A következõ interjúban Jonathan Torrent "MusambaN1" Sahuquillo a spanyol x6tence csapat egyik tagjának véleményét olvashatjátok.
Eltudnád nekünk mondani a ti szemszögetekbõl ezt a történetet, illetve, hogy miképpen kerültek rossz beállítások a játékosaítok konfig fájljaiba?
invokePan("zone:2", "rectangle");
Bizonyos parancsok sorozatát használtuk fel illegális úton, legalábbis ezt állítják. Azt mondták, hogy mi a cl_interp-et, a cl_interpolate-et és a cl_cmdbackup-ot szabálytalan értékekre állítottuk be. Ennek ellenére az adminok ellenõrizték ezeket az értékeket és nem találtak hibát. Összesen egy probléma merült fel, méghozzá a cl_cmdbackup kapcsán, ugyanis két játékosunknál a default értéken, vagyis 2-õn volt. Az automata konfigurálás hiánya miatt ezeket manuálisan kellett átírnunk 0-ra, de nem kaptunk figyelmeztetést ezzel a command-al kapcsolatban, mivel nem volt a szabályzatban rá utalás.
Hogy érzed a döntés a 6 büntetõkörrõl felétek fair volt?
Az elsõ pillanatban a lengyel csapat kérte a konzolunk ellenõrzését és amikor kiderült a szabálytalanság kérték a meccs újrajátszását. A szervezõk azt mondták, hogy nincs lehetõség az újrajátszásra így mi nyertük meg a tornát. Késõbb tudatták a csapatkapitányunkkal, hogy büntetésként kapunk 6 vesztes kört, illetve egy sárgalapot. Ha ez az érték nincs is a szabályzatban, nem is kaphattunk volna más keményebb szankciót, azonban ha a rendezvény szervezõi máshogy döntöttek volna, mi se tehettünk volna mást csak elfogadjuk a döntésüket. Most pedig már semmit nem tudunk megváltoztatni.
Kanyarodjunk vissza egy picit, ha újra kellett volna a játszani a meccset ezúttal korrekt beállításokkal, akkor is megtudtátok volna õket verni?
A szabályzat és a szervezõk diktáltak, mi le akartuk játszani a mecset újra. Nem vagyok 100%-osan biztos abban, hogy mi történt volna, mert mindegyik meccs teljesen más. Azonban hiszem, hogyha újra lekellett volna játszanunk a mérkõzést, akkor újra nyertünk volna, ahogy a lengyelek mondták, sokkal jobbak voltunk náluk.
Tudnál nekem arról mesélni, hogy mik voltak pontosan azok a command-ok, melyeket módosítottatok, és hogy ezek miként befolyásolják a játékot?
Az egyetlen command, mely rossz értéken állt, a cl_cmdbackup volt. Nem lett megváltoztatva, és mivel kimaradt a szabályzatból illetve nem volt automata konfigolás, így két játékos elfelejtette a normális értékre állítani. Ahogy azt késõbb megtudtuk, ez a funkció a packet loss elkerülésére szolgál és az internetes játéknál elfogadott érték. Bárhogy is van, a meccseket LAN-on játszottuk, ahol egyáltalán nincs packet loss így semmilyen elõnyre vagy hátrányra nem tett senki szert ezzel, szerintem.
A következõ nyilatkozatot a lengyel Pentagram vezetõje Philipp Kasprowicz juttatta el a GotFrag-nek.
Szépen sorban kell haladnunk, hogy megértsük a történteket. Elõször is szeretném leírni mi történt vasárnap. A warm-up-ot megelõzõen az x6tence ellen, a nyertes ág elõdöntõjében részt vevõ csapatból több játékos informált minket arról, hogy olyan érzésük van, hogy az ellenfél rossz interp beállításokkal játszott de_dust2-õn. Meglepõdve hallgattam õket, hiszen tudtam hogy a spanyolok igen sok tapasztalattal rendelkeznek és igen nagy elismerésük is van nemzetközi szinten.
A játékosaim is érezték a különbséget valami miatt. Ezután mentem Msambani-hez (x6tence) és kértem, hogy legyen szíves és használjanak korrekt értékeket, és állítsák be a cl_interp 0.01-et. Erre õ vissza kérdezett, hogy mondjam már meg melyik szabályzatban olvastam én ezeket. Én csak hallgattam, igazán meg voltam lepõdve, mint minden magát nemzetközi Counter-Strike játékosnak valló játékosnak tudnia kell az alap cvar-okat fõleg olyan nagy nemzetközi tornákon, mint az ECG.
