Tegye fel a kezét, akinek eddig nem volt FPS probléjáma Source alatt, gondolok itt az extrém 50-60as értékekkel való ingadozásra is! Aha, jól látom, hogy egy úriember kivételével mindenki csöndben ült tovább, akkor őt meg is kérném, hogy hagyja el a termet. Nem neki fog szólni a következő iromány melyel, egyfajta szemlélet módot szeretnék elétek vetíteni, bár jól tudom sokak számára már ismeretes néhány tény ezek közül. Hát akkor kezdjük.
Feketén, fehéren
Archív cikk áttöltve: 2012/03/29 · Eredeti szerző: BugBeaR
A Source fps problémái a jéghegy egy apró részét képezik ebben a gépezetben. Az egész sztori még jóval ezelőtt kezdődött. Volt ugyanis egy srác, aki megalkotta a Counter-Strike nevü modot mely később akkora sikert aratott, mint még real-mod sohasem.
Az emberek természetéből adódóan mindig is versenyeznek egymással. Versenyeznek a buszon az ülőhelyért, hogy ki ér oda előbb a kávé autómatához, vagy éppen kinek sikerül nagyobb üzleteket kötni, ki dob több kosarat és még sorolhatnám. Ez bizony komoly üzleti lehetőség, lévén, ha a versengés több embert érdekel, akkor vigyük egy helyre, csináljunk egy keretet az egésznek és adjuk el, mint rendezvény. Az emberek jönnek, megnézik, együtt örülnek és a legfontosabb AZONOSULNAK a csapattal, vagy a jó eredményt elérővel így követik őket divatban, viselkedésben és így tovább. Nos, a lényeg, hogy minden ember más szeretne lenni, mint a többi és kiszakadni az átlagtól, megmutatni, hogy ő valaki. Miként jön ez ide kérdezhetnétek, de már mondom is a választ, pontosan ez történit a CS-vel. Bárki a monitora elől lehet hős, mégcsak extrém kondíciókan sem kell mindig megfelelnie, kivéve persze az ELIT szintjén, ahova bekerülni szinte lehetetlen. Így nyílvánvaló, hogy játékosok 10 000-rei fognak gyakorolni, hogy kis dicsőség legyen az övék és ha való világban nem is mindig legalább az interneten hősök lesznek.A játékosok egy szervezésre hajlamos rétege nagyon hamar és nagyon okosan rájött, hogy a fiatalok ( 14-23 év közti korosztály költi a világon a legtöbb pénzt így ők a célréteg - a szerk.) ezen játék révén ki akarnak törni. Mi maradt hátra? Hozzuk tető alá, intézzük el, hogy közvetíthető legyen és máris minden beindult. A növekvő érdeklődés kísérte a rendezvényeket míg saját pénzből már képtelenek voltak előteremteni a szükséges kellékeket. Ügyes próbák után aztán végül megjelentek a gyári csapatok. Gyári csapatnak mindazon klánokat nevezhetjük akiket az
Intel, az
AMD avagy a két nagy rivális
ATI és az
NVIDIA vett szárnyai alá. Persze megannyi nagy cég szállt még be, elég ha csak az alaplap gyártókat vesszük. (mTw - ATI , 4kings - ATI;Intel , Team3d - Nvidia, SK - ATI;Intel, x6tence - AMD;ATI ; Ocrana - ATI ; United 5 - Nvidia --sorolhatnám tovább is)
Persze, kevesen mondhatják el, hogy bejöttek a számításaik. Nagynak tartott játékosok mondják egyik napról a másikra, hogy abbahagyják, de mindig van utánpótlás, valamint a játékosok átlagéletkora úgy 17-20 év közé szorul mindig. 2004-ben már annyira gyors volt a fejlődés, hogy minden adott volt a váltásra. A VALVE óriási kapmányt csinált új játékának az állítólagos kód lopással is, (történt ugyanis, hogy a HL2 forráskódját ellopták 70%-os állapotában - a szerk.) ráadásul ezen ingyen reklámot meglovagolva havi ciklussal adtak ki új hírt a rejtélyes elkövetőről, aki aztán az ATI lett. Azt már hozzá sem kell tenni, hogy a megjelenés napján puszi pajtásként álltak egymás mellett. A játék kijött és csak egy valamit vártak jobban a Doom 3 , HL2 , Stalker triónál - magát az ÚJ Counter-Strike-t.
Már elsőre feltűnt mindenkinek, hogy bizony zabálja a gépet és iszonyat hibák vannak benne. A nagy szervezetek viszont már ekkor azt hangoztatták, hogy a Source lesz az új versenyjáték, ami lecseréli az 1.6-t. A játékosok szembesültek azzal, hogy mindig jön új patch és a játék egyre érdeksebben alakul, majd 2005 augusztusára majdnem egy évvel a megjelenése előtt már egész játszható.
A nagy "entré" is megvolt a CPL keretein belül így mostmár semmi sem állíthatja meg a gépezetet, a Source lesz az új hivatalos gerinc játék minden létező tornán, ami nagy költségvetéssel és magas díjazásokkal rendelkezik.
Térjünk vissza viszont a személyes problémáinkra. FPS ? "Kit érdekel?" - Mondja a VALVE.
