... lehetne a mottója a kommentátoroknak. Nehéz szerepkör ez, hiszen egybõl kritikák célpontjává válik az újdonsült tehetség ki közvetítésre adta a fejét. Sokan fel is adják egybõl, s soha többet nem vállalnak el hasonló felkérést, míg mások felbátorodnak és tanulva hibájukból teszik eladhatóvá produktumuk. Lehet, hogy a te is éppoly ügyes vagy sõt jobb mint bármelyikünk, ne félj megmutatni s vállald a kritikákat.
Ebben próbálok most kisebb segítséget nyújtani. Shoutcast - A kezdetek
Archív cikk áttöltve: 2012/03/29 · Eredeti szerző: BugBeaR
Azért, hogy ti is az utóbbihoz tartozzatok inkább, összeszedtem pár dolgot, amit érdemes észben tartani, ha valóban szeretnél élvezetes mûsort kreálni a publikumnak.
Sokan úgy vélik, hogy ehhez adottság kell és õk inkább meg sem próbálják. Ez hibás gondolkodásmód, nem minden az adottság, a téma iránti elkötelezettség sokkal fontosabb.
Próbáltam pontokba szedni, mire és milyen formában érdemes figyelmet szentelni, valamint tapasztalataim megosztom veletek. Remélem az én hibáimból tanulva ti már nem fogjátok elkövetni és egyre több vállalkozó kedvû ifjonc mutatkozik be a ligák szakkommentátoraként.
Beszéd:
Az elsõ és legfontosabb. Nagyon figyelni kell, hogy az, amit mondasz érthetõ legyen. Van aki rosszul hall, van aki csak téged hallgat és nem nézi a képet hozzá, így figyelni kell a sebességre és fõleg arra, hogy ne essen át színészkedésbe a munka, nem kell olyan hangszín dobálásokat utánozni a hangulat kedvéért, amit nem érzel odaillõnek.
Folyamatos beszéd többnyire elengedhetetlen, gondolj bele egy focimeccsen ha elmegy a hang pár másodpercre úgy érzed mintha most kapcsolódtál volna be a meccsbe és a játékosokat sem fogod megismerni elsõre pedig már 75 perce nézed, olyan ez mint az autó. Nélküle is lehet mászkálni, de vele sokkal kényelmesebb.
Törekedni kell, arra, hogy szépen beszélj káromkodás nélkül.
Személyes:
Aki hallott már közvetíteni, tudja mennyire gyorsan pereg a nyelvem. Sokszor ez érthetetlenné teszi, amit mondok sõt olykor számomra zavaró, hogy nagyon sok dolgot el szeretnék mondani a támadással kapcsolatban, de mondjuk egy lassú kör esetében olyan gyorsan pörögnek az események, hogy ez képtelenség. Inkább egyszerûsítek ilyenkor és de semmiképpen sem hagyom, hogy a hallgató kimaradjon a csihi puhi ból. Pl. nem névszerint sorolod a frag-ket hanem azt mondod „és a két védõ játékost sikerült kigolyózni így töretlen a támadás üteme”.
Ezzel színesebb is kicsit, nomeg nem is maradsz le annyi mindenrõl.
Elõkészületek:
Ez egy nagyon sarkalatos pontja a munkának. Mint tapasztalhatod foci kosár hoki és így sorolhatnám tovább, meccseken, mikor valami unalmas történik a kommentátor egybõl valami statisztikára és ezen belüli érdekes összefüggésre hívja fel a figyelmed esetleg valami érdekes kis anekdotát oszt meg veled.
Ezeket csak úgy teheti, hogy felkészült a meccs.
Konkrétan mibõl lehet CSS meccsnél ? A játékosok múltja/korábbi csapataik eredményeik, a nemzetközi kupákban való szereplésük a csapatukkal és az aktuális hírek velük kapcsolatban.
Érdemes egy két nappal a meccs kezdés elõtt elvegyülni a csatin és embereket kérdezgetni errõl arról, hátha tudnak valami olyan kis adalékot ami színesítheti a közvetítésed.
