Az alaplap a legújabb Intel i7 -es processzorokat támogatja, tehát ha már lúd legyen kövér, teszt alanyomban egy Intel Core i7-940 rejtőzött, így a 8 szál felkészülten várta, hogy meg birkózzon a feladatokkal. Ide még egy kis szárazság
A hűtéséről Zalman ventilátor gondoskodott. Ha nem is kimondottan tuningra született, de hűteni jól hűt, és csöndes, de nagyon. A mai rendszerekben megszokott, hogy az ember egy kisebb repülőtér közelében érzi magát, amikor felpörögnek játék közben a hűtések itt azonban még volt lehetőségünk a mikorofonba ordítozó tizenévesek hangját tisztán hűtőzajoktól mentesen élvezni.
Mivel az alaplap DDR3 -as foglalatokkal lett ellátva, így a gyors betöltéseket a 3G Kingston is elősegítette, ezekről túl sokat kár is lenne beszélni, a piacon kapható „egyszerű" RAM-okról beszélünk, de persze a felső kategóriában.
És a játék lelke minden bizonnyal az Nvidia GeForce GTX 260, melyen 896M memória ciripelt. Ezt a kártyát egyszerűen játékra teremtették, helyben simán elfoglalt két slotot is a gépben és már kivülről ordít róla, adjatok valami pörgős játékot megeszem vacsorára. Ide még specifikációk pieline stb
Talán a leggyengébb pontja a gépnek maga a kicsi méretű merevlemez volt, összesen 60G hellyel melyen nem sokáig van meg a mai hardcore játékos, hiszen egyre gyakrabban tapasztalhatjuk azt, hogy ez már nem az 2 Floppy lemezen elférő Wolf Einstein világa. A tesztünk alatt is okozott némi problémát a kevés hely, mert ha tesztelünk, akkor nem szeretünk várakozni márpedig ezt csak úgy tudjuk megtenni, ha előre felpakolunk minden játékot, ehhez pedig szükséges némi tárkapacitás. Típusra egy BUFFALO SiliconHardDisk -ről van szó, amely viszont nem foglalt túl sok helyet a gépezetben köszönhetően igen kompakt méreteinek.
Végül de természetesen nem utolsó sorban a gép igen fontos része az, amely isteni (de leginkább Paksi) energiával látja el az egész rendszert, egy Enermax Revolution 85+ tápegység volt meglapulva a gépben, amely ha kell képes XXX Watt energiát leadni és ezzel rövidtávon az áramszámlánkat megnövelni.
Tuning vagy nem?
Igazából annyira tuningnak nem mondanám az összeállítást, inkább Overclock az ésszerű keretek között (értem ezalatt, hogy nem kellett folyékony nitrogénnel a padlószőnyegen játszadozni), tehát az alaplaphoz kapott szoftverekkel mindent lehet állítgatni az alaplapi vezérlőkön, így a CPU sebessége is huzatható. Sőt kívánja is, hogy kicsit meg melegítsék, így az alapból 3Ghz-es processzor 3,5 Ghz körül is teljesen üzembiztosan működött.
Sima léghűtésről 2 ventilátor gondoskodott, és a ház ugyebár szimplán egy plexi bemutató keret volt, így a szellőzés és a hűtés is olyan volt amilyen. Az ember persze ezzel a házzal is kipróbálhatná azt amit szeretne (brutálisan túlhúzni a gépet addig amíg ki nem kapcsol saját maga a forróságtól) de ezt talán érthető okok miatt nem kívántam kipróbálni, hiszen itt lebegett előttem a fejvesztés terhe, hogyha ne adj Isten nem bírom soha többet visszakapcsolni a gépet.
Szokásos Benchmarkolás
Természetesen meg kellett nézzem, hogy miként teljesít a 3Dmark2006-ban a gépezet, vajon milyen rangsorolást kap. Azért választottam ezt a programot, mert ezzel talán már minden játékos hajlamú ember találkozott a gépén. Nem a csúcs gépekre lett kifejlesztve, mert a középkategóriás PC-k is vidáman kibírják a tesztet, maximum nem kapnak annyi pontot (Efölötti 3DMark-ok bizonyos gépeken számos tesztet kihagynak, így ha valaki össze akarja hasonlítani gépét ezzel, akkor a 2006-os megoldás tűnik a leg optimálisabbnak). Egész egyszerűen 18105 pontot kapott, és voltak részek ahol sikerült megizzasztani a videó kártyát.