1. Nézzük mire alapozza ezt: Az ATI 2-3%-os piaci részesedést nyert a "Vegyél egy 9600XT vagy 9800XT kártyát és kapsz egy ingyen HL2 kupont" akciójával. Óriási mennyiségű kártyát adtak el és ha megnézzük, jelenleg a 9600XT-vel hát nemigazán megy acélosan egy manapság normál confignak mondható gépen a Source. Történik mindez annak ellenére, hogy a VALVE online felmérést végzett az optimalizálás érdekében a STEAM rendszeren keresztül, aminek eredménye egyértelműen mutatta, hogy jelenleg 2800+ AMD -k vannak a piacon 9600-9800 videokártyákkal a legtöbben. (2005 elején történt a felmérés - a szerk.)
2. A VALVE a CS:S el szembeni ellenszenv után nyilatkozott, hogy direkt egy butított fizikai motort raktak bele a játékba, pont ezért nem tudunk a hordóra ugrani stb., hogy a motor ne azt számolja hanem mégtöbb FPS-t tudjunk kicsikarni alacsonyabb gépekből is tehát "optimalizálták" a játékot a széles vevőkörhöz.
Mik a tények: Bármilyen FPS configot is használsz, nem fogod tudni az eredményt növelni csak minimlisan. Ugyanis a modellek animációja valamint a fegyverek (!!!!) fizikája eszi meg a proci időt, amihez semmi kapcsoló nincs. Az indok viszont roppant egyszerű: Mikor megjelent a saját grafikus chip (GeForce 256-nál volt először saját GPU - a szerk.), a proci végre számolhatta az MI-t és így javította ellenfeleink képességét ill. a játék színvonalát is. Mivel a Source grafikailag butítható, így a procit kellett leterhelni és erre volt jó tökéletesen a "butított" fizikai motor alkalmazása. Ha még nem vált előttetek tisztává mi volt a cél, akkor most egyértelműsítem: növelni az eladásokat. Az ATI már be is jelentette következő generációs kártyáit, amelyeken külön lesz fizikát számoló chip is, ergo vedd meg és lesz jó fps-ed, hiszen a proci innentől tényleg tud szabadon számolni. Ez persze már PCI-E foglalatban lesz, ami a most elterjedt AGP szabvány utódja. Mivel szinte mindenkinek AGP-s alaplapja van, így ezt az alkatrészt feltétlen le kell, hogy cserélje és ha már ezt megteszi akkor egyből új processzort és RAM-okat is venni fog. Ügyes kör, meg kell hagyni.
Ki van ez találva nagyon szépen. Pontosan ezért a Source versenyek mellé állt az ABIT, valamint több nagyobb gyártó cég is jelezte szándékát a szponzorációval kapcsolatban.
3. A verseny játékok alap feltétele, hogy olyan keretrendszer létezzen adott játékhoz, ami mérhetővé teszi két csapat teljesítményét (Pl. RtCW és Q3-nál az OSP vagy CoD-nál a PAM rendszer). Ehhez kellenek az rcon paracsonk, a szüneteltethetőség (pause), a kör kezdést jelző dolgok és a demo felvétele valamint, hogy legyen egy külső közvetítő kliens és így tovább. A VALVE itt is alkotott, hiszen a CS alapvetően játékos által fejlesztett és átgondolt, míg a COD-ban több JÁTÉKOSOK ÁLTAL kreált MOD kellett ahhoz, hogy lehessen ready-zni vagy meccset játszani egyáltalán. A CSS-nél ez mind adott volt, egyedül egy dolgot kivéve, ami a közvetítést illeti. Nos, mivel az 1.6-ból ezt nem tudták átmeríteni, így írtak egy Source TV nevű förmedvényt, ami kezelhetetlen és a 13. patch során sem javítanak rajta, sőt (!!!) a hamarosan megjelenő DoD (Day of Defeat) bemutató meccseinél még hírezik is, hogy minnél többen nézzék a közvetítést. Így már egyértelmű, a cég egy játékos által írt és átgondolt alapról lehúzta a neki szükséges rókabőrt és itt vége is a fejlesztésnek. Kizárólagosan annyit fog fejleszteni és optimalizálni, amennyivel nem fogja sérteni a lánc eladásokat, amit leírtam az előbb. Noha az ázsiai országok nem így működnek, ez könnyen magyarázható azzal, hogy nekik alig van sikerük FPS terén és mindinkább stratégiai játékokkal töltik napjaikat. Az európai piacon viszont a fentieknek megfelelően zajlik minden, egy új s felfedezetlen területen.
4. Remélem, mostmár értitek, hogy ez nem a játékosokról és a versenyekről, és főleg nem a hónapokig tartó sztárságról szól. Sok kissrác gondolja, hogy karriert fog befutni és majd megél az összejátszott pénzből. Nos, a VALVE pontosan rájuk hajt. Ha összejön a srácnak, ami ténylegesen 1/1000 alapon megy, keres mondjuk egy évben 10 000$ (ami hozzávetőlegesen 2.000.000 HUF mai árfolyamon) még akkor is bőven megérte mindenkinek. Vett új gépet, népszerűsíti a játékot, követőkre talál, akik látják benne a saját karrierjük kulcsát. Őt akarják elérni és legyőzni, letaszítani a képzeletbeli trónról. Ők is vesznek új gépet és így tovább épül a legális piramis.
Majd jön a puszta valóság, mikor is bemegy a srác az ABC-be és hoz egy kiló kenyeret, mert anyukája megkérte és a kasszás nemhogy fel sem ismeri, de még "pofátlanul" autogramot sem kér. Ez a tökéletes gépezet báránybőrbe bújtatva. További jó játékot !