Bárhogy is, ránézésre nem tûnt úgy, mint akit meggyõztem, azonban az egyik spanyol játékos ekkor változtatta vissza jó értékre a cl_interp-jét. Ez az esemény a x6tence gyõzelme után történt, amikor a Catch-Gamerst gyûrték le 16:14-re a de_train-en, az elsõ két körben kiderült, hogy az x6tence más értéket használt a cl_interp 0.01 helyett a tornán.
Természetesen mi értesítettük a két fõ Counter-Strike torna admint a történtekrõl. Kértem, hogy ellenõrizzék a beállításaikat még a meccsek kezdete elõtt, ezzel elkerülhetõek lennének a késõbbi problémák. Én nem tudom, de feltételezem, hogy az adminok csak a cl_interp és a cl_interpolate értékeket ellenõrizték, és nem a cl_cmdbackup-ot.
A meccs maga egy igazán érdekes küzdelmet hozott, aminek a vége 13:16 lett a spanyoloknak. TaZ azonban erõsködött, hogy nézzük meg a konfigjukat úgy ahogy a mousesport is tette egy nappal ezelõtt a Virtus Pro esetében. Személy szerint nem hiszem, hogy az x6tence illegális parancsokat használt volna. Azt tudom, hogy két eco körünket elvesztettük CT-ben, amikor nem tudtam logikus magyarázatot találni a loss-ra. Ismét bebizonyították, hogy egy igazán jó csapat. Ez van, és meggyõztem TaZ-t is aki erõsködött, hogy akkor is nézzük meg a konfigjukat.
A Románia elleni meccs után az egyik orosz játékos felhívta a figyelmünket, hogy az egyik x6tence játékos a meccsük elõtt éppen a cl_cmdbackup 0 parancsot írta be a konzolba. Igaz egy kívülálló játékos szavaira kellett támaszkodnunk, de azért utánakérdeztünk melyik játékos is volt az, mivel úgy éreztük, hogyha egyszer szándékosan használta azt a parancsot, akkor nem fogja vissza magát máskor sem.
Tájékoztattuk az adminokat az esetrõl újra, azonban azt a választ kaptuk, hogy nem alapozhatnak egy olyan személy állításra, aki valamit látott vagy mondott. Azt bizonygatták, csak úgy kaphatnak el bárkit, hogyha bebizonyosodik a tiltott parancsok használata, azaz ezeknek benne kell lenniük a konzolban. Megkérdeztük õket a következményekrõl is, melyre a válasz a következõképpen hangzott: „Egy szabálysértés figyelmeztetést, két szabálysértés kizárást jelent. Sõt, a szombati napon miután elvertük a TeG-et, személyesen szóltam a fõadminnak, hogy szeretnénk ellenõrizni a spanyol csapat konfigját a döntõ alatt, hogy minden rendben van-e vele.
Míg a játékosok konfigoltak szombaton, én megpróbáltam kideríteni, hogy a x6tence játékosai milyen parancsokat írnak be a konzolba. Észrevettem, hogy az egyikük, akirõl már szó esett korábban, megváltoztatta a cl_interp 0.1-et cl_interp 0.01-re és a cl_cmdbackup-ot 2-rõl 0-ra.
Ezután azonnal felkerestem egy admint és elmondtam mit tapasztaltam, ezzel azt akartam elérni, hogy a x6tence játékosai megmagyarázzák a parancsok megváltoztatásának okát és bebizonyítsuk, hogy amit korábban állítottunk a parancsokról, azok valósak.
Újra megpróbáltam megkérni az adminokat, hogy a félidõben hagy tekinthessük meg a konfigjaikat a késõbbi viták elkerülése érdekében, azonban ezt a kérésünket elutasították.
Maga a meccs jobban kezdõdött számunkra, mint Magyarország ellen, ahol infernon mindössze 2 kört sikerült hoznunk T-ben. A x6tence elég jól játszott, 12:3-ra vezetett. Miután elvesztettük a pisztolykört CT-ként, muszáj volt két kört sk-zni, hogy legyen még esélyünk a gyõzelemre. A mindent eldöntõ szituációban, a negyedik körben 1v1 helyzet alakult ki és a spanyolok hozták a kört, ezzel nyerték a döntõt is.
Habár az eredmény elsõ ránézésre mindent elárul a két csapatról, ez koránt sincs így. A meccs meg lett állítva és nem tudtunk lejátszani a CT oldalt, ezen a magyar és holland játékosok által is kiegyensúlyozottnak mondott pályán.
