Bizonyára sokunk Half-Life 2 vagy Counter Strike Source vásárlásánát motiválta az a tény is, hogy a doboz megvételével nemcsak az alapjátékot, hanem az ahhoz tartozó összes modifikációt is rögtön magunkénak mondhatjuk. A Source engine és elődei kiemelkedő moddohatóságuk miatt a szárnypróbálgató játéktervezők egyik kedvenc platformjává váltak. Így vált lehetővé hogy ma olyan, modokból indult játékokkal játszhassunk, mint a Counter Strike, vagy a Team Fortress. Most pedig azzal, hogy a legjobbnak titulált 5 mod Steam támogatást kapott, még könnyebbé tették a Gordon Freeman kalandjait már megunt játékosok dolgát, ugyanis a gőzhajtású rendszerben immár egyetlen klikkeléssel le tudjuk tölteni az Age of Chivalry, D.I.P.R.I.P., Insurgency, Synergy, és a Zombie Panic modokat. Ráadásul immáron az említett modok statisztikái is teljes játékokhoz illő részletességgel kerülnek ki egyéni Steam Community oldalunkra.
A zombis lövöldözős játékok műfaját sosem kellett félteni. Nagy számuk miatt mindig is voltak olyan játékok is, amelyek kitűntek a többi közül. Ez a mod például egy remek öltetnek (vagy csak az AI programozói tudás hiányának, ki tudja...) köszönheti nagy népszerűségét, ami lehetővé teszi, hogy a játék során a zombik bőrébe is belebújhassunk. A mod remek hangulata és rendhagyó játékmenete miatt egy próbát mindenképp megér, a társasággal való játszás élményéről nem is beszélve.
Teszt elolvasásaJogos a kérdés, hogy miért pont ennek a modnak a leírásával kezdek... Nos, ugyebár én készítem a teljeskörű Team Fortress 2 játékleírást a totaltf.hu oldalon (tessék meglátogatni, jó kis oldal), és most hogy egy nagyobb szekciót fejeztem be belőle (nem keresni, majd egyszerre, egybefüggő szövegként fogom feltölteni), a napirendembe befészkelte magát egy kis lazítás. És mivel lazít egy jó szerkesztő, .. hát igazából csak az igazság fele az hogy könnyed hangvételű játékteszteket ír a kedves olvasóknak. Jelen esetben ugyanis pár barátom invitált néhány kör játékra ezzel az aranyos moddal, és mivel én eléggé csapatjáték-párti vagyok, és úgy derengett hogy ezt ez a játék is megköveteli, nem kellett kétszer mondaniuk. Néhány óra játék után a következő benyomásaim születtek a játékról, amit a kedvetekért képernyőre is vetettem (nem a kép az, alatta):
A mod alapötlete nálam csillagos ötös. Ugyebár egy átlagos játékban vannak a playerek, akik teljes fegyverarzenállal, és mindenféle játékbeli lehetőséggel büszkélkedhetnek, és van az ellenség, a zombik, akik csak azért vannak hogy legyhessen kin használni a fegyvereket, akik jobbára csak hörögni, és kifordult bokáin lépkedve a playerek felé vonszolni tudják magukat. Ez az átlagos, és valljuk be, mostanra már eléggé unalmas forgatókönyv. Itt viszont azzal az egyszerű fordulattal, hogy a zombik irányítását is a játékosokra bízzák, gyökerestül felforgatják a megszokott játékmenetet.
Az öltet egyszerű:
Az ötlet tényleg jó, de lássuk hogyan sikerült a megvalósítás:
A játék készítői láthatóan mindenben törekedtek a valósághűségre, már amennyire az egy egyszerűbb source mod alatt lehetséges, vagyis természetesen nem fognak a zombik egy-egy feszítővassal bemért ütés után hátratántorodni, vagy hörögni egyet épp leszakadt karjuk miatt, de mind a fegyverek, a lőszerek és minden más kezelése tényleg hitelesen ad visza egy olyan helyzetet, amit kis fantáziával mi is el tudunk képzelni egy a lakóhelyünket érő zombitámadásról.
