Egy kis történelem�
A pálya 1999 November 5.-én került bele a Counter-Strike Béta 4.0-ba. A komplexum MEEEEDIC keze munkája a textúrákat pedig MacMan készítette. A pálya társaihoz képest szinte semmit nem változott az évek folyamán, összesen háromszor lett frissítve. Elõször a megjelenést követõ 1 hónapban a béta 5.0-ban javítottak rajta. Ekkor kaptak a CT-k hosszabb kifutót, illetve a Terroristák egy gyönyörû zöld kamiont, illetve ekkor alakult át az alsó része a pályának, de errõl majd késõbb. Lényegében ez az a pálya, ami 2000 óta szinte minden versenyen megtalálható volt, hiszen hatalmas elõnye a könnyen taktikázhatóság illetve az, hogy a Valve 5 év alatt nem, mert hozzányúlni és a béta 5.0 ás verzió után minden ott maradt, ahol volt. Persze új textúrákat azért kapott, amikor megjelent a CS1.6, de lényegi változások ekkor sem történtek.
Papírfalak�
Ezt a cikket persze nem nekem kéne megírni, mivel én olyan ember vagyok, aki sosem tört babérokra a sportszerû csézés terén, így sosem szerettem a �papírfalú� de_nuke-ot, ami gyakorlatilag CS1.6 megjelenéséig public szervereken elég ritkán futott itthon. Ebbõl kifolyólag � bár egy-két movie-ból azért lestem-, nem tudom, hol kell átlõni a falakat, de nem is nagyon érdekel, hiszen kilátott olyat, hogy egy 40 cm �es falon átsodornak a fegyverek? Persze most mindenki felkapja a fejét, hogy �ez hülye, ez az élet (nuke) rendje�, és ez sajnos mindig is így volt, azzal a különbséggel, hogy a Bétákban még sokkal kevesebb fal-tunkkal is meg lehett ölni az ellenfelet! Sokan ezért ódzkodtak a pályától de, a legtöbben ezt élvezték is benne, hiszen a tunk mindig garantált volt.
Source változások�
Mielõtt bele kezdenék a �nagy� összehasonlításba pár szót említenünk kell a frissen megjelent Source-os változatról is! Szinte senki nem gondolná, hogy a pálya magában foglalja az összes eddig megjelent változat tulajdonságait és még hozzá is tesz! Elsõként kerül CS pályára a HDR (High Dynamic Range) technológia, amirõl majd késõbb ejtenék szót. Emellett Source motor már nem teszi lehetõvé, hogy a falakat ész nélkül tunkolva �rusholjuk�, és végre elõtérbe lép a �tölténytakarékos� játék. Gyakorlatilag a map egy-az egyben ugyanaz, mint 1.6-ban és elõtte volt, összesen egy új szoba lelhetõ fel a pályán illetve az alagsorban visszaalakult a béta 5.0-ás állapotra a járás. Aki pedig nem hiszi, hogy egyszerû �újra textúrázásról beszélünk, az most tartson velem és tárja ki szemeit.
Akkor és Most�
A CT kezdõ a béta 4.0 idejében meglehetõsen közel volt az épület komplexushoz (késõbbiekben csak �Ház�), így ezt pár hónappal a megjelenés után rögtön javítani kellett, mert a T-k még ki sem étek a kezdõjükrõl, de az Anti Terroristák már csücsültek a kemphelyeken. Persze a HL-bõl ismert homokot is lecserélték, mert a gránátrobbanások bugosak voltak rajta. Látható hogy a Source-os változatban semmi változás nincs 1.6-hoz képest csak máshogy néz ki, ami gyakorlatilag jellemzõ lesz a pálya összes többi részére is ezért ott már, meg sem említem!
A Kezdõrõl kiérve balra indulunk, és megpróbáljuk észre venni a különbségeket, de gyakorlatilag semmilyen változás nincs, az összes láda ott van ahol lennie, kell.
Induljunk tovább az udvarra és nézzünk körül. Örömmel tapasztaljuk, hogy itt sem történtek változások. Bár a Source verzióban a bétákhoz hasonlóan nem lehet felugrálni a Terrorista oldalon a nagy sziklára (legalábbis még nem sikerült).
A másik irányból is ugyanúgy néz ki a pálya. A Source verzióban a kõfal helyett jobbra azonban már kerítés található, ami igen remek, mert ha messzirõl valaki hangtompítóval soroz minket, azt is meghalljuk.
