Az, hogy a játék káros vagy hasznos az emberek számára már igen rég óta foglalkoztatja a kutatókat. Most ismét új megvilágításba került a téma, hiszen ezúttal a látásunk felõl lett megközelítve. "A magas szintû akciót tartalmazó videojátékok, akárcsak a Counter-Strike, UT és hasonló társaik, valóban fejlesztik az éleslátást" - olvashatjuk Amerika egyik legjobban elismert iskolájának, a New York-i Rochester egyetem kutatóinak publikációjában. De vajon miért és hogyan? A cikkbõl megtudhatjátok.
Bõvebben
Archív cikk áttöltve: 2012/03/29 · Eredeti szerző: paTrik
Az egyhónapos kutatómunka szerint a résztvevõk azon tagjai, akik naponta néhány órát a fentebb említett játékokkal játszottak, 20%-al jobban teljesítettek egy éleslátást vizsgáló teszten, mely hasonló a szemészeti klinikák tesztjeihez. Bizonyára sokaknak közületek eszébe jutott az a kis tábla tele csökkenõ méretû betûkkel, ha ezt vesszük példaként, akkor az akciójátékkal játszók eredményesebbek az alsó sor pontos kiolvasásában. Mindenféleképpen figyelemreméltó tehát a tanulmány eredménye, hisz ha valaki FPS-el játszik, nemhogy nem romlik a szeme, még élesebben is fog látni.
"Az említett akciójátékok megváltoztatják a vizuális információ feldolgozásának módját az agyunkban" - állítja Daphne Bavelier /a képen jobbra/ a Rochester Egyetem emberi aggyal és észleléssel foglalkozó professzora. Dr. Bavelier szerint már 30 óra játék után jelentõs fejlõdést figyelhetünk meg az éleslátás képességében. "Nem volt könnyû alanyokat találni, hisz olyanokra volt szükségünk, akik alig vagy egyáltalán nem játszottak az elmúlt egy év alatt videojátékokkal" - mondja Shawn Green /a képen balra/, egy végzõs diák, aki szintén részt vett a kutatómunkában.
A felmérés elején a diákok egy, a jobb oldali képhez hasonló tesztsorozatot kaptak. A teszt azt mérte, hogy az alany milyen gyorsan tudja felismerni helyesen a T betû irányát egy tucat zavaró szimbólum között, egyfajta elektromos szemészeti táblaként. Ezután két csoportra bontották a részvetõket. A kísérleti csoport tagjainak durván egy órát kellett Unreal Tournament-el játszaniuk naponta , míg a felügyeleti csoport egy vizuálisan kevésbé komplex játékot, a Tetrist kellett bûvölnie.
Körülbelül egy hónap múlva jött el a következõ tesztelés, melynek során a Tetris-el játszók semmilyen fejlõdést nem mutattak, ellentétben az UT-s csapattal, akik sokkal könnyebben felismerték a T betû orientációját.
"Ezek a játékok az ember vizuális képességeit a határokig tolják és az agy alkalmazkodik ehhez. Ennek a fejlõdési folyamatnak az elõnyeit természetesen a mindennapi életben is hasznosíthatjuk" - mondja Dr.Bavelier
A felmérés egyik meglepõ érdekessége, hogy a képesség fejlõdése nem csak a látómezõ közepén történt meg, ahova a játékosok figyelme koncentrálódik. A periférikus látás is fejlõdött, ami azt jelenti, hogy azok az embereknek, akiknek látással kapcsolatos problémáik vannak, fejleszthetõ az éleslátása az akciójátékokhoz hasonló rehabilitációs szoftverrel, melyben gyorsan kell felismerni különbözõ objektumokat.
A kutatócsapat most abba fog belemélyedni, hogy az agy, hogy reagál másfajta vizuális ingerekre. A játékosok álmát próbálják megvalósítani: egy új számítógépet, mely képes 360 fokos virtuális valóságot teremteni. A munka folyik a Rochester Egyetem egyik laboratóriumában és az újabb fejleményekrõl természetesen olvashattok oldalunkon.