Annak eldöntésére hogy először a túlélők, vagy a zombik oldalán szeretnénk harcolni, a készítők menü helyett egy külön pályarészletet szántak, ami kifejezetten rossz ötlet volt tőlük (tényleg). Lehet hogy először fantáziadúsnak hangzik, hogy azon az ajtón lépünk be, amelyiken szeretnénk, de hamar rájövünk hogy (amellett hogy az elején nem is értjük hogy mit keresünk ott), egy ismeretlen pályán az ajtókat nehéz megtalálni (legalábbis ahhoz képest hogy amúgy egy gombnyomásnyi időt kéne szánni a csapatválsztásra), és sokszor az előre gomb véletlen megnyomásával az egész menetre búcsút mondhatunk a túlélőként való játszás lehetőségének. Ráadásul például azon a pályán ahol egy hajón játszunk, egyetlen kis kabinajtón kell az egész emberi létre vágyó társaságnak átpréselnie magát, ami többnyire a játék kezdetekor egy félórás tömeges beragadást eredményez. Az, hogy az egész játék során miért csak ekkor nem tudunk keresztülmenni csapattársainkon, rejtély. (Ekkor jöttem rá az F1, F2 és F3 csapatkiválasztó gombok értelmére, melyek használatát csak ajánlani tudom.)
Több túlélő modell van, amit a játék kezdetekor automatikusan magunkra öltünk. Nem mondom hogy ezeknél több kéne, de ez a néhány ember annyira külömböző, hogy ez játék közben csak mégjobban kihangsúlyozza a klónhadsereg hatást. Az viszont dícséretes, hogy a készítők mindegyik túlélőnek kidolgozták a sztoriját, előéletét, amiket egyébként két pálya közti betöltési idő alatt olvasgathatunk. Igazából csak annyi a közös bennük, hogy mindegyik birtokában van egy 9 milis, teli tárral, aminek valószínüleg eddigi túlélésüket (és egyátalán a játékba való bekerülésüket) is köszönhették.
Igen, a kezdő fegyvereket illetően ne legyenek túl nagy elvárásaink, viszont ez az ami annyival valósághűbbé teszi a helyzetet. Ugyanúgy ahogy te sem fogsz egy shotgunnal a zsebedben járkálni egy esetleges zombitámadásra felkészülve, így rákényszerülnél hogy bármivel, amit a közelben találsz próbáld medvédeni magad, legyen az akár kedvenc állólámpád. És ez adja a mod feelingjét, hogy a valósághoz hűen itt is jobb híjján minden lehetséges eszközzel meg kell tudjuk védeni magunkat, így a kisbaltaltától a golfütőn keresztül szeretett számítógépünk klaviatúrájáig bármit kézbe tudunk venni, ezekkel próbálva kiverni a zombik fejéből az agyvelőt, persze több-kevesebb sikerrel. Ezen fegyverek sebzése nemes egyszerűséggel általában fordítottan arányos a velük leadható ütések gyakoriságával, így minden ütő-vágó "fegyvernek" hasznát vehetjük valamiben. A játékban az "átsétálok rajta és felveszem" jeleneteket is mellőzték, itt csak egy narancssárga aurával emeli ki a felszedhető tárgyakat, amiket rájuk célozva az E gomb megnyomásával zsebelhetünk be. Természetesen más fegyverek is vannak a játékban, méghozzá négy kategóriában, ezeket azomban a pályákon szétszórva találjuk meg:
Nem véletlenül emeltem ki a lőszerek fajtáját, ugyanis ezeket a játékban külön lehet gyűjtögetni. Ahogy egy megtalált fegyverhez a valóságban sem tartozik egy kiló lőszer, úgy itt is az eredeti tár elhasználása után munícióutánpótlásra van szükség. Ráadásul az újratöltés is mindig mauálisan történik, és reálisan sok időt vesz igénybe (ergo jobb egy zombit egy táron belül legyőzni). Az éjfélkor megnézett olcsó zombi-dvd-kről még emlékezhetünk azokra a jelenetekre, amikor a zombi közeledtekor mindig a döntő lövésnél fogy ki a lőszer, és a jobb sorsra érdemes mellékszereplő ügyetlenkedve próbál újratölteni, miközben felfalja a zombi. Ezt a lehetőséget a játék fejlesztői is fenntartották, ami lehet hogy egy kicsit szemétségnek tűnik, de valljuk be, idegfeszítő hangulathoz idegfeszítő újratöltés dukál. És mivel itt a fegyveren kívül a lőszer is ekkora kincs, fontos tudnunk hogy a valósághoz hűen társainknak is tudunk adni az általunk szerzett, de nekünk épp nem kellő lőszerből. Ráadásul a fölösleges cuccok leadásával mi is jól járunk...