A tesztelés során meglepő volt, hogy lehet kevés FPS -t is produkálni egy ilyen felső kategóriás összeállításban, bizony volt, amikor láthatóan bedöccentünk, de nem keseredtünk el, hiszen egy átlagos tudtuk, hogy egy átlagos gépen ilyenkor éppen egyszerű fényképnézegetés zajlik, itt pedig azért láttuk, hogy valami animációról van szó.
A telejsítmény felmérés PC Mark 2005-ben folytatódott, mely köztudottan inkább olyan tesztekből áll, melybekben nem a videó kártya a lényeg, hanem a PC többi része (CPU, RAM, HDD, Stb). Itt 13265 pontot sikerült kisajtolni a rendszerből, ami mondhatjuk „remek".
Egyéb teszt programokkal se sikerült zavarba hoznom az összeállítást, de azért jelentkeztek hibák, melyekre később még kitérek.
Aki szeretné maga is letesztelni a gépét, azoknak íme a két alkalmazás, amely ingyen leölthető és telepítés után nincs más dolgunk mint futtatni. Természetesen az általatok elért pontokat és konfigurációkat a hozzászólásokban várjuk, hogy másoknak is legyen viszonyítási alapjuk:
3DMark 2006 letöltése
PC Mark 2005 letöltése
Mindig csak a játék!
Ahogy azt a cikk elején már említettem én inkább arra voltam kíváncsi, hogy a játékosoknak mennyire lehet jó befektetés egy ilyen összeállítás. Ezért különböző ismertebb játékokat próbáltam ki, hogy meglessem, helyt áll-e az a bizonyos videó kártya, illetve az a bizonyos nyolc magos processzor a GIGABYTE deszkájába ültetve ebben az ördögi gépezetben. Nyilván a teszt előtt már éreztem, hogy azért 8 processzort nagyon nehéz lesz egyáltalán felhasználni is (köszönhetően, hogy nem sok játék támogatja), és a videokártyától sem várnék 100FPS alatt, de vajon ez így is lesz?
Azért, hogy a tesztek átláthatóbbak legyenek egy szokványosnak nem mondható, de annál szebb képet produkáló beállítás választottam minden játéknál, amely a következő volt:
- felbontás: 1280x1024
- antialiasing 16xQ CSAA
- Antrostopic filtering: 16x
Grand Theft Auto 4
Az érezhetően konzolról átírt játék az utóbbi idők legvegyesebb érzelmeit kiváltó egyede volt a piacon. Sokan mentek a Dunának, hogy az addig meglehetősen szépen muzsikáló gépükön, egyszerűen nem tudtak maximum grafikán játszani, mert a játék nem engedte. Optimalizálást a game csak igen messziről látott és néha elgondolkoztunk azon, hogy vajon a hardvergyártók álltak, az igen nagy várakozásnak örvendő játék PC-s „belassítása" mögött vagy egyszerűen nem volt ideje a Rockstar Games-nak befejezni a játékot és pont az optimalizációs szakasz maradt le.
A sok hideget és meleget kapott játék volt tehát az első, amibe belenéztem. Természetesen próbáltam felhúzni a grafikát maximumra, de a fránya játék nem engedte, mert Ő mégs cask egy játék és nem tudhatja, hogy a piacon jelenleg kapható egyik legdurvább vason próbálom futtatni. Itt persze felmerült bennem a gondolat, hogy a Rockstar Games-nél vajon min tesztelték? Vagy egyszerűen csak kihagyták a tesztelést mondván „Haggyad Sanyi konzolon jó vót itt is jó lesz". Ezt sajnos már sose tudjuk meg, viszont azért sikerült úgy beállítani a játékot, hogy egyszerűen gyönyörűen nézzen ki. A játék betöltés ripsz ropsz ment, és magára a FPS re se volt panasz. Az emberi szem olyan 60 FPS-t képes felfogni és akkor már folyamatos képsorozat rakódik össze az agyunkba n tehát itt bizony nem hogy megvan de még több is az FPS mint amire szükségünk lenne. (Itt jegyeznénk meg, hogy akkor mi a frászért nem engedi feljebb állítani alapból a grafikát?). A GTA4 tehát gyönyörűen muzsikált, bármennyi jármű is került a képre, viszont az idegesítő akadásokat nem tudtam elkerülni. Ez sok mindennek lehet a hibája, hiszen ilyet látunk, ha a VGA memóriája kicsi (ebben az esetben a 890M nem mondható kicsinek), ha a gép RAM-ja kevés (itt van 3G, ami szintén nem mondható kevésnek), de itt valószínűleg kénytelenek vagyunk a játékra fogni, hogy valami nem stimmel benne egészen. A GTA4 nevéhez kötődően négy processzor magot volt képes megdolgoztatni a játék alatt, ami dicséretes teljesítmény mind a géptől mind a játéktól. A GTA 4-ről annyit, ha egy ilyen géped van, biztosan hogy addig ülsz ott, míg végig nem vitted, egyszerűen magával ragad, és ha másért nem ezért még én is beruháznék egy ilyenre, nem hiába az a sok-sok elnyert díj.