Érdemes a meccs elõtt vázlat szerûen egy A4-es lapra levezetni, mirõl szeretnél beszélni és egy tollal kihúzgálni a témákat , így nem fogsz az ismétlés hibájába esni önkénytelenül.
Személyes:
Sok meccsen voltam már nehéz helyzetbne, pl GPS invex cup-n. 1.6-ról semmit sem tudok szinte, a játékosok múltjáról sem és így kellett közvetíteni. Ilyenkor az benyomásokról lehet beszélni „igen elõbb is szépet lõtt vajon most is sikerül e neki?” valamint többet foglalkozni magával a meccsel, a kupa állásáról, az ellenfelek eredményeinek alakulásáról. Így könnyen átlépheted sikerrel ezt a korlátot is.
A meccs:
Az elsõ és legfontosabb, hogy jól oszd be az idõd. Az elõkészület és statisztikák esetleges interjúk ne essenek a meccs idejébe, ne magaddal szúrj ki, hogy késõbb kergetni kelljen a „mondanivalód”. Ha elindulnak a körök, kövesd figyelemmel a játék alakulását és próbáld kiemelni a forduló pontokat, hogy ezekre késõbb is hivatkozhass.
Tartsd szem elõtt, hogy vannak, akik csak hallgatják az adást és nem láttják, amit te, így az elõkészületek alatt mindenképpen mutasd be a pályát, és annak fõbb helyeit, jellemzõ tulajdonságait, megkönnyítve ezzel az átláthatóságot.
CSS esetében ésszerû a bomba vivõ embert követni, hiszen az õ mozgásából lehet a leggyorsabban kideríteni a támadás formáját.
Most se felejtsd, ha csak a frageket mondod be, nem vagy több egy egyszerû scorebot-nál, sõt mivel az mondja ha lerakták és felszették, valamint a statisztikát is írja az emberek mellé, még az is jobb :)
A helyett, hogy ezt tennéd, koncentrálj az apró részletekre, a játékosok ügyességére, egyéni megoldásaikra, de sohase ess a ló túloldalára a bírálatokkal.
Ha éppen semmi sem történik, jöhetnek a történetek, az érdekességek.
A taktikához nem kell feltétlenül értened. A hallgató nem arra kíváncsi, hogy ki milyen mozgást pontosan miért akart csinálni és az miért nem jött össze valamit, te hogy csináltad volna. Ha erre kíváncsi, megnézi utólag a demo-t és elemzi. Õ ott akkor szeretné átélni a mérközést, ebben kell a te segítséged.
Soha ne állj egyik csapat mellé se, ez késõbb komoly kritikákra ad okot, és jogosan el is kell fogadnod ,így nagyon ügyelj arra, mit mondasz. Nem befolyásolhat személyes sérelem és így tovább. Ha mégis, inkább mondj nemet a munkára.
Próbálj úgy kommentálni, hogy ha te hallgatnád neked is tetsszen.
Személyes:
Én a Forma 1-es közvetítéseken nõttem fel, amiket még Dávid Sándor, Palik Laci, Frankl úr csinált és nagyon tetszettek. Akaratlanul is sokszor az õ beszéd stílusuk, pörgésük vagy éppen okfejtéseikhez hasonlóan végzem a dolgom. Arra viszont figyelned kell, hogy ne utánozz másokat, mert hidd el, hogy az eredeti jobb nálad. Tisztában vagyok a korlátaimmal, a nem megfelelõ hangszínemmel, viszont a stílusomon és a kommentálás menetében csak a kritikák fényében változtatok hiszen elsõsorban a közönséget kell szórakoztatni !!!! és nem saját magunkat.
Zárás:
Itt szintén követheted a nagy sporteseményekre jellemzõ zárási ceremónia menetét. Összefoglalod, hogy az elsõ körtõl mi történt. A papírodra felírt adatok alapján látod a forduló pontokat, itt kicsit elemezgethetsz is majd a végeredmény közlésével és elköszönéssel feladatod véget is ért. Ha van kedved még interjúkat készíthetsz, ez még személyesebbé teszi a hallgatók számára a meccs élményét, ha megfelelõen választod ki az alanyod.