Bocsánatot kérek mindenkitől, akit kizökkentettem, de ez a kép (Concerned, 2004) annyira témához vág, hogy nem hagyhattam ki. Ezt az FPS-ekben már természetesnek vett közhelyt talán túl alapvetőnek hisszük, pedig a valóságban nem igazán tudnánk egynél több fegyvert lőszerrel együtt magunkkal hurcolni, legalábbis nem lennénk túl gyorsak, ami a zombik elől való menekülésnél nem igazán válik előnyünkre. Ugyanígy van ez a Zombie Panic-ban is, minél több minden (akár lőszer) van nálad, annál lassabban mozogsz, ahogy azt a bal felső sarokban lévő kis ikon is mutatja. Így valaki dönthet úgy hogy négy fegyverrel beül egy jó helyre, de ha ezekből kifogy a lőszer, valószínűleg el kell dobnia őket hogy menekülni tudjon. A játékban erre való a pánik gomb (nem, nem az a fekete-sárga dobozkán csücsülő nagy piros gomb) ezzel eldobsz minden használaton kívüli tárgyat, fegyvert, lőszert, így garantáltan gyorsabb leszel mint egy zombi (alapértelmezésben P, de ajánlott mihamarabb kézreeső helyre tenni). Persze nincs azzal semmi gond ha a túlélők egy fészekbe tömörülnek (sőt, egyes pályákon ez a feladat), az előbbiek miatt úgyis mindenkinek csak egy fegyvere lesz, a más fegyverekhez való lőszerek megosztásának menüjét pedig a jobb alsó sarokban látjuk. A négy lőszerfajta neve mellett a nálunk lévő mennyiséget látjuk. A V gombbal válthatunk a leadandó lőszer típusai között, a T-vel pedig eldobjuk. Fegyverektől is megszabadulhatunk a G gombbal.
Sajnos itt azért elkélne egy jobban kidolgozott rendszer is, egyrészt mert a szerverekre feljövő kezdő játékosok sosem tudják hogy hogy működik (mégha véletlenül megnyomjuk a lőszerdobás gombot, a lőszer melletti pici szám csökkenésén kívül sehol sem látjuk hogy túlélésünk utolsó reménysugarától szabadultunk meg éppen), ráadásul egy tényleges dobás megkönnyítené hogy annak adjuk a lőszert, akinek szeretnénk, és ne úgy kelljen kikaparnia alólunk. Én még azt az ötletet is meg merném kockáztatni, hogy ha csak valamilyen fegyverbe lőszer van nálunk, magára a lőszerre is át tudunk váltani, és egyetlen dobás gombbal eldobni, illetve ugyanezzel a gombbal a meglévő fegyverből is kidobhatjuk a tárat, vagy ha az már üres akkor magát a fegyvert. Mindegy, könnyű okosnak lennem amíg nem próbáltam a modkészítés tudományát, de egy biztos: az előbbiekből adódóan mindenképpen jobban oda kell figyelnünk csapattársainkra, nézni hogy ők milyen fegyvert használnak, milyen lőszer kell nekik, illetve igyekezni nem fölvenni egy másnak leadott, esetleg nekünk nem is kellő lőszert. A mikrofonos hangkommunikációt tényleg csak szorgalmazni tudom (ahogy a játék készítői is, azzal hogy a középső egérgombra rakták), nagyban megkönnyíti az életet a túlélők közt. A játék másik nagy hátránya, hogy bár a játékban vannak medkit-ek, ezeket felvenni majd eldobni nem lehet, tehát egy figyelmetlenebb 5 hp-nyi sérüléssel mászkáló játékos gyűjtögető hadjárata során véletlenül felszedheti ezeket is, amiket aztán sehogyan sem lehet többé visszaszerezni tőle. Pajzsot golyóálló mellény formájában tudunk gyűjteni, bár ezutóbbival nem bántak túl bőkezűen a pályatervezők.
