A döntés és minden, ami mögötte van. Az előző héten
Angel Munoz a CPL versenyek főszervezője és igazgatója hivatalosan is bejelentette, amit már a STEAM update-k alapján sejteni lehetett, miszerint ismét az
1.6 lesz a csapatjáték a téli CPL eseményen. Az 1vs1 játékukról egyenlőre nem határoztak. Az eltelt idő alatt viszont elég sokan, sokféle véleményt formáltak az üggyel kapcsolatban. Ebből szeretnék most mutatni nektek párat valamint körüljárni kicsit ezt a témát, hogy mégis mire számíthatunk. A jövő zenéje marad
Archív cikk áttöltve: 2012/03/29 · Eredeti szerző: BugBeaR
Alapvetően két site foglalkozott messzemenően ezzel a témával, megszólaltatva nagy neveket. Az
AmpedNEWS valamint a megújult
GotFrag oldalak. Ezen véleményeket összefoglalva szeretnék egy kis összegzét írni, persze elkerülhetetlen, hogy némileg szubjektív legyek.
Olyan szervezeteket, csapatokat, embereket szólítottak meg, akik elég nagy múlttal rendelkeznek a játéktörténelemben, mind 1.6 és Source részről.
TSN Central, Check-Six vezetőség, VisualGaming vezetőség, compLexity játékosok avagy a
TEC vezetője. Sokan sok fórumon is véleményt formáltak.
Nézzük akkor miként is alakult a szénánk. Közeleg a Magyar WCG kvalifikáció és ezzel együtt hivatalosan az utolsó SOURCE verseny. A GPS6-n bemutató jelleggel szereplt a Source 8 csapattal és a jövőre való tekintettel, nagy a valószínűsége, hogy nem fogjuk viszont látni a rendezvényen egyhamar. A WCG így elég lehangoló is, hiszen készülünk rá, hogy mindenki minnél jobb eredményt érhessen el, de ahogy vége gyakorlatilag a játék támogatásának is vége egy időre, így a belefeccölt idő és pénz mind mind feleslegesnek tűnik. Viszont azért ne szaladjunk annyira előre.
Az
1.6-os játékosok nagyrésze úgy nyilatkozott, hogy ők meggondolták volna, hogy áttérjenek a Source-ra, ha a CPL ezt a játékot nevezte volna fő játékává. Alig van talán 15 top csapat, akik már áttértek a Source-ra és ők is inkább USA-ban, mintsem EU-ban találhatóak. A Source játékosok meglepő módon üdvözölték a döntést, azzal érvelve, hogy az 1.6-nak jelenleg órási bázisa van, amivel a Source nemtudja még felvenni a versenyt ugyanakkor reménykednek, hogy "másodrangú" tornák azért lesznek és kitarthatnak szeretett játékuk mellett. "Míg élek, remélek" felkiáltással azonban van, aki nem ért egyet és szimplán értetlenül áll az események előtt lévén az 1.6 egy 1999-es 3d motor hajtotta játék és megmagyarázhatatlan, hogy miért jó a szponzoroknak továbbra is ezt hajtani még egy évig, mikor a 4. generációs kártyák már olyan megjelenítési technológiák teljes tárházát vonultatják fel, amivel film szintű élményt produkálnak nekünk, mindezt valós időben számolva.
Nézzük a
Source erősségeit. Az új játékosok mind szeretik, relatív kevés idő kell az alapok elsajátításához, akár az 1.6 esetében valamint az áttérő játékosok is dícsérték. A megjelenítése szépre sikerült, haladt a korral így a legmodernebb technikákat alkalmazza. Versenyekre jelenleg alkalmas állapotban van, de van még mit javítani rajta, hogy elnyerhesse végleges formáját. A lövési rendszer sokak által a Counter-Strike régi verzióihoz hasonlítható, ami az újoncoknak kedvez a sokkal nagyobb esélyű "véletlen" találat miatt. (lásd: futásból 1 golyós fejes úgy, hogy a talajt "tunkolod" - a szerk.) A közösség, ami közben a játék köré szerveződött szinte vakon kitart még mindig a mellett, hogy ez a játék a jövő és ezért továbbra is játszani fogják, nem mellékesen hozzáteszem, jelenleg a 2. legnépszerűbb FPS-é nőtte ki magát a Source. A VALVE folyamatosan dolgozik az újításokon, viszont sajnos ez az ütem még így is nagyon lassú lévén közel 1 éve adták ki a játékot és még mindig nem értük el azt a szintet, amit ígértek.
A negatívumok közt egyértelműen a nagy gépigény az elsődleges szempont. Ez váltotta ki a legnagyobb ellenszenvet, hogy nem optimalizálták a játékot.
Így evidensé vált, hogy megkell venni a jobb hardvare-t ezzel jelentős hátrányba helyezte a "feltörekvő" réteget, akinek az esetek többségében nincs sok pénze, de erről később. Az 1.6 viszont már a mostani hardvare-eken is szépen muzsikál, semmi fejlesztés nem kell hozzá. A hitbox hibák tovább tetézték ezt a dolgot, de LAN környezetben ezek minimalizálódnak, de interneten továbbra is komoly probléma gyengébb kapcsolattal rendelkező országok számára. A régi játékosok sok bug-t vélnek felfedezni, de ez többnyire a pályák az 1.6-hoz való bonyolításából adódnak és csak szokás valamint nézőpont kérdése, ki hogyan értékeli őket.
