Legalábbis azt gondolnánk, hogy egyszerű. Csak fogjuk a cimborákat, odarakunk egy jólkitalált nevet a nick-ünk elé és már készen is a klánunk. Aztán, ha valaki nem úgy teljesít, ahogy kell akkor szólunk neki jön a sértődés, mindenki mérges lesz mindenkire és a cimborák máris nem is olyan jófejek. Lassan kútba is dől a klánosdi. Nézzünk kicsit a mélyére ennek az egésznek.. ..klánosdi, az íratlan szabályok
Archív cikk áttöltve: 2012/03/29 · Eredeti szerző: BugBeaR
Az alapoknál kezdve inkább azokhoz szól ez a kis szösszenet, akik nemrég kerültek be a játékok világába és komoly célokat tűztek ki maguk elé. Kezdjük azzal, kik azok, akik klánt alapítanak. Van ugye a baráti kör, ami működésképtelen, ha komoly célokat akarnak elérni. Van a "magányos farkas" típus, mikor egy játékos kezd el gyűjteni maga köré a tudás és ügyesség alapján embereket. Végül van, hogy egymás mellé verődnek emberek a mixek, beszélgetések révén majd úgy döntenek a kellemesebb időtöltés végett összekötik útjaikat és így jön létre a csapat.
Ha készen van a csapatunk igazándiból két úton tudunk eredményeket elérni. Ez függ a felek hozzáállásától és rutinjától. Egy tapasztalt és ügyes alakulat képes lesz elérni eredményeket taktika nélkül is, de képtelen lesz egy szinten továbblépni, ha nem tervezik előre a köröket. Sikert úgy is el lehet érni, hogy középszintű játékosok egy elég komoly taktikát dolgoznak ki és azt pontosan betartva ők is sikerekre számíthatnak. Egyszerűen összeszoknak és hiába nem képesek elképesztő mozdulatokra, a taktika nyújtottan fedezések révén előnybe kerülnek. Jellemző ezen csapatok mozgásaira, hogy az 1 embert csapatosan likvidálnak, kevés 1 az 1 elleni küzdelmet vállalnak fel.
Ugyanakkor a komoly sikerhez együtt kell lenni ezen dolgoknak. Ügyesnek kell lennie egy csapatnak és taktikailag is képzettnek, összeszokottnak. Mindenki azt gondolja, hogyha napokat taktikázik és órákat tölt el lövöldözéssel, akkor már egyenes az útja a top-ba. Ez sem helyes. Az ELIT alig tartalmaz több, mint 100 embert, akik bizonyítottak már, akik pénzt is keresnek tán és akiket mi a "sportág" nagyjainak tartunk. Ők nemcsak ügyesek, nemcsak taktikusak, de a játékstílusukban egyéniségek. Mint a fociban egy Beckham, aki beadásokról híres, úgy pl. HeatoN a pontosságáról és kimértségéről. Ők képesek mindig megújulni, képesek olyan mértékű kreativitást belevinni a játékba, amivel a maximumig feszítik a húrt a taktika betartása és az egyéni játék kiteljesedése közt. Nagyon kevés játékos képes erre, majdnem hogy születni kell hozzá, mert ezen képesség aligha megtanulható.
Könnyen belátható szerintem, hogy lehet profi csapatot építeni, akár sokat gyakorolni, de a végső sikerhez nem elég szimplán a kitartás. Az is komoly különbség, hogy ki melyik nemzet fia. A németek, az angolok, a magyarok mind mind más játékstílust képviselnek. A Magyar emberkre jellemző pesszimista hozzáállás elég sokszor átragad a játékvilágra is. A körök után magyarázkodás kezdődik, leszúrás. A taktika kényes betartása, mint valami parancs mind a mi "precizitásunk" mellékterméke, ami korántsem hasznos a teljesítménynek. Az angolok sokkal inkább problémamegoldó centrikusak, a körök után már a következő mozgáson gondolkodnak és aligha azzal mit rontottak el az előző vagy azelőtti körben, elkerülve ezzel a személyeskedést és a rossz hangulat kialakulását. Persze nem lehet általánosítani, hisz kivételek mindig vannak, de a belénk nevelt jellem itt is meghatározó momentum lehet, nemcsak a való életben.
