A változatosság kedvéért most egy kicsit
más interjút olvashattok a cs2hu hasábjain. Az alany bár szintén CS:S játékos, mégsem ezért vált híressé. Magyarország egyik
leghíresebb szervertulajdonosa,
Smalla alias Bíró András válaszolt a kérdéseimre. Itt az alkalom mindenkinek, aki csak nevérõl ismeri Smallát, hogy egy kicsit többet megtudjon róla, a szerverekrõl, a publikról és mindarról, amit az interjúban olvashattok. Kellemes olvasgatást mindenkinek!
Az interjú
Archív cikk áttöltve: 2012/03/29 · Eredeti szerző: paTrik
paTrik:
Üdvözöllek Smalla itt a cs2hu-n! A fél nemzet focilázban ég, te kinek szurkolsz a VB-n?
Smalla:
A CT-k nek!
paTrik:
Nem volt könnyû téged elérni és idõpontot találni erre az interjúra, mennyi szabadidõd van pihenni, mész valahova nyaralni?
Smalla:
Vizsgaidõszak van, én is vizsgázgatok mostanában. Igen, megyek nyaralni valamikor augusztus végén, hogy hova, azt még nem tudom, de kocsival és sátorral, az biztos. Horvátország, Görögország, Spanyolország? Még nem döntöttem, még az is lehet, hogy csak leugrok ide a Balcsira :)
paTrik:
Emlékszem, meg voltam lepõdve, amikor megtudtam, hogy a Smalla nem csak egy szerver, hanem egy játékos neve is. Honnan jött ez a név?
Smalla:
Ez a becenevem, de tényleg! A gimiben ragadt rám valami hasonló.
paTrik:
Ha a színfalak mögé szeretnénk tekinetni, akkor ki rejtõzik a Smalla nick mögött?
Smalla:
Hát én, de egyáltalán nem rejtõzködöm, egy kis utánajárással bárki megtalálhat a neten. A lan partykon készült fotók között, még talán rólam is van pár felvétel. Egyébként IT rendszermérnök vagyok, fõleg nagyvállalati rendszerekkel foglalkozom. A CSS és a szerverek üzemeltetése csak hobby.
paTrik:
Kimondhatom-e, hogy a te szervered a leglátogatottabb Magyarországon?
Smalla: Nem csak az enyém a szerver. A 2 public, a fun-ok és a web szerver közös Takival. A war szerver pedig fõként Waldo-é. Mi hárman férünk hozzá a Debian-okhoz, amin a CSS-szerverek futnak.
Leglátogatottabb? Lehet. Szerintem nem a látogatottság, hanem a játékélmény és a minõség a meghatározó. Ha ez a kettõ megvan, akkor a látogatottság is meglesz. Az updatek néha keresztbe tesznek, de általában 1-2 nap alatt azért megvan a megoldás mindenre.
paTrik:
Tekintsünk vissza egy kicsit a múltba. Mióta játszol a Valve játékaival?
Smalla: Egy idõben (2000?) HLDM-t játszottam a munkahelyemen (na nem munkaidõben :)), belefutottam a CS-be is, de akkor még nem onlájn. Aztán jött a HL2 és CSS, tetszett, mert jól nézett ki - én most is 1920x1200-ban játszom és az fps csökkenés nem nagyon zavar, a látvány kárpótol.
paTrik:
Kíváncsi vagyok, hogy egy ember hogyan válik szervertulajdonossá, és a publik source élet egyik meghatározó alakjává, mesélnél errõl nekünk egy picit?
Smalla:
Az élet viharai sodortak bele :D Valahogy lett egy szerverem, aztán egy ismerõsöm azzal hálálta meg egy szívességemet, hogy szerver hostingot adott fél évre, így került ki a szerver az internetre. Ez vmikor 2004 nyarán történt, akkor még BF1942 szervert tettünk rá, és az én Linuxos játszóterem volt a szerver. Aztán õsszel kijött a HL2 és a CS:S! Vettem HL2-t, felraktuk a dedicated szervert és Takival elkezdtünk játszadozni. Valahol az elsõk között lehettünk, mert elég gyorsan felkapták és már akkor sokan jártak hozzánk játszani. Közben kitanultuk a finomságokat, tickrate, rate, Mani-Admin-Plugin stb-stb. A vasat a növekvõ igények gyorsan kinõtték így fejlesztettünk vasat, váltottunk lagmentesebb szolgáltatóra (A GTS Datanet a 4., ahol úgy tûnik, jól érezzük magunkat). A lényeg, hogy a szervert mindig próbáltuk a legjobb karban tartani, újdonságokat, újításokat kipróbálni, jó adminokat megbízni, kommunikálni a meghatározó játékosokkal. Mondhatjuk, hogy jó idõben voltunk jó helyen a kezdéskor, de azóta is figyelünk a legapróbb részletekre is. Sok meló van vele...
paTrik:
Ahogy a Pókemberben is hallhattuk, a nagy hatalom nagy felelõséggel jár. Bizonyára van elég gondod, volt-e már olyan, hogy azt mondtad kész, vége, elegem van, feladom?
Smalla:
Felelõsség! Hm ez nagy szó. A public szerverek, web és war szerverekkel kapcsolatban nem szoktam fontos kérdésekben egyedül döneteni. Mint mondtam, a szervereinket 3-an tulajdonoljuk így a fontos döntésekben velük szoktam egyeztetni, illetve õk is megbeszélik velem, ha valamit átkonfigurálnak. A sok playa számára viszont a public szerver a legkényesebb téma. Itt minden apróság szinte azonnal érzõdik vagy a fórumban vagy a Messenger ablakban, netán telefoncsörgés formájában. Az ezzel kapcsolatos döntéseket mindig egyeztetjük, visszacsatoltatjuk az adminokkal, nálunk sokat játszó emberkékkel.
