A tegnapi nappal Amerika egyik legnagyobb és legismertebb e-sport portálja is végleg eltemette
Cyberathlete Professional League-t (CPL). Azt a versenysorozatot, ami 1997 óta ivódott bele a köztudatba. Mint köztudott a támogatók elvesztése után Angel Munoz hiába próbálkozott új szponzorokat keresni sikertelen volta mûvelet mígnem megjelent a Sierra hozta a pénzt és mondta mely játékok legyenek. Így szorult ki a versenysorozat két állandónak mondható szereplõje a Counter-Strike és a Quake a kegyeltek közül. De, hogy miként zajlottak a dolgok? A kibõvített részbõl megtudhatjátok amolyan összefoglalóként mit is vesztettünk honnét indult és merre tartott a CPL, ami valószínûleg az utolsókat rúgja.
A cikk egy szatírikus írás, mely nem a GotFrag vagy annak támogatóinak véleménye, kizárólag a szerzõé. CPL a kezdetektõl...
Archív cikk áttöltve: 2012/03/29 · Eredeti szerző: HeNtEs
A CPL esetében a múlt év végén még hírek reppentek fel, hogy a 2007-es sorozatban a Counter-Strike 1.6 és a Quake 4 lesz a két fõ játék és ekkor még az 1.6-osok is fellélegeztek, hiszen az ajtóban már ott toporzékolt a CS:S, a Quake4, a COD2 illetve a DoD:S ötlete is.
1997 októberében a CPL keretein belül megrendezik az elsõ tornát, amin a fõ játék a Quake.
1999-ben kicsivl több mint egy évvel késõbb megrendezésre kerül a második torna, amin szintén a Quake-é a fõszerep azonban már a kezdeti Quake II kipróbálása után a szeptemberben megrendezésre került tornán a Quake III-al játszanak. A tornának New York városa ad helyet.
2000-ben vagyis egy évvel késõbb megrendezésre kerül a következõ CPL, aminek összdíjazása $100000 dollár volt, amivel pillanatok alatt bekerült a történelem könyvekbe. Ez az elsõ olyan kimondottan eSport rendezvény, ami ekkora pénzösszeggel jár vagyis akkorával amibõl egy ember már meg is tud élni. A torna gyõztese a mindenki által ismert Johnathan "Fatal1ty" Wendel lett, aki pillanatok alatt bekerült a rivalda fénybe és gyakorlatilag tehetségével és nevével hatalmas vagyonra tett szert.
A 2001-2004-es idõszakban gyakorlatilag a CPL jelentette „AZ” eSport versenysorozatot. Gyakorlatilag kiüthetetlen volt, mindenki errõl beszélt és aki csak tudott részt vett rajta. A 2004-es sorozatra 40 országban rendeztek kvalifikációkat és két nagy döntõt tartottak egyet nyáron egyet pedig télen. A 2004-es szezon összesen $600.000 dollár összdíjazású volt vagyis akkori érték szerint közel 150 millió forint. Ekkor még Európában is CPL láz tombolt, hiszen a 2003-as CPLEurope gyõztesen ingyen utazást és egyenes bekerülést kapott a 2004-es nyáris sorozat döntõjébe és repülhetett az USA-ba.
A 2005-ös évvel már problémák voltak, hiszen a CPL vezetõsége egy addig szinte ismeretlen játék mellett tette le a voksát és így került be a Painkiller a játékok közé, aminek akkori rajongó tábora nem vol túl nagy. Itt már bekerült a Counter-Strike Source is a képbe mint mumus, de végül az 1.6 mellett döntöttek ismét. A CPL tehát bejelentette az $50000 dollár összdíjazású Counter-Strike 1.6 Cyberathlete Extreme Summer Championship-et, amit 2005 július 6-10-ig tartottak Texasban. A CPL nem tette le tehát a voksát a Counter-Strike Source mellett, még akkor sem amikor látta, hogy egyre több csapat jelenik meg a játékban.
A 2006-os évben a plakátokon a Counter-Strike 1.6 és a Qauake 4 jelent meg és ismét bizakodásokkal lett teli a két közösség. A háttérben azonban már érezhetõek voltak a problémák és a szponzorok megingásai. Angel Munoz ekkor már egy teljesen új stratégiáról és pénzügyi modellrõl beszélt, ami forradalmasítja majd a CPL sorozatot. A Quake sorozat tehát egy év kihagyás után ismét terítékre került a CPL-en. Ebben az évben a legjobb torna a téli volt, azonban ekkor már a CPL oldaláról eltûntek a nagy támogatók logói vagyis az Ati és az AMD kilépett a szponzorok közül. Bármennyire is jó volt a torna a szponzorok számára már egyáltalán nem volt kecsegtetõ.
Angel Munoz több mint 20 olyan céget keresett meg, akik támogatni tudnák a rendezvénysorozatot azonban a válasz mindenhol elutasítás volt. Ezek után érkezett a két új szponzor a Sierra és a PizzaHut, akik már korántsem tudtak akkora pénz belefektetni a tornába, bár a Sierra $500000 dolláros felajánlása már majdnem megközelíti a 2004-es összdíjazást mégis a valamit valamiért alapon a CPL nem tehetett mást mint elfogadja a mentõ kezet és beleegyezik a Sierra által választott játékokba vagyis a FEAR-be és a World in Conflict-ba. Ezzel persze nagy valószínûség szerint az utolsó döfést adták meg az idén jubiláló CPL sorozatnak, de elmondhatják legalább a 10. évét megélte.
Van-e kiút? Sokak szerint nincs, bármekkora felháborodást is keltett a bejelentés a CPL keze kötve van ez a két játék fog szerepelni a tornán, amivel játékosok tömegei fordulnak majd el a CPL-tõl egy szebb új világ reményében a CGS felé. A CPL lehet, hogy fenn marad de lehet, hogy nem. Visszatér kis rendezvénnyé és meghúzódik a háttérben, hiszen nem képes felvenni már a versenyt azzal, amit õ indított el. Egy versenyhez játékosok és nézõk kellenek azonban olyan versenyen, ahol olyan játékok zajlanak, amiknek közössége és nézõ vonzó hatása kicsi vajmi kevés esély van a fennmaradásra. Játékosok és nézõk nélkül pedig egy torna halára van ítélve.
Az okokról ebben a cikkben nem térünk ki, hiszen fel lehetne nagyon sok mindent sorolni, ezt majd egyszer máshol. Ez a cikk szóljon arról a tornasorozatról, ami a világon elindított egy folyamatot, aminek azóta is részesei vagyunk ez a folyamat pedig nem más mint az eSport.