Sokan mondtátok, hogy Korea más. Ott ilyen népszerűség van, meg olyan pénz és így tovább. Ássunk ennek a mélyére egy kicsit, hiszen ők is elindultak valahonnan. Nem kis szerencsével és a szükséges emberek akaratával és kitartásával mi is követhetjük az útjukat, de jelenleg ez az ország tekinthető a játékosok paradicsomának. Egy más világ története, avagy a játékok paradicsoma
Archív cikk áttöltve: 2012/03/29 · Eredeti szerző: BugBeaR
Korea
A második világháború után Korea meglehetősen nehéz helyzetbe került. Bojkotálta a Japán termékek behozatalát a fennálló érdekellentét miatt. Ez a lépés játékos szemmel azt vetítette előre, hogy se a Nintendo, sem az ismert Playstation változatok nem léphettek a piacra. Így válhatott a PC Korea első számú platformjává. Az említett időszak másik nagy tendenciája, hogy egyre több elszegényedő család jelent meg. Némelyikük, azért, hogy a napi betevőt megteremtsék, összefogva másokkal kis PC-s klub szerűségeket alakítottak. Ide jártak le fiatalok tanulni vagy mulatni idejüket.
Ezeket a kis helységeket nevezzük „Pc Baang”-eknek (ejtsd: bong). A földrajz szintén nagy szerepet játszott ezen helyek kulturális jelentőségében. A koreai ország kis területű, sűrűn lakott terület. A közösségek közel élnek egymáshoz, a szolgáltatások akár gyalogosan is kényelmesen elérhetőek percek alatt. A összetartás a közösségek közt jóval nagyobb, mint például Amerikában. 1999-ben Koreában az Internet forradalom éve lezajlott és az előbb említett demográfiai okokból is az Internet használók száma ezen évben 2607%-al nőtt!! A PC Baang-ek egyre fontosabb szerepet játszottak az emberek életében. Mivel a lakosság nagyrészének nem volt pénze megvásárolni saját asztali számítógépét, vagy pedig, ha volt nem tudták a kicsiny lakásokban kényelmesen elhelyezni, inkább a PC Baangekben vásároltak maguknak időt. Ezek a helyek kulturálisan fontos központokká váltak. Fiatalos felnőttek jöttek ide találkozni egymással, mint ahogy az amerikaiak a pub-okba és klubokba járnak, valamint gyerekek jöttek játszani. Sokkal szórakoztatóbb volt ilyen helyen, a barátok közt összemérni egymással tudásuk. A szociális összetartást hűen tükrözi, hogy ezen helyeken, némely PC előtt, megtalálható a roppant népszerű úgynevezett "Loveseat", azaz szerelem páholy (2 ülőhely van a gép előtt), ahova kedvenc barátnőnket ültethetjük így ő is követheti amit csinálunk, vagy akár részese lehet annak. Persze, gyorsan megkérdezhetné mindenki, hogy „És akkor mi van? Máshol is vannak ilyen klubok.”. Hát itt lépett be a képbe a
Starcraft nevű játék. Roppant gyorsan teret hódított majd vált TV által közvetített műsorrá.
Mi húzódik mindez mögött? A válaszhoz nem kell részletes vizsgálatot végeznünk. A Starcraft egy mérkőzése lejátszható körülbelül 30 perc alatt. Lehetőséget nyújt az egymás elleni megmérettetésre és a kooperatív játékra. Mivel a PC Baang-ben eltöltött idő átlagosan 1 és másfél óra közé teendő így ez a játék gyorsan népszerűvé vált a ezen körökben. A szociális gócpontokra jutva pedig az egész nép megismerte a játékot. Beszéltek róla otthon és a munkahelyen, megannyi ember próbált szerencsét és vált komoly játékossá alig pár év alatt. A TV-ben is hasonló okok miatt nyert műsoridőt. A 30-40 perces időtartam pontosan belefért a műsorok közti kitöltendő résbe, valamint az idő előrehaladtávval egyre nézettebbé vált, az előtte és utána játszott reklámhelyek bérlőinek nagy örömére. A játék olyannyira népszerű, hogy a sztárok, vagyis a jó játékosok, éppolyan hősnek tekinthetők, mint akár David Beckham. Nevüket polókon viselik, ha utcán mutatkoznak fotókat készítenek velük, aláírásukért pedig 5-15 éves gyerekek tömött sorokban állnak sorba egy-egy verseny alkalmával. A 2003-as WCG döntőket azért, hogy mindenki követhesse, egy külön kivetítőn is sugározták az egyik főtéren. A győztessel maga a
polgármester is játszott egy meccset, ami mutatja, hogy generációtól független ismerik a játékokat. Korea 57%-ában azonban az RPG játékok hódítanak, így egy olyan játék mint a
Lineage, ami Amerikában mérsékelt sikert aratott, csak Koreában 150 000 előfizetőt tudhat magáénak. A helyi közösségi szellemet jól jellemzi, hogy az rpg-kben választott karakterük többnyire király vagy királylány azaz kötelékben élő karakterek, míg például Amerikában a játékosok túlnyomó többsége a magányos kalandort választotta. Így vált Korea országából egy teljesen homogén platformú (PC) piac, ahol szinte bármilyen RPG-t el lehet adni.
Mi a helyzet viszont az FPS-ek terén ? Hát ez az a részleg, amibe nem igazán vannak otthon a srácok. Egy nagy versenyre való felkészülést külön megszponzoráltak a Counter-Strike válogatottnak. A játékosok gyakorlatilag mint a profik, fizetést kaptak azért, hogy játszottak és ezalatt a pár hónap alatt az volt a céljuk, hogy a legjobbá kovácsolják csapatuk. Úgy hitték elérték céljukat, elérkezett a verseny, majd a legjobb 8 közé jutásnál elvéreztek a nem fizetésért játszó „profik” ellenében. 2004-es évben már a World Cyber Games is elköltözött Koreaából az Amerikai Egyesült Államokba, így ez lesz az első év mikor nem itt tartják a rendezvényt. Igaz, immáron újból a Samsung erejét fitogtatva visszahozta az ázsiai kontinensre ezen rendezvényt. 2005-ben pedig a legnagyobb e-Sport cég (!!!!!!), az
Istarzone vezérletével elindult a WEG (World e-Sports Game) nevű sorozat, melyet nem titkoltan a legjobb e-Sport versennyé akarnak tenni a koeaiak. Pénzt és időt nem kímélve egy évben 4 rendezvényt tartanak nomeg magát a finálét. A torna meghívásos alapon működik így biztosítva a döntő és az egész torna színvonalát. Nem mellékes az a háttérben húzodó gondolat sem, hogy ezáltal megleshetik a legjobb játékosokat játék közben. Logikus, hiszen nem szép dolog visszamondani a meghívást mert lehet többet nem hívnak, ugyanakkor eljátszák a taktikáik nagyrészét a tornán a legjobbak így a koreai srácok óriási rutinra tehetnek szert és felhozhatják eddig hiányos tudásuk. Mi sem bizonyítja jobban ezt, mint hogy egy-két csapatuk mára már méltó ellenfélnek bizonyul a nagyok ellen is.
Könnyen láthatjuk, mennyi mindennek kellett klappolnia ahhoz, hogy Korea idáig jusson. Ez egy óriási üzlet és erre ők is rájöttek, valamint, ha tetszik, ha nem, a támogatások révén nagyon sok pénz "tisztázható", így a népszerűségi trendet először Oroszország követte, mint földrajzilag a legközelebb lévő. Nem kell már sok idő és elfognak érni ezek a karok az összes kontines összes országára.
Mit is mondhatnék? GL & HF