Az 1.6 előnye az az órási tábor, aki jelenleg mögötte áll. A WCG ellenére sem jelezte sok "sztárjátékos" az áttérési szándékát. Maga a játék a Source-hoz képest letisztult pályákkal és játékmenettel rendelkezik, valamint a működő HLTV kliens szintén komoly pozitívumként említhető (az SrcTV enyhén szólva is ..... - a szerk. ). A világ bármely pontján kiírhatunk egy 1.6 bajnokságot és számíthatunk minimum 20 csapat megjelenésére, így népszerűsége megkérdőjelezhetetlen. Az az elv viszont annál inkább, hogy nem egy játék, hanem a mögötte álló emberek miatt válasszák meg ismét első számú befutóként. Ez olyan mintha a Ferrari-t már a szezon elején bajnoknak kiáltanák ki, mert nekik van a legtöbb szurkolójuk arra pedig tekintet nélkül lennének, hogy a feltörekvő BAR Honda ugyanolyan esélyes csapat kisebb háttérrel.
Hátránya, hogy a szponzorok számára gyakorlatilag ez a játék 0 bevétellel szolgálhat mostmár. Grafikailag és hardverileg a technika bőven túlnőtte már, így az NVIDIA , ATI , INTEL , AMD qvartett ebből az üzletből semmiképpen sem szállhat ki nyereségesen. Hiába a direct marketing előnye, hiába jut el a feltörekvő és mindent rááldozó, sztárkövető játékosok körébe a sok reklám, ha felesleges a vétel, ráadásul az alapszoftver is 2 kemény ezres,ami kis hazánk mércéjével is a vicc kategóriába sorolható. Az óriási támogatottság itt viszont a hátrányára fordul, hisz ha egy sztárjátékos aztmondja "a Source rossz", akkor követői is szinte vakon átveszik negatív hozzáállását és mint tudjuk, "nem akarásnak nyögés a vége". Így jelentős ember csoportok maradnak véleményformálás nélkül az 1.6-os stáb mellett ezzel téve a Source közösség feladatát még nehezebbé az elfogadtatás terén.
Üzletileg az 1.6 tehát távolról sem mondható kifizetődőnek minden fél részére. A már említett hardver gyártók számára a Source ideális folytatás a jövőben, hiszen "vasat" kell venni alá és minnél több játékos veszi meg, annál jobban elfogadott lesz a játék, kitermeli sztárjait és így tovább akárcsak régen a történelem megint ismételné önmagát. A 22-es csapdája ez, hiszen a Source nem elég népszerű, ahhoz hogy versenyjáték legyen, de ahhoz, hogy mégtöbb híve legyen versenyjátékká kell válnia nagy LAN-okon. Tény, hogy 2007-re biztosan megfelelő hardver lesz mindenki otthonában, amin a Source már jóval jobban muzsikál így az idő a Source-nak dolgozik. A vicc az, hogy a profik mint minden sportban, viszik a pénzt és nem termelik. Győzelmi pénzek, szponzori pénzek és gyakorlatilag a "reklámarcukkal" hoznak hasznot, ha ügyes a menedzser. A bevétel 80%-át azok a játékosok adják ("feltörekvők", akár fociban a szurkolók), akik profikra felnézve megtesznek mindent, hogy ők is odakerüljenek. Megveszik az egeret, a gépet, a játékot. Elmennek a rendezvényekre, hogy csodálhassák kedvencüket stb stb. Ez az a réteg, amit megkell célozni, viszont hozzájuk csak a hőn szeretett "vezérük" által lehet eljutni és innentől már ismert a forgatókönyv. "A bevált recepten ne változtass" címszó alatt a régi nagy játékosok majd akkor váltanak, ha a többiek. A többiek meg akkor, ha a nagy játékosok.
A CPL Summer -ről még nem esett hír, hogy milyen játékok leszenk valamint, hogy lesz-e rajta Source mint mellék játék, de sejtelmesen azért ott lebeg, hogy 2006 nyarától talán már jobb támogatottságnak fog örvendeni. Viszont rejtély, hogy egészen addig mivan. Lesz-e úttörő LAN próbálkozás bárhol az EU-ban? Lesz-e egyáltalán ezalatt az egy év alatt komoly próbálkozás online versenyek szervezésére? Avagy mindenki szépen lehorgasztott fejjel visszamehet és ülhet 1 évet az állóvízzé lett vízesése mellett, ha egyáltalán lesz valakinek kedve.
Jonathan “Elude” Gilbert:
"A játék dinamikája, az emberek félnek a változástól ez ilyen egyszerű. Sokkal inkább játszanak egy játékot, amit megszoktak és szeretik nézni a profikat benne. A Source-nak nincs ilyesfajta erénye."