Sokak szerint rossz sokak szerint jó, de valljuk be nélkülözhetetlen. Na nem a cheat, hanem, ami azt megfogja vagyis az Anti-Cheat. Cikkünkből most kicsit mélyebben belemerülhettek ebbe az igazán kényes témába, és annak történelmébe. Mi az a VAC? Hogyan működik, és miért van rá szükség? Ezekre és még sok minden másra is választ kaphattok a cikkből!
Tovább
Archív cikk áttöltve: 2012/03/29 · Eredeti szerző: Cumbee
Amióta a Doom II-vel együtt megjelent a multiplayer verzió, mindig volt néhány ember, akinek nem volt elegendő az eredeti (khm, izé, MÓDOSÍTATLAN) játékkal szerzett szórakozás, és saját, sarlatáni módszereivel próbált ellenfelei fölé kerekedni. Ez a csodálatos szokás a mai napig dívik egyre több és több felhasználó között, így a Valve anyáskodása alatt felcseperedő játékokkal is kellett valamit tenni ez ellen vagyis a "sportszerűtlen sport" ellen.
Kezdetben vala a mennyei magasságos PunkBuster, ami több-kevesebb sikerrel megóvta a szervereket az aljanéptől, viszont a Valve-nak vajmi kevés befolyása volt mind a program szigorúságára, mind a működésére. Éppen ezért 2002-ben a Counter-Strike 1.4-hez kiadta a VAC-ot (Valve Anti-Cheat sytem). Ez egy jól működő rendszernek tűnt, de 2004 március-április környékén a cég lecserélte a VAC2-re mindenféle nyilvános hírverés nélkül. Ezzel a VAC1-nek leáldozott, a VAC2 pedig jelenleg működőképes bétaként van minősítve. Utóbbinak megvannak a maga előnyei és hátrányai, de kétségkívül messze kevesebb csalás, messze kevesebb fórumokon elhangzó panasz mérhető az első verzió elvetése óta.
A csalásvédő rendszer lényege tehát, hogy központosítva van - pontosabban, a központ maga a Valve, ellentétben a PunkBusterrel, ami bár szintén központosított, de a hozzáférés csak a PB számára biztosított. Működése körülbelül annyiban rejlik, hogy ha egy játékos csatlakozik egy védett szerverre, akkor átfésüli a rendszermemóriát (a cheat felismerésének pontos mechanizmusa persze titok). Ha a játékos csalónak bizonyul, a központban megjelöltként tüntetik fel, de nem tiltják ki azonnal: VAC1 esetén, ez durván 3 nap, VAC2 esetén azonban már nincs pontosabb adat: a Valve még azt is titkolja, hogy napokról vagy hetekről van szó, de a tapasztalatok szerint ez nem egy pontosan meghatározott időtartam. Ez azért szükséges egyébként, hogy egy adott programról ne lehessen azonnal eldönteni, hogy átmegy -e a szűrőn vagy nem. Így valamelyest meg lehet fékezni a csalás gyors fejlesztését is, mert a programozó (remélem, legalább ennyit tudni kell hozzá, mert ha nem, nagy veszélyben van a mi világunk...) nem tudja azonnal észrevenni, fejleszteni kell -e a csalást.
A VAC háklijai:
Azonban, mint minden forradalmi újításnak, ennek is megvannak az előnyei és a hátrányai.
- Ahogyan a Valve életbe léptette a VAC-ot, azoknál a rendszereknél, ahol valami memóriahiba lépett fel, vagy az abban futó programok kicsit másnaposan viselkedtek, azonnal ment a központba a cheat-jelentés. Azóta ezt természetesen észrevették, és az ilyen jellegű problémák csak egy mezei kicket eredményeznek.
- A csalásokhoz hasonló módon működő, teljességgel békés programok éppúgy bannal jártak, mint kártékony társaik: jó példa erre a 2003-ban megjelent HLAmp, ami a Winamp egy Half-Life-fal közreműködő bővítménye volt, mégis emberek sokaságát tiltotta ki a program használata miatt a VAC1. A Valve gyorsan felismerte a bakit, és visszavont minden ilyen irányú büntetést 5 órán belül (szerintem ez becsületes teljesítmény).
- A szűrőn azok a cheatprogramok akadnak fenn, amik már megjelentek valamilyen bárki által elérhető forráson. A fészerben összetákolt aim, wh, godmode, stb. ellen tehetetlen.
- A késleltetett ban-nak köszönhetően a szabadlábon garázdálkodó csalókat legfeljebb az adminok szúrják ki, ha fenn vannak (hahó, public szerverek! Tessék mindig fent lenni legalább egy adminnak!). Ugyanezen oknál fogva a "megrontott" statisztikákat, ranglistát már a maradandó ban után sem lehet helyreállítani, hiszen bizonyos játékosokkal a csaló többször találkozott össze, és a statisztikájuk óhatatlanul romlik, mások mögé esnek vissza a rangsorban. Nem is beszélve ugye a warokról...
"De akkor mi az, amit szabad?"
A következő dolgok NEM eredményeznek VAC bant:
- X-Fire és hasonló programok használata
- Olyan multiplayer modok használata, amelyek nem módosítják a központi (mag, CORE) exe-t és a dll file-okat
- Rendszer hardware-konfiguráció
- Frissített rendszer driverek, mint a videókártya-, hangkártyadriverek
- Egyedi skinek, hangok és pályák használata.
Ez utóbbi viszont felvet egy újabb problémát: egyedi skinnek minősül a pályák textúráinak áttetszővé, átlátszóvá tétele, és az ilyen jellegű módosításokat nem szúrja ki a VAC. Azt sem mondhatjuk, hogy rúgjanak ki minden áttetsző textúrát használó játékost, hiszen jópár mapon alapból van pl. üveg. Ezen problémára született az sv_pure használata, ami kizárólag az eredeti textúrák használatát engedélyezi.
Összegezvén:
Az, aki csalni akar, sajnos még mindig meg tudja tenni, de legalább a legotrombább módszereket ki tudják szűrni. Akinek meg ez nem elég, még mindig telepíthet a szerverére mindenféle más anti-cheat programot is, PunkBustertől az aknakeresőig. Aki meg élvezi, hogy adminként a szerverén korlátozás nélkül csalhat, annak meg jól zsibbadjon el a lába szára!
Egészségeinkre.
Forrás:
www.efna_clan.extra.hu