Ezen résznek pontosan ugyanolyan fontos szerepe van, mint a nyitásnak. Egy izgalmas meccset nem lehet azzal lezárni , hogy „és vége, jó éjt !”. Próbálkozz kicsit summázni, a liga / kupába való a meccs által okozott változásokba belemenni. Így a hallgatónak is lesz ideje, hogy az izgalmakat kiheverje és ne érezze a munkádat összecsapottnak és befejezetlennek.
Személyes:
Ha szoros a mérkõzés, érdemes kiemelni a forduló pontokat, esetleg megnevezni azt, aki szerinted kiemelkedõt nyújtott. Elmondani miért lehetett ez és így tovább. Ellenben, ha a meccs egy teljesen egyhangú gyõzelmet hozott, próbáld meg a lehetõ legrövidebbre fogni, hiszen felesleges olyannal foglalkozni, ahol a nézõ sem látott fantáziát és így a részletekre sem fogékony annyira.
A hibák:
Csak az nem hibázik, aki nem csinál semmit. A kritikák közül, te döntöd el, hogy melyiket véled jogosnak és melyiket sem. Viszont legyél vele tisztába, hogy ezek nélkül az életbe nem leszel jobb, tehát semmiképpen sem támadásként kell kezelni ezeket. Persze lesznek, akik lehurrognak, lesznek akik mindent jobban tudnak majd nálad és bizonyára lesznek elégedett hallgatók is. Törekedj az utóbbiak számának növekedésére, de a negatív hangok közt is lesz jogos. Egyet ne csinálj soha, ne válaszolj a kritikákra mégha sértés akkor sem, kivéve akkor, ha kritikus partnered maga is „szakmabeli” és van bírálható anyaga. Ilyenkor érvelhetsz nyugodtan ameddig erõd kitart.
A beszédben elkövetett hibáid mindig ismerd be, ne lépj át rajta. Az egyik legidegsítõbb hiba amit elkövethet egy kommentátor, mikor hibázik vagy név kiejtésekor vagy posztoknál, vagy bõdületes nagy hülyeséget mond a klubbról és tudja, de nem ismeri el, átsiklik felette.
Ilyenkor célszerû beismerni , hogy hopp tévedtem még, ha nem is tudod a pontos kifejezést , nevet és sorolhatnám tovább is.
Ez a faktor a szükséges rossz a késõbbi jobbhoz.
Személyes:
Rettentõ sok hibát vélek felfedezni minden egyes „adásomban”. Nagyon sokat mondják, hogy nagyon jó, így tovább, de túl kell látni ezen a „lila felhõn” és értékelni a hallottakat. A legjobb, ha meccs után kicsit értékelsz magadban, hogy te mit láttál és szerinted sikerült-e átadni azt az élményt, amit te is átéltél.
Beismerem, sokszor beviszem magam a sûrûbe, és olyan dolgokat állítok emberekrõl csapatokról, amik nem teljesen fedik a statisztikai valóságot, de ilyenkor próbálom hangsúlyozni, hogy ez az adat az én tudásom tükrözi így elképzelhetõ, hogy hiányos.
Minnél jobb vagy ,annál több kritika ér és ezzel válik sokkal szembetûnõbbé a hibák típusa ,amit elvétesz, tehát javítanod is könnyebb.
Általános:
Mostmár látod, hogy egy ilyen feladatot felvállalni 10 perccel a meccs elõtt, hihetetlen magabiztosságra és elképesztõ felelõsség vállalásra vall. Amennyire nehéznek tûnik, annyira egyszerû is az egész. Egy fontos szabály van, ha nem tudod beleélni magad ill. nem érdekel, amirõl beszélsz inkább ne is csináld.
Remélem segíthettem az vállalkozó kedvû olvasóknak ! Akik élesben szeretnék kipróbálni magukat, máris lehetõségük nyílik , hiszen az eSports liga 11 héten keresztül zajlik míg a Net-X valamint a soron következõ OBiGLT is tartogat gyakorlása is alkalmas munkákat.
Kérdéssel nyugodtan bármikor.