A hangulat megteremtéséhez persze elengedhetetlen a folytonos éjszaka, a sötét terek, villódzó neonlámpák, és a horrorfilmek ismert hangulatát idéző zene. Utóbbiról a játék ráadásul teljes kezelőfelületet kapott, az új "szám" címét mindig kiírja a játék, és a , és . gombokkal választani is tudunk, hogy épp melyik zenére akarunk borzongani. Természetsen valószínűleg a mod megfelelő mappájába való másolással bejuttatott MP3-ak kedvéért kapta a játék ezt a funkciót, de aki ezt nem használja ki annak elég értelmetlen és zavaró tud lenni ez. (Now playing zombie_horror_4.mp3). De témánál maradva a játék hangulata tényleg jól sikerült. A a kicsi, sötét szobák, romos épületek közt kóborolva túlélőként csak egy zseblámpa segít megállapítani hogy mi is folyik tulajdonképpen körülötted (F gomb). A source-os játékokból alapfelszereltségként átkerülő lámpa (aminek fénye az episode two óta már valósidejű árnyékolást is kapott) talán egy kicsit még túl sötétre is sikeredett, ezzel esélyt adva a zombiknak hogy a legváratlanabb helyekről is támadni tudjanak. Bizony, a játék atmoszférája tényleg magával ragad, ha a nagy online játékmagazinokhoz hasonlóan egyenként pontoznám a játék részeit, a hangulat biztos valami nagy számot kapna.
Ilyenkor persze elég ünneprontó tud lenni, amikor ugyanarra a helyre zombiként visszakerülve hirtelen már nem is olyan félelmetes az egész. Ehhez pedig sajnos nem kell több 3-4 zombikarmolásnál, és máris elbúcsúzhatunk az emberi lét előnyeitől. Se fegyver, se medkit-ek, van viszont két szép kezünk (na jó, ahogy a mi kis Engineer-ünk mondaná, annak eldöntése hogy mi a szépség már a filozófia hatáskörébe esik). A zseblámpa híjján a zombik egy zombie-vision (fantáziadús elnevezés) nevű képességet kaptak (szintén F), ami határozottan több segítségünkre van mint a duracell-hajtotta megfelelője. A zseblámpával ellentétben ugyanis nemcsak az egész látóteret kivilágosítja (nyílt napfényes terepen nem túl kellemes használni), hanem képes potenciális vacsoránkat egy jól látható színnel kiemelni. Így sokszor úgy lopakodhatunk oda valakihez, hogy bár mi már rég látjuk őt, ő a kis fényerejű zseblámpája miatt csak az utolsó pillanatban vesz észre minket. Bár annyit még nem játszottam zombival hogy biztosan tudjam, de vas logikám azt monddatja velem, hogy a zöld illetve a piros fényburkok az egyes túlélők egészségi állapotára utalnak. (a zombie-vision jó reklám mintájára: előtte és utána)
Zombiként vánszorogni persze hihetetlenül lassú dolog, így előfordulhat hogy még a közvetlen közelről megtámadott játékos is meg tud lépni előlünk. Ennek megoldására került be a játékba egy a sprinthez hasonló funkció, amit csak zombiként tudunk használni, és csak nagyon rövid ideig (vagyis a közvetlen közelről induló támadásokat leszámítva nem sok hasznát veszzük). Ráadásul ennek használata a feed-o-meter nevű mutatóhoz van kötve, amit a képernyő bal alsó sarkában látunk, és - ahogy az a nevéből is kiderül - csak a túlélők gyilkolásával tölthető újra. Tehát az újraéledésnél járó teljes feed-o-meter csíkot egy eredménytelen rohamra elhasználni egyenlő az öngyilkossággal (márha a zombikat élőnek lehet tekinteni). Így sokszor a menekülő túlélők becserkészésére marad a másik módszer, a csapatmunka. Általában a legtöbb túlélő két, külömböző irányból támadó zombira már nem tud figyelni, érthető módon ha az egyik elől kezd menekülni, akkor belerohan a másikba. A zombikat hosszú távon az is segíti, hogy élőhalottról lévén szó egy-egy sérülés után hamar visszaáll az egészségi szintük a maximumot jelentő 200 hp-ra. Egy tűzharc közepén persze ez annyira nem segít, de egy sérülés után egy nyugodt sarokba elvonulva fél perc alatt teljesen újratölthetjük életünket. Mondanom sem kell az előbbi, és amiatt hogy ölésnél újratöltődik a sprint, a zombik tökéletesek a magányos túlélők sorozatos legyilkolására. Zombiként mindig keressünk ilyeneket, és természetesen túlélőként próbáljunk mindig csapatban maradni.
