Tim Sweeney, az Epic Games vezérigazgatója legutóbb a PC játékokat érintő, aggasztó dolgokról beszélt a TG Daily interjújában. Az iparág legnagyobb ellensége, Sweeney szerint a hardverkereskedők nem a potenciális játékosokra koncentrálnak, hanem a tömegre.
„Nagyon fontos, hogy ne felejtkezzünk el a széles közönségről. Bajos lenne, hiszen a PC népszerűbb mint valaha. Mindenkinek van gépe. Akik régebben nem volt, most azok is vesznek, hogy felmehessenek a Facebook-ra, a MySpace-re, zenét töltsenek le, meg ilyenek. Korábban a PC-ket azok használták, akik dolgoztak, vagy játszottak. Persze azok a játékok még kezdetlegesek voltak, de az alkalmi és a World of Warcraft-hoz hasonló online játékokra mindig lesz kereslet. A World of Warcraft-nak DirectX 7-es grafikája van, hogy minden gépen simán menjen. De már ott tartunk, hogy a konzolok állva hagyják a PC játékokat" - fogalmazott Sweeney.
Forrás: OGi.hu
TovábbAdja magát a kérdés: miért nem csinálnak az elterjedt PC-khez illő játékokat?
Sweeney szerint a válasz egyszerű: „Ha visszamegyünk 10 évet, a legjobb és a gyengébb képek közötti különbség mondjuk 10-szeres volt. A kettő között még volt átjárás. Például az Unreal első verziója 320x200-as felbontáson jól végezte a szoftveres renderelést, és, ha megvolt hozzá a megfelelő GPU-tartalék, ezt felvihetted 1024x768-ra. De az nem létezik, hogy százszorosan lebutítsunk egy játékot, mert az már két különböző program. Az egyik a high-end, a másik a low-end gépekhez készül."
Sweeney nagyon erős szavakkal illette a platform jelenlegi helyzetét: „A PC bármire jó, nemcsak játékokra. Minden PC-ben lennie kellene egy tisztességes grafikus kártyának. A PC-nek eleve működő játék-platformnak kellene lennie, ahogy kijön a gyárból." Ezután az Intel-re kezdett mutogatni, mint az integrált videókártyák úttörőjére. „A PC játékok nagyon furcsa helyzetben vannak. A gépek 60 %-ában nincs rendes grafikai processzor. És az Intel integrált grafikus kártyái képtelenek a modern játékok futtatására. Tehát ahhoz, hogy ne legyél meglőve az integrált kártyával, már eleve játékokhoz kell megvenni a PC-t. Ez szerencsétlen helyzet, és az egyik fő ok, hogy a PC, mint játékplatform, döglődik. És emiatt már a high-end PC-k kereslete is veszélybe került. Korábban, ha vettél egy játékot, valahogy csak működött. Lehet, hogy nem a legjobb élmény jött ki belőle, de mindig futott... Most, az Intel kártyáival egyszerűen nem megy. És nem hiszem, hogy valaha is fog."
Persze nem végig a sötét jövőről beszélt Sweeney, voltak optimista pillanatai is: „Ha visszatekintünk, a processzorgyárak egyre többet tanultak meg arról, hogy hogyan használhatnák a GPU-szerű szerkezet előnyeit. Azok ugyanis nagyobb adathalmazokat kezeltek, és szélesebb vektoregységeik voltak: a CPU-k így jutottak el a többmagos szerkezetekig. És ki tudja, talán egyszer a szoftveres renderelés is visszajön a divatba. Most mindegyik, még a legalacsonyabb teljesítményű PC-kben is kiváló processzorok vannak. Ha a szoftveres renderelés újra visszatérne, talán az egész problémára megoldást találnánk."
Érintett cégek nemrég megalakították a PC Gaming Alliance-t, hogy „megoldásokat keressenek a hardverspecifikációk egyszerűsítésére". Érdekes lesz, hogy az Epic és az Intel (mindketten PCGA tagok) mit kezd majd a nézetkülönbségekkel.
Sweeney cikke után volt szerencsénk elbeszélgetni az Epic alelnökével, Mark Rein-nel, így az ő véleményét is elolvashatjátok most.
