nincsen semmilyen tartás a mai fiatalokban? Igen fiatalokban, hiszen az idősebbek sosem keresnek ilyen ügyben minket, szolgáltatókat. A fent említett párszáz forintos egy főre jutó költség mindenképpen vállalható ha valaki komolyan gondolja a játékospályafutást. És ezzel be is zártuk a kört: ha megéri nekem, hogy jó csapat legyek és végigjárom az utat, megkeresnek a támogatást nyújtó cégek, ha megkeresnek már érek valamit a közösségben és a piacon is. Ha támogatnak pénzt ér a tudásom. Mert minden pénzbe kerül, nincs ingyen semmi sem.