A vírushordozó zombiról (carrier) még nem esett szó. Ő az, akit a játék egy menet elején automatikusan kiválaszt, hogy a zombik táborát gyarapítsa (elvileg véletlenszerűen, bár megfigyeléseim szerint általában az előzőleg legtöbbet fraggelő játékosra hárul ez a nemes feladat). A nagy fehér ... cápa helyett zombi dolga, hogy a játék elején minél több túlélőt térítsen a zombik oldalára. Emiatt először a túlélők közeléből indul útjára, és az egész menetre megkapja az 50 hp-nyi plusz életet, illetve a fertőzés képességét. Ez abból áll, hogy minden, embert érő karmolásakor tíz százalék esély van arra, hogy a szenvedő alany maga is megfertőződik a lakosságot zombivá változtató vírussal (vagyis 10 ütéséből kb 1 fertőz). Úgy vettem észre, hogy a megfertőződés után elég hamar zombivá lehet alakulni, és az alany fertőzöttségét semmilyen látható jel nem támasztja alá (kivéve ha a hörgés annak minősül). Ilyenkor elvileg a többi túlélő meg tudja ölni fertőzött csapattársát, mielőtt túl késő lenne. Azért beszélek feltételes módban, mivel ilyen helyzetekkel még nem nagyon találkoztam, szóval ne vegyétek kézpénznek amit írok. Hát, ennyi lenne, a zombiknak még lehetőségük van külömböző akadájokat, például bedeszkézott ablakokat, vagy úgy egyébként bármit néhány ütéssel széttörni (sajnos még a fegyvereket és medkiteket is el tudják ütni a fenébe, szóval a shotgunokkal focizó zombik látványa gyakran a játék szerves részét képezi). Zombiként halálunk után rögtön újjáéledünk, persze hogy a túlélőknek is legyen lehetőségük a győzelemre, zombi-életeink száma korlátozva van. Ezeket a bal felső sarokban látjuk, és csak a megmaradt túlélők számától illetve a megölt zombik mennyiségtől függ, teljesítményünktől nem.
A játéknak akkor van vége, ha az összes túlélő meghal, ha az összes zombit megölik, vagy ha a túlélők teljesítik a pálya-specifikus feladatot. Ezek többnyire kapcsolók kapcsolgatásából, barrikád építéséből, és egyéb csapatmunkát igénylő feladatokból állnak, és csak néhány pálya rendelkezik ilyen küldetéssel. A túlélők kiirtása elég hálátlan feladat tud lenni. mivel az utolsó túlélőnek szokása valamilyen lehetetlen helyre elbújni, és még ha valaki meg is találja, a publikus szervereken folyó gyatra csapat-kommunikáció miatt a túlélő relytekhelye nem igazán jut a többi zombi tudomására.
Összefoglalva ez a mod képes jópár órányi felhőtlen borzongást biztosítani az új kalandokra vágyó Half-Life tulajdonosoknak, de legalább egy, barátainkkal eggyüt elkövetett zombihent kötelező. Sajnos a modok jellegéből adódóan mindig számolnunk kell a kisebb hibákkal, igénytelen megoldásokkal, de a készítők - szerintem - ezzel a moddal egy érdekes, és nagyon jó irányba indultak el a zombis játékok világában, amit mi sem mutathatna jobban, minthogy immár a Left4Dead-be is hivatalos a versus játékmód, amiben a mod alapötlete szerint, emberek irányíthatják a hörgő, nyálcsorgató zombisereget is.
UltiMatE