Tim Sweeney kiábrándultnak tűnik az Intel PC-piachoz való hozzáállása miatt. Mindkét cég a PC Gaming Alliance tagja. Lehetséges, hogy fordulóponthoz érkezett a kapcsolat?
Mark Rein: Szerintem a végfelhasználók, ha jobb grafikai teljesítményt kapnak, nagy eséllyel válnak játékosokká. Ha ez megtörténik, akkor talán kicsivel több pénzt költenek el a PC-re. Többet a CPU-ra, többet a GPU-ra, és többet memóriára. Szerintem ez mindenkinek a javára válik a PC piacon, és akkor a PC Gaming Alliance tagjai is jól járnak. De először is, a felhasználóknak meg kell adni azt a minimálisan elvárható élményt, amivel a PC játékközösség részévé válnak. A jelenlegi inkább elriasztja őket. Ahogy Tim mondta: „A PC-nek eleve működő játék-platformnak kellene lennie, ahogy kijön a gyárból". Ennél jobban nem is lehetne összefoglalni. A PC Gaming Alliance egyik albizottsága kimondottan ezt a célt akarja megvalósítani.
A PC Gaming Alliance honlapján az olvasható, hogy a szövetség megoldásokat keres a hardverspecifikációk egyszerűsítésére. Ez a gondolat megegyezik az Epic Games céljával, hogy high-end gépek legyenek az elterjedt PC-k?
Mark Rein: Nem kell „high-end" gép ahhoz, hogy működjön. Rengeteg megfizethető megoldás van, ami tökéletesen jó élményt nyújt. Az én laptopomban például Nvidia 8600GT chip van. Shooter fan vagyok, úgyhogy nyomom rajta az Unreal Tournament III-mat, a Gears of War-t, a Call of Duty 4-et, de még a Crysis-t is. Persze nem a maximális, „high-end" élményről beszélek, de bőven elegendő ahhoz, hogy ha kihoznak egy jobb grafikus kártyával és jobb CPU-val ellátott laptopot, akkor megvegyem. Mert élvezem a játékot. És ez nincs is messze, azt látva, hogy az Nvidia milyen gyorsan jön ki az újabb generációkkal. A 8600GT nagyon jó GPU, egy remek grafikai cégtől. Ha minden PC-ben 8600GT lenne, máris sokkal több PC játékos lenne. Valószínűleg jobb és változékonyabb grafikai-szoftver közösség lenne, és a PC-gyártóknak is jobban menne a sora. Úgy értem, pénzügyileg.
De sajnos - és itt van a következő gond a PC játékokkal -az Nvidia-nak kellett könyörögnöm egy speciális driverért, mert a játékok nem mentek rendesen. A cég, akitől a laptopot vettem, nem ajánlja fel rendszeresen a legújabb drivereket, de azt sem engedi, hogy a grafikai cégek (Nvidia és az AMD/ATI) maguktól küldjék a frissítéseket, mert azt a laptopot ők szállították le. Soha nem értettem ezt a viselkedést. A 8800GT indulásakor az Nvidia vezérigazgatója azt mondta, hogy változtatni akar a szokáson, de eddig nem sok minden történt szerintem. Pedig nagy segítség lenne a játékosoknak.
Szóval, ha valaki vesz egy laptopot egy 8600GT-vel, akkor hamar megutálhatja a PC játékokat, mert nem elérhetők a driverek újabb verziói. Ez majdnem akkora probléma, mint maga a hardver, de legalább vannak olyan honlapok, ahonnan - saját felelősségre - le lehet szedni a módosított drivereket. Ez a másik alapvető probléma, amit a PC Gaming Alliance-nek meg kell oldania.
Van esély rá, hogy a hardverkereskedők és a játékfejlesztők kompromisszumot kötnek? Például, mi az esélye egy lejjebb butított Epic Games játéknak?
Mark Rein: Az Unreal Tournament III-mat a lehető legjobban lebutítottuk. Sajnos, ha még lejjebb mennénk a játékainkkal, az már pénzügyileg nem lenne kifizetődő a konzoljátékok sikeressége mellett. A kiadóink lenyűgöző grafikát várnak tőlünk, mert abban látják a bevételt. De még egyszer, ha a gépekben az Nvidia 8600GT szintje lenne a minimum GPU, akkor szerintem a kiadók is több pénzt fordítanának a játékok PC-optimalizálására.
Köszönjük, Mark.