Indulva a T kezdõ felé ismét minden a régi a jobbra látható nagy fadoboz is megmaradt bár a rés a legutolsó verzióban azért jelentõsen növekedett.
A Terrorista kezdõn a Béta 4.0 idejében még nem volt teherautó. Gyakorlati jelentõségét a mai napig senki nem tudta megfejteni, bár tény, hogy a rendszeres alázásoktól elkeseredett Terrorista csoport jelentõs része 1.5 idejében rengeteget tartózkodott a platón.
Egy kicsit közelebbrõl is megtekinthetjük a jármûvet. Source verzióban ismeretlen okokból két sárga oszlopot helyeztek el a pályán. Design elemnek nem utolsó, de hatalmas káoszt tud kelteni egy public szerveren
Amint beérünk a kapuba, megállunk. A szemfülesebbek itt egy igen komoly változást vehetnek észre, de ezt még nem árulom el gondolkodjatok!
Aki pr0 az észrevehette, hogy a Béta 4.0-ban valami nem stimmel. Gyakorlatilag a Terroristák nem tudtak felmenni a tetõre kempelni, mert hiányzott a legkisseb láda, így az két emberes munka volt.
Az �elosztóba� érve ismét semmilyen változás nem tapasztalható csak, hogy a Source verzióban remek fedezéket alakítottak ki a kis �teraszon�. Érdemes még megfigyelni, hogy a lámpák száma is ugyanannyi csak az utolsó verzióban már energiatakarékos fénycsöveket szereltek fel.
Öröm, hogy a másik irányból sincs jelentõs változás sehol. Így indulhatunk is tovább a �Rádiós� szobába.
Beérkezve észrevehetjük, hogy 1.6-ig jelentõs lux csökkenés tapasztalható, ami az energiatakarékos fénycsövek bevezetése után kicsit kompenzálódott Source-ban. Egyébként ez általánosságban is igaz, hogy 1.6-ban élte �sötét� korát a Nuke.
A rámpán is minden rendben van. Bár végre nem lehet átlátni a jobbra található láda alatt, illetve a Source-ban a kiegyenlítés véget a rádiós szoba után nem rögtön a folyosóra jutunk, hanem van egy kisebb szoba, így AWP-vel sem lehet kilátni az �elosztó� ajtajára.
Leérve az alsó lerakóra, csak a Source-ban láthatunk változást, de itt nem is egyet. Kezdjük azzal, hogy a rámpa két oldalára korlátot raktak akadálynak, illetve eltûnt a rakéta is, ami az elõzõ verziókban egy igen érdekes momentum volt a pályán, hiszen gondolkozzunk, hogyan vitték azt oda be? Vagy ha ott rakták össze, akkor hogyan viszik onnét ki? Valószínûleg ezek a gondolatok jártak a Source-os map elkészítõjének fejében, amikor úgy döntöttek megszabadulnak a rakétától és �úszómedencét� raknak a talpunk alá.
Másik nézetbõl még jobban látszik a kék lötty a földön. A hangos ajtókat sárga nyíló ajtókra cserélték, így az fentrõl nem annyira észrevehetõ, ellenben a bomba lerakásnál hallható csipogás felhallatszik, kárpótlásul.
A Source-os verzióra jellemzõ, hogy az alsó részt megváltoztatták, ez legjobban a folyósóra és a hátsó szobára vonatkozik. A képen kis ablakos szoba maradt védõhelyként.
A folyosó mindenhol egyenes maradt, de Source-ban középen egy lépcsõpáros található, ami nagyban megkönnyíti a védekezést. Béta 4.0-ban volt még egy-két unalomûzõ objektum, de ezek nem sokáig maradtak ott.
Elérkeztünk az egyik igazán Retro részhez. Érdemes megfigyelni az elsõ és az utolsó képet! Bizony a készítõk úgy döntöttek, hogy a pálya úgy volt jó mint Béta 4.0-ban így a Source-os változatban eltûnt a hátsó szoba. Ez a szoba volt az, ami gyakorlatilag felesleges volt, hiszen egyedül a robbanás elleni búvóhelyként használta néhány veterán. Béta 4.0-ban azonban nem volt még errõl a folyosóról bejárás a szellõzõbe.
Itt említeném meg, hogy a Source verzióban rendesen megkavarták az alsó folyosót, hiszen kaptunk egy új szobát egy generátorral. Értelmét még nem sikerült felfedni, de legalább van.