Az utolsó kör befejezése után, az adminok nekiláttak ellenõrizni a konfigokat és meg is találták azokat az elállításokat melyekrõl beszámoltunk nekik, sõt kiderült, hogy ezeket a parancsokat a korábbi meccseiken is használták néhányan közülük.
Hatalmas vitát szíthatnék, ha belemennék, hogy ezeknek a parancsoknak milyen a játékra gyakorolt hatásá, de a spanyolok azt mondták, hogy valakinek át kellet ezeket állítania, és azok nem õk voltak. Egy perccel késõbb pont õk magyarázták el nekünk, hogy ezeknek a beállításoknak nincs kihatása a játékmenetre.
Nos, akkor én azt kérdezem magamtól, ha nincs hatással a játékmenetre, akkor miért kellett átállítani? Miért írta át két másik játékos is egyenként ezeket a parancsokat azon kívül akit én láttam? Összességében talán egy „kisebb” szabálysértésnek minõsült ezen parancsok átírása az elsõ két meccs alatt, de így, hogy tudtak róla ez sokkal nagyobb gondot jelent.
Egy dolog azonban biztos: Megnyerték az egész mapot, úgy hogy jobban játszottak, habár nem teljesen fair körülmények között történt mindez. A fõadmin elmondta, hogy ennek a szabálysértésnek nem volt látható következménye a számára. Úgy döntött, hogy három kört ad a javunkra az egyes szabálysértésekért, így összesen plussz hat kört kaptunk és a spanyolok kaptak egy figyelmeztetést, mely sárga lapot is jelent egyben.
Ezzel, hogy az admin kijelentette, hogy ez „nem olyan nagy jelentõségû”, majd azzal büntette a hibázó csapatot, hogy megajándékozott minket olyan körökkel, melyeket le sem játszottunk, ahelyett, hogy az eddigi köreinket vette volna figyelembe, nos ezzel is távolabb kerültünk bármiféle esélytõl.
Nem is akarom elképzelni, hogy mi lett volna akkor, hogyha engedem TaZ-nak, ragaszkodjon ahhoz, hogy ellenõrizzék a spanyolok konfigját az elsõ meccs után, ahol valószínûleg az összes „nem túl fontos” szabálytalanság miatt járó 6 körrel nyertünk is volna.
Összességében, az egyetlen ok amiért ilyen hosszan reagáltam az eseményekre, az a következõ: Azt szeretném, hogy minden egyes esemény tisztességes keretek között bonyolódjon le és a legjobb csapat térjen haza az elsõ hellyel. Nemcsak a szervezõk és a bírok tehetnek ezekrõl a szabálytalanságokról, hanem maguk a játékosok is, akik a többi játékossal szemben tiszteletlenek voltak. Nagyon szerettem volna bármelyik x6tence tagtól azt hallani, hogy „Elnézést”. Bár mindenki tudja, hogy erre van most a legkevesebb szükségük.
Philipp Kasprowicz
Team Leader of Team Poland and Manager of Team Pentagram
Az teljesen nyilvánvaló, hogy nincs mindenki megelégedve ennek az incidensek a végkimenetelével. Az a lényeg, hogy a bajnokság véget ért, a szabályokat meghozták és a jelen lévõ adminok a tõlük telhetõ legtöbbet tették meg. Ahogy már említettük, ezek a dolgok nem újak az eSports számára. A flash bug körüli viták mindenki eszébe jutnak egy ilyen esemény hatására. Az a helyzet vajon komolyabb volt, mint ez? Helyes volt akkor a döntés? Nagyon nehéz megválaszolni ezeket a kérdéseket jelen helyzetben. A befolyásoló tényezõkkel mit lehet kezdeni: Javított pálya bugok, megváltoztathatatlan beállítások? Az anti-cheat programok és a GUI-kat ne lehessen konzolon keresztül elérni a jövõben? Jobban átgondolt és következetesebb szabályokra lenne szükség? Szükség van egy átfogó szervezetre mely általános szabályokkal és büntetésekkel szabályozza az eSport-okat? Ez csak néhány kérdés a sok közül, melyekre a közösség választ vár. Ezek a jogos kérdések vajon kikhez szólnak, hogy segítsék az egész eSport társadalmat, ebben az idõben, mikor egy új sport kialakulása esedékes? Nos, ezeknek a kérdéseknek a megválaszolása az egész közösségre tartozik, a játékosokra, a ligákra, a rajongókra, a médiára és magára az eSports szervezetekre/vezetõkre, akik segíthetnek az elektronikus sportok törvényszerû és tisztességes elõremenetelében.