Bár kicsit előre futottunk lépjünk vissza az alapokhoz. Sok év rutinja után jótanácsként állíthatom, hogy egy jó klán ott indul, hogy szerezz öt embert, akik képesek morálisan építeni egymást. Képesek csapatként megélni a sikereket és a kudarcokat. Ha ezzel meglennénk, el kell telnie 1-2 hónapnak, mire mindenki megszokja az új társakat és kimutatja valódi énjét az új közegben. Egy LAN kudarc ilyenkor nagyonis hasznos, mert ekkor előjön mindenkiből a kritikus és könnyen leszűrhető kinek milyen hozzáállása és valódi vélekedése van a többiekről. Azért is fontos a LAN és nem a NET-es sikertelenség, mert a NET -en mindenki két klikkel félredobhatja a gondolatait és elmegy aludni, míg egy rendezvényen akarva akaratlanul is pár percig , óráig együtt marad még csapatával. Ez igazából a kritikus időszak, ilyenkor még érdemes tagcserét végrehajtani, de kizárólag egyesével, hiszen a nagyobb mozgás bizalmatlanságot szül.
Ahogy említettem, egy ilyen felépítésű középcsapat már számíthat sikerekre. Innentől 1-2 hónap után lehet érdemlegesen fejleszteni az ügyességet is, beleépítve a rutint. Begyakorolni a helyeket, megnézni demokat, utánozni. Gyakorlatilag ennyi idő után elfog jutni oda a társulat, hogy lássa mekkora potencia van bennük. Lesznek jobbak, lesznek rosszabbak, de sohasem szabad elfeledni, még mindig jobb egy középszintű, de ésszel élő játékos mint egy vérprofi ámde kreatív és önfejű "sztár". 3-4 hónap után már biztosan látszani fog a kialakult taktikák alapján, ki mire képes. Ilyenkor már csak két út vezet a feljutáshoz. Az taktikai posztok cseréje, "hátha én jobban védem" alapon, ami véleményem szerint a kockázatosabb út, míg a másik az embercsere, ha a csapat elbírja egyáltalán azt.
A klánok 90%-a kb. az alapoknál hibázik és csak ebben a "3." szakaszban derül fény erre a hibára. Egyszerűen morálisan képtelen együtt dolgozni nyomás alatt az 5 ember. Fény derül egy kínos szokásra (pl. ordibálás, negatív kritikák stb.), egy-egy komoly hiányosságra emberileg (pl. tisztelet, lojalitás stb.) valamint a profi felfogás elsajátításával is lehetnek gondok (pl. nyilatkozatok, 3. személy felé megnyilvánulás stb.). Ezek a csapat összképét alakítják pozitív vagy negatív irányba. A híresebb játékosok sokkal nagyobb tény, hogy nagy rutint és minőségibb játéktudást prezentálnak, ugyanakkor a velük járó teher is sokkal nagyobb. Többet bírálják a játékosokat, többet várnak el sokszor az általuk nyújtott teljesítménynek is, nomeg a hírnévvel együtt jár egy pozitív vagy negatív hozzáállás is. Tegyük fel, hogy a rosszhírű xy-t úgydöntünk a csapatunkba hozzuk, hogy tanuljunk tőle. Hiába kiválló játékos, megnyilvánulások miatt a klán hírnevét is megtépázhatja, ami egy újabb veszélyfaktor. Ugyanakkor az ismeretlen, de tehetséges játékosok feljutása egy iszonyat kemény munka. Nagy szerencse kell hozzá, hogy bizonyíthasson és elismerjék, de főleg hogy ELFOGADJÁK a többiek és ezzel együtt a játék nagyjai is. Ezzel is látszik, komoly a hangsúly a személyes értékekek felmérésén a klán alapításakor.
Ha csak most megnézitek, már látszik hány összetevője van egy jó klánnak, de nézzünk egy példát a sikerhez. Azért azt még most jó, hogyha tisztázzuk, hogy a végső győzelemhez több út is vezet, nem kizárólag a mostani példám.