Visszatérve a felelõsségre... én abban látom a mi szerepünket, hogy a hazai CSS közösség számára jó kikapcsolódási lehetõséget biztosítsunk, színvonalas public szerverekkel.
Feladni? Közel már voltunk hozzá. A legdurvább az volt amikor az adminok egymást bannolták :D! Ez azért nem esett jól, de ezt is megoldottuk. Most volt egy kicsit több idõnk a szerverekre, többen is játszanak most, mint pár hónappal ezelõtt. Még kitartunk!!!
paTrik:
Bizonyára sok ember, köztük én is, kíváncsi, hogy hogy néz ki a szerverek mûködésének technikai háttere. Én annyit hallottam, hogy van egy kis szobád, benne egy laptop, odaülsz és onnnan irányítod a szervereket távkapcsolat segítségével. Bízhatok a forrásaimban?
Smalla:
Hát, szobám van... A szerverek, jelenleg a GTS-Datanet szervertermében vannak, légkodícionált, UPS-sel védett teremben sok száz másik szerverrel együtt, szerintem nagyon jó net kapcsolattal (szerverenként "csak" 100Mbit, de nagyon kevés az elveszett csomag és jó a ping). Minden szerveren Debian fut, a szokásos SSH elérésen keresztül lehet õket konfigurálgatni. A "szobám" pedig bárhol lehet, csak internet elérésem legyen, szinte bármit meg tudok csinálni távolról. A public alatt egyébként egy HP ML150G2 Dual 3.0GHz Xeon szerver dobog, 2GB RAM-mal, a két public (48 egy idõben lövöldözõ játékos, 66 tickrate) ezt meg is eszi vacsorára...
paTrik:
Mielõtt elfelejteném, térjünk csak Vissza a jövõbe. Sokak örömére egy újabb Smalla LAN következik. Mi a véleményed az eddigi Smalla Lan-okról és mire számítasz most?
Smalla:
Eddig két LAN-unk volt. A második az anno CsBt klánnal együtt szervezõdött. Én jól éreztem magam eddig mindkét alkalommal, remélem mások is.
A július 28-30-ra szervezõdõ lövöldözés szintén Simonpusztán lesz (kösz Romeo), most még több embert várunk. Az általunk szervezett LAN-ok lényege nem abban áll, hogy mindenki megmutathassa mennyire tudja megszorítani az ancients csapatot, hanem az, hogy mindenki érezze jól magát, amiért a publicot is csináljuk, nem is LAN inkább FUN.
Sokkal jobb úgy publikolni utána hónapokon át, hogy tényleg tudod ki ül a net túlvégén.
paTrik:
Nemcsak mint szervertulajdonos, hanem mint szponzor is részt veszel a CS:S közösség életében. Milyen klánokat szponzorálsz most, és mennyire éri meg ez neked?
Smalla:
Az n6 csapatot szponzoráltuk egy 100 tickes war szerverrel. Belõlük nemrégen ancients lett OBI szponzorációval. A szerverhez még hozzáférnek, ha van kedvük használják. Mást nem tervezünk.
Megéri? LOL. Ha nem érné meg nem csinálnánk! Mindannyiunknak jól esik, hogy sokan számítanak ránk és a Smalla szerverekre, sok jó emberkét ismertünk meg. Egyébként anyagilag minden támogatás ellenére bukta. Próbálkozunk, de egyelõre nem hozza be az árát. Legújabb próbálkozásunk az onlájn war szerver foglalás, eddig még ez sem jött be :o).
paTrik:
A te szervered is részt vesz a cs-source.hu publikversenyben. Csak a szervert adtad a versenyhez, vagy van más közöd is a dologhoz? Kinek jó az, hogy a sok játékért mi ajándékokat kapjunk és mi a célja a versenynek?
Smalla:
Ha Takit kérdeznéd, jót mosolyogna. Szerinte a HLStats, ami értékeli a játékosokat, nem a játékosok képességeit méri. Pontosabban nem csak azt, mert egy sokat játszó lámább emberke is szép pontszámot gyûjtögethet. Szerintünk a Psychostats-ot lehet úgy paraméterezni, hogy ilyen hosszú távon átlagképességet mérjen.
Két ok van amiért ";beszálltunk": Jónak tartjuk az elképzelést, csak az eszközt nem, de ez majd kialakul :D, sok rendszeres játékosunk jelezte, hogy ez érdekli, nem szerettük volna, hogy e miatt máshova járjanak játszani.
A verseny célja a játék népszerûsítése, minél több idõt tölt valaki a játék elõtt annál több pontja lesz, persze egy kis skill azért nem árt ha van. A szponzorok jó ötletnek tarják, és amíg ez így van, addig lesz díjazás is.
paTrik:
Milyen a kilátás a jövõre nézve? Mennyi ideig szeretnéd még csinálni a szerverbizniszt?
Smalla:
Ilyen formában addig, amíg jól esik. Ha meg lehetne belõle élni, akkor talán más lenne a helyzet, de ez hosszú történet.
paTrik:
Bizonyára lenne még ezer kérdés, amit feltehetnék neked, de nem szeretném tovább az idõdet rabolni. Köszönöm az interjút, jó munkát a továbbiakban.
Smalla:
Én örülök, hogy válaszolhattam, a CS legyen veletek!