Prince of Persia
Egy kicsit más műfajjal folytattam. Aki kipróbálta az láthatta, hogy egy érdekes környezetet ad ez a játék, és első ránézésre azt mondanánk, ennek minek ekkora gépigény. Jó kérdés, sőt felmerül a kérdés, hogy szaggathat-e egy ilyen játék egy ilyen konfigon. Nem kell aggódni, ezt simán vitte, mint vajat a forró kés, bár éles szemem némi porfellegeknél FPS csökkenést érzékelt. Viszont két processzorral beérte a mesegrafika.
A játékról a véleményem ki is alakult, pár óra ugra-ugra után. Érdekes, vicces, kihívásokkal teli az elején. Aztán unalmassá kezd válni, és már nem is várod a végét, de tesztelni mindenkép le akartuk, hiszen bár valóban szép a játék mégis sok korszerű PC-t képes megfogni teljesen, érthetetlen okokból. Ezúttal viszont ismételten nem kellett csalódnunk a mi „korszerű PC"-nkben és léphettünk is tovább
Mennyi az annyi?
Nagyjából a gépezet árából levehető az is hogy a kategóriája nem kispályás, de minden bizonnyal vannak ennél jobb konfigok is. Úgy, hogy a számítógép ház barkácsolt, bemutató és a merevlemez is lehetne jobb, megközelítőleg 400 000 forintból össze is lehet rakni egy ilyen monstrumot.
Ez az összeg persze első hangzásra sem kicsi ellenben olyan 2 évig szinte biztos, hogy minden megjelenő játékkal úgy játszhatunk, ahogy azt a tervezők a tervező asztalon megálmodták. Nem kell aggódnunk, hogy nem fogjuk látni azokat a korszakalkotó grafikai megoldásokat, amelyek egy napjainkban olcsóbban kapható PC-n ilyen felbontásban és ilyen beállítások mellett sajnos soha nem fogunk megtapasztalni.
Volt vele baj is...
Ahogy az a cikkből kiderül volt azért néha bedöccenés, amit nem vártunk volna de ezt többnyire a játékok nem megfelelő optimalizásálának vagyunk kénytelenek betudni. Ezen felül a gépnek is voltak néha problémái, de egy ilyen új konfignál ezen csöppet sem lepődünk meg. Egy-két bios frissítés és máris minden szép és jó.
Végül is...
Ha nekem dobnák elfogadnám, de egyértelműen a hardcore játékosoknak tudom ajánlani ezt az összeállítást, minden meg van ahhoz, hogy a legkorszerűbb játékokat kipróbálhassuk. És talán még három év múlva is tudunk rajta játszani.
A GIGABYTE alaplapja hozta az elvárt stabilitást, a i7-es processzor a tőle elvárt minőségben támogatta az Nvidia GTX 260-at, ami viszont néha megizzadt a feladatokban.
Most a gép robog tovább Németországba, hogy ott is tesztelgessék, majd jön haza, hogy itthon is egy-két nagyobb újság kipróbálhassa. Én pedig köszönetet mondok a GIGABYTE-nak, hogy Európában elsőként próbálhattam ki a játékszert, és bár nem laboratóriumi körülmények között, hanem mint egyszerű játékos vettem igénybe a gépet (meghagyva a száraz adatok közlését másoknak) boldog vagyok, hogy pár napot együtt tölthettünk "némi" játékkal.
Zárásul pedig a gépnek egyetlen egy nagy hibáját tudnám felhozni, hogy nem maradhatott örökbe nálam.