A
PowersGaming Amerika egyik legjobb klánjává nőtte ki magát a Source világában. James Powers egy apuka, aki szereti a játékot. Mindig is szerette nézni azokat, akik a területük legjobbjai. Sokan Craig Lavine-hoz (Team 3D manager) hasonlítják, aki már bizonyította rátermettségét. Node a lényeg, úgy gondolta az idősödő úr, hogy csapatot csinál magának. Akár Peter Sauber a Forma-1-ben, ő is saját nevét használta csapatnévként és így született a PowersGaming. Jacob
"Nightfall" Stanton volt az első játékosa, aki már bizonyította CoD-ban az FPS-ekhez való tehetségét. Felkérte Jacob-t Mr. Powers, hogy állítson össze egy csapatot és ő mindenben támogatni fogja. Jacobnak sem kellett több és kapcsolatait használva állította össze kis egységét, akik a következők lettek:
Jacob "Nightfall" Stanton
Yazan "clowN" Ammari
Laurent "Warmach1ne" Keoula
Trevor "p0s" Randolph
Kevin "wukev" Roberts
Egytől egyig jó játékosok. Jacob eltökéltésége, akár egy igazi kapitányé, áttragadt a többiekre és CAL-I (meghívásos amerikai torna, ami elég komoly tömeget vonzz online - a szerk.) versenyen már bizonyítottak, hogy a későbbiekben bizony számolni kell velük. Mr. Powers a csapat egyes számú szurkolójaként is funkcionált. Figyelt a srácokra, ki minnyire labilis személyiség, ki mennyire emberséges hiszen ő ezt tartotta elsődleges szempontnak. A CPL rendezvényen (LAN) a csapatát együtt vitte reggelizni, biztosította számukra a nyugodt játékhoz a kellő környezetet és hiába nem fizetette ki mondjuk az utazás költségét, a banda egysége vitathatatlanul az ő érdeme is. Ezen a
Summer Event 2005-ös versenyen a PowersGaming megnyerte a fődíjat és vált hivatalosan a legjobb Source csapattá, ráadásként, szintén itt rendezték meg a CAL-I döntőjét is az első napon, ahol szintén győzelem született.
A tanulság pedig még csak most következik, a siker elvakít és lila ködbe borítja a valós problémákat. Hiába a CPL siker, hiába a CAL-I siker, p0s lépten nyomon a fórumokat és az IRC-t használva szídta a Source-t mígnem Mr. Powers megunta és eltávolította a csapatából. A játékossal már akadt probléma a LAN-n is mikor túl sokszor használta azt a bizonyos angol "f" szót két admin hölgy jelenlétében, ami szintén nem vetett rá jó fényt Powers szemében. Ezekután döntött úgy NightFaLL is, hogy távozik a csapattól és visszatér mindennapi életéhez, hisz a mondás is tartja: "a csúcson kell abbahagyni" és ő most kétségtelenül odaért.
Szerettem volna ezzel a példával is érzékeltetni, hogy sokszor a siker a legrosszabb, ami egy csapattal történhet, amíg "fiatal". Könnyen átlépünk később nagyon nagy problémákat okozó, de most apró jelekből is leszűrhető dolgokon.
Összegezve: Ahhoz, hogy valaki sikeres csapatot tudhasson maga körül, figyelni kell egymásra. Nem elég az extrém ügyesség egy embernél, de az sem kifizetődő, ha túl sok hangsúlyt fektetünk a taktikára. Ha az emberek morálisan együttvannak, képesek csapatként gondolkodni, onnantól van értelme tervezni. Ha ez megvalósíthatatlan, akkor nem szabad komoly célkitűzéseket hajszolni így kisebb lesz a csalódás is. A sikeresség veszélyesebb, mint a sorozatos vesztés lévén a mámoros lila köd eltakarja a kártékony dolgokat, ami mint egy lufi nő a háttérben a pukkanásra várva. Sokkal többre vezet egy profin kialakított keretbe belehelyezni 5 játékost, mint 5 játékossal megteremteni egy ilyen profilt. Egy csapatot lemérni 1-2 hónap játék után lehet először érdemlegesen. Figyleni kell az egyének fejlődésére és ha hiszünk a sikerben, tán elérhetővé válik.
Ha másokat követsz csak második lehetsz.