Végre kiérünk a sötétbõl a már jól megszokott lépcsõn, megnézzük, a hátsó �garázs� oldalát és láthatjuk, hogy béta 5.0-ban valamit elrontottak a világosításnál, mert rendkívül sötét lett, amúgy persze minden ugyanott van!
A garázs belülrõl ugyanaz maradt egészen a Source verzióig itt sem az elrendezés, hanem inkább a ládák mérete változott. Kivédve a kémpelést ezen a részlegen kisebb ládákat raktak, így a fejek búbja kilátszik mögüle.
A Házat és a rajta végigfutó fém teraszt sem tudta megfogni az idõ vas foga minden maradt a régiben.
Beérkezve a felsõ lerakóra az embernek ismét az az érzése támad, mintha nem változott volna semmi, de ez nem így van. Kezdve azzal, hogy (bár ez a képeken nem annyira látszik) a nagykapu egyre beljebb tolódott, majd Source-ban kapott egy takaró lemezt is, amivel rendesen megnehezítették a bejövõ T-k életét. A keresztgerendákon mostantól vígan rohangálhatunk ide-oda, hiszen egyszerûsítették a régi állapotokat.
Másik szemszögbõl vizsgálva még több változás üti meg szemünket, kezdve, azzal hogy Béta 4.0-ban a �Sárga ház� elõtti ládán mindkét irányból fel lehetett ugrálni a tetõre, de ezt késõbb megszûntették. A Source verzióban a �Sárga ház� már nem is sárga, hanem Kék-fehér színekben pompázik, és falai már biztosabb védelmet nyújtanak a golyók ellen. A lerakón még fellelhetõ egy targonca is, ami remek fedezék illetve megkönnyíti a CT-k lejutását nagyobb életvesztés nélkül a lerakóra.
Felülrõl látható, hogy nincs semmi komoly változás a méretekben sem. Source-ban megoldották, hogy a lámábbak ne tudjanak a gerendákról két oldalt leesni, így inkább peremet raktak körbe, amit viszont megspékeltek tartó oszlopokkal, amik kikerülése a lámák, lepotyogását eredményezheti. Amúgy is igen fura a kialakítás, mert a létráról feljövet nem rohanhatunk egyenesen, hanem egy kis kanyart kell tennünk, hogy jobbra eljussunk.
Lassan el is érkezünk a pálya végéhez, visszazarándokolunk a külsõ tetõre, amire ugye a Béta 4.0-ban csak létrán lehetett feljutni, majd körülnézünk. Source-ban egy �két fedezék található amúgy semmilyen változást nem tapasztalunk, bár tény, hogy a tetõ felsõ építménye az idõk folyamán alacsonyabb lett.
Elérkezve a felsorolás végére eltekintünk a Terrorista kezdõ felé, és örömmel tapasztaljuk, hogy a nuke maradt amilyen volt! Akik pedig kíváncsiak, hogyan juthattak be a Terroristák a védett területen belülre azok freelook-ban elindulnak a T kezdõ mögé és megnézik a portást vérbe fagyva.
Az új megvilágítás�
Igen a de_nuke amellett, hogy felépítésében nem nagyon változott mégis úttörõ, hiszen a Counter-Strike-ba is belekerült a HDR. Persze sokan rögtön a fejükhöz is kapnak, hogy �na igen de mi a francnak�. Valóban nem sok értelme volt a játékba rakni, hiszen messze elmarad attól, amit a Lost Coast-ban vagy akár a Day of Defeat Source-ban tapasztalhatunk, ellenben szinte mindenkinél drasztikus teljesítmény csökkenést okoz. Ennek ellenére máig nem sokan tudják mirõl is van szó! Nekik elárulom, hogy korántsem akkor szám mint hinnétek, bár ha jól mûködne tényleg feelinges lenne
Ezzel el is érkeztem a de_nuke-ot bemutató Retro CS rész végéhez. Remélem sok érdekességet, megtudhattatok ismét szeretett játékunk múltjából. Szeretnék elnézést kérni, hogy szakszavak helyett amolyan alpári public meghatározásokat írtam le, de mint mondtam, nem nagyon forogtam olyan körökben, hogy megtudjam például a �Sárga ház� hivatalos elnevezését.
Sokan szidják sokan, pedig dicsérik, de egyelõre a de_nuke jó úton halad, hogy ismét visszakerüljön a war mapok közé.
Korábbi cikkek: