bazso:
Üdvözöllek ToRTuRa, ezekben az utolsó kellemes nyári napokban. Hogy telt az eddigi nyár számodra, Szigeten jártál?
ToRTuRa:
Hello! Sziget? Nos ez az a rész ami ebben az évben kimaradt nekem, sajnos a rengeteg elfoglaltságom miatt nem igazán jut idõm az szórakozásra.
bazso:
Megkérnélek, hogy röviden mutatkozz be az olvasóknak, mivel eddig nem igazán találkozhattak a neveddel ebben a sceneben.
ToRTuRa:
Papp Lajos vagyok, Budapesten élek, 33 éves vagyok, munkám az IT szektorban összpontosul. Szinte minden érdekel, ami az internettel kapcsolatos. Innen ered a Half-Life és a hozzá kapcsolódó modok iránti érdeklõdésem is. Lassan öt teljes éve foglalkozom HL mod szerverekkel. Magam is játékosként kezdtem, majd az egyik tulajdonostársammal elindítottunk egy szervert. Az elsõ szerver azóta is folyamatosan fut, és jelenleg a világ ötödik leglátogatottabb HLDM szervere. Nem vagyok már aktív játékos, azóta sok idõ telt el, sokan csatlakoztak hozzám. Ma ezekbõl az emberekbõl tevõdik össze az OGC csapata. Sasa személyében találtam meg az elsõ embert aki önzetlenül a célom mellé állt. Aztán szép sorban jöttek a többiek. :-)
bazso:
Ugyebár az általad említett Online Game Club (OGC) sokak számára ismerõs lehet az ingyenes DoD: Source és Red Orchestra hétvégékrõl, valamint a legutóbbi közös szervezésû CS2HU Soccer Cup kapcsán. Beszélnél bõvebben errõl a szervezetrõl, mikor alakult illetve milyen céljaitok / céljaid vannak vele?
ToRTuRa:
Igen, nagyon örültünk az ingyenhétvégéknek, és persze a szerverek sikerének is. A Valve remekül ért ahhoz, hogy szórakoztassa a fiatalokat. Mi pedig mindent megteszünk, hogy az emberek ki is próbálják a játékokat, hiszen igen sok kiváló játék van még. Az OGC körülbelül egy évvel ezelõtt alakult, de elõtte is játékklubként üzemelt, JSGC néven. Jelenleg 9 gépen 26 játékszerverünk fut. Az OGC egyik célja az, hogy emeljen a public szerverek minõségén és folyamatosságával biztosítsa a fejlõdést. Több ismert játékban is üzemelnek szervereink, de vannak egészen apró modok is. Itt említeném meg, hogy az OGC nem foglalkozik szerverbérbeadással, kizárólag közösségi céllal indítunk szervereket, ingyen. Az OGC másik célja, hogy a különbözõ multiplayer játékok közt meglegyen az átjárhatóság, és ne szakadjon kis közösségekre a teljes FPS scene. Gondolok itt például a dod közösségre, de említhetném az egyik legkiválóbb modot is, a Natural Selection-t.
bazso:
Tehát ha jól értem, akkor megpróbáltok a scene mögé állni és onnan segíteni azt, mint egy biztos bástya, akik nyitottak az új koncepciókra?
ToRTuRa:
Pontosan! Azt gondolom, hogy egy erõs és nagy közösség sokkal több dologra képes.
bazso:
Ha már a szcénánál tartunk, akkor neked, (egy bizonyos szinten) kívülállóként milyen véleményed van róla. Figyelemmel szoktad követni kis hazánk esport történéseit?
ToRTuRa:
Természetesen figyelem az eseményeket, bár nem teljes mértékben. A meglátásom az, hogy jó úton haladnak nagyon sokan, de egy kicsit még szervezetlennek tûnnek a dolgok. Ez fõként annak köszönhetõ, hogy az "igazi pénz" még nem jelent meg ezen a területen. Nincsenek követelmények, és így nincs is igazán értékes igyenes szolgáltatás, és fizetõsbõl is csak nagyon kevés...
bazso:
Részemrõl úgy gondolom, hogy van hová fejlõdnünk, az a kérdés, Te látsz-e esélyt továbblépésre és egy olyan szint elérésére amit külföldön láthatunk. Be lehet ezt határolni idõben, mikor is tudunk majd felzárkózni?
ToRTuRa:
Huhhhh, hát ez egy igen nehéz kérdés, sok mindenen múlik. Én jó esélyt látok rá, hogy megfelelõ szintre tudjuk emelni a magyar scene-t. De hogy ez pontosan mennyi idõbe telik, azt nem tudom megjósolni...:-)
bazso:
Említtetted, az "igazi pénzt", üzleti szemmel milyen lehetõségekkel rendelkezik az esport Magyarországon és külföldön (értem ezalatt a még kiaknázatlan lehetõségeket). Érdemes pénzt és energiát beleinvesztálni az esportsba, mondhatjuk így, ebbe a gyorsan fejlõdõ üzletágba?
ToRTuRa:
Szerintem igen. Mint minden, ez is meg fog jelenni Magyarországon. Külföldi minták már vannak szép számmal, úgy gondolom, vannak lehetõségek ezen a területen. Amennyiben igény lesz rá, természetesen az OGC is fog indítani ilyen szolgáltatáscsomagokat. Tudom, hogy ez így egy kicsit sejtelmesen hangzik, ám mint ahogy azt említetted, ez üzlet...:-)
bazso:
Nem véletlenül kérdeztelek errõl, mivel benne van a kezetek a counter-strike2.hu-ban és a hamarosan elkészülõ többi oldalban is. Véleményem szerint ezek a közösségi oldalak a scene alappillérei és meg is kívánnak bizonyos mértékû segítségeket. Ezt te hogyan látod?
ToRTuRa:
Nyilván elsõ körben azokat az alapokat tesszük le, melyek késõbb fontos elemei leszek az OGC-nek, és ezen keresztül a multiscene-nek. Fontosnak tartom, hogy az emberek, játékosok, az esetleges érdeklõdõk folyamatosan el legyenek látva hírekkel, eseményekkel és az eseményeket szolgáló terekkel (szerverek). Ennek az összehangolása nem egyszerû feladat. A [LAMAs] klán nagyszerû tagjainak köszönhetõen, hamarosan újabb oldalakat nyithatunk meg, szélesítve az OGC színpalettáját.
bazso:
Mit mond számodra a dalay lamas név?
ToRTuRa:
sikersztori... :-D
bazso:
:-D A kérdésem nem véletlen. Nagyon kevesen tudják, mi is a helyzet valójában a dl-el. Mindenki tudja róluk, hogy egy ütõképes összeszokott klán, akik jelenleg kis hazánk egyik olyan csapata, akik már külföldi szinten is elismerést szereztek maguknak. Körülbelül negyed éve megjelent a nevük mögött egy magyar portálnak a neve. Ekkor találgatások kezdõdtek, vajon minek oda az a név, hogy került oda illetve kik is állhatnak a háttérben. Nos, akkor öntsünk tiszta vizet a pohárba, és rántsuk le a leplet a háttérben álló személyrõl. Azaz rólad. Hogyan kerül elõtérbe az OGC szemeiben a dalay lamas? Ha információm jók, akkor minden az egyik DoD: Source ingyenes hétvége után kezdõdött….
ToRTuRa:
Úgy van. Az elsõ dod:s igyenhétvége egyik nyertese a dl klán tagja volt. Így kerültem kapcsolatba velük. Nagyon szimpatikus volt a csapat, és egy pár beszélgetés után úgy döntöttem, mögéjük állok. Ennek a megállapodásnak az egyik eleme a már említett, de ki nem mondott domain. Ez az elsõ eset Magyarországon, hogy folyamatosan fizetett reklám jelenik meg egy top klán nevében.
bazso:
A dalay lamas számára milyen lehetõségekkel szolgál ez a szponzoráció, milyen juttatásokban részesülnek a csapat tagjai, illetve vannak-e minimális elvárások a csapattól, milyen mértékben van beleszólásod a csapat ügyeibe?
ToRTuRa:
Nyilvánvaló, hogy õk is nagyon örülnek a lehetõségnek, és mindkettõnk részérõl hosszútávú együttmûködést remélünk. A támogatásokról annyit, hogy õk is és én is elégedettek vagyunk ;-) Természetesen vannak elvárások a csapattal szemben. Jó és folyamatos szereplések, közszereplés vállalása, a közösség erõsítése, stb... Nem szeretnék, orrukat magasanhordó, beképzelt és elérhetetlen kisisteneket. Mivel magukat menedzselik, így a klán belsõ ügyeibe nem szólok bele, ezt teljes mértékben rájuk bízom. Az önértékelésük is remek, aki olvassa a blogjukat az tudja. Kiváló csapatról beszélünk, így nincs szükség a tanításukra. Tudják, mit akarnak, a csapaton belül egyetértés van, hihetetlenül jól összedolgoznak. Volt szerencsém nem egy mérkõzésüket végignézni és hallgatni. Azt gondolom, hogy a jelenlegi scene legjobbjai közt vannak. Hajrá dl!
bazso:
Hosszútávon milyen terveitek vannak a csapattal? Tervezitek, hogy a dl tiszteletét teszi külföldi lanokon a ti támogatásotokkal? Itt konkrétan az EuroCSS LAN #1-re gondolok...
ToRTuRa:
Úgy néz ki, hogy a dl ki fog jutni erre a lanra. Persze sok probléma merülhet még fel, de szerintem megoldunk mindent. Ez akkor lesz biztos ha már haza jöttek angliából...:-)
bazso:
Már szóba került az a bizonyos szöveg a dl csapattagjainak a neve mögött ( extra.hu ). A félreértések elkerülése végett pontosan milyen célt szolgál, mert hogy nem a jelenlegi szponzor nevét az már biztos.
ToRTuRa:
Hangsúlyozom, hogy a szponzor a dl esetében a jelenleg kiírt domain tulajdonosi közössége. Az, hogy mikor milyen domain kerül kiírásra a nevük mögött, az a szponzor opciója.
bazso:
A választás biztos nem véletlen, mivel a dl egy régóta együttjátszó csapat, biztos alapokkal rendelkeznek, azonban mint minden egyes csapat esetében, felmerülhetnek egyes problémák, melyek a szétesést hordozzák magukban. Abban 100%-ig biztos vagyok, hogy számoltatok ezekkel a dolgokkal. A kérdés az lenne, hogy ez a veszély mennyire riasztja vissza a szponzorok belépését az egyes csapatok mögé?
ToRTuRa:
Igen, ez egy valós probléma, és valószínûleg ez is az egyik ok, ami miatt távolmaradnak a szponzorok. De azt gondolom, hogy nincs üzlet kockázat nélkül. Ha a scene képes kinevelni élvonalbeli játékosokat és klánokat, akkor elõbb-utóbb megjelennek a reklámozók is. Azt kell tudni ehhez, hogy akkor lesz egy klán sikeres, ha komolyan veszi a feladatát és a célokat amiket kitûzött maga elé. Ez pedig azt jelenti, hogy hosszútávon gondolkodnak, ami felbátoríthatja a szponzorokat, hisz a szétesés esélyét csökkenti. Amíg nincs rend, addig nem lesz pénz sem. Hagsúlyozom, hogy most kizárólag a professzionális játékosokról, klánokról beszélek, és nem a public scene-rõl. Mert ott a játék a lényeg... ugye...:-)
bazso:
:-) Mit gondolsz, azzal, hogy elindultatok egy követendõ úton, számítani lehet arra, hogy további cégek, szervezetek jönnek és támogatnak csapatokat?
ToRTuRa:
Nem lehet ezt megmondani elõre. Sok munka van még ezzel. Hiszen nem csak a klánok szereplése és hozzáállása lényeges a reklámozó szempontjából. Ott van még a "reklámfalók" kérdése. Azaz azok, akik elolvassák a reklámokat és értelmezik is azokat. Ha nem nézik meg a reklámot, akkor nincs miért reklámozni. Ez azt jelenti, hogy fontos a reklámfalók "minõsége". Persze vannak olyan cégek, amelyeknek pusztán a nevük önmagában reklám. Ezeknek a reklámozóknak meg a reklámfalók száma a lényeges. Ezért lenne mindenki közös érdeke, hogy minél nagyobb közösséget építsünk, mert akkor a nagy számok törvénye szerint mindkét igényt kielégítenénk.
bazso:
Úgy érzem, minden fontosabb témáról szót ejtettünk, mindössze annyit maradt hátra, hogy foglald össze: az OGC milyen terveket szövöget a jövõre nézve?
ToRTuRa:
Az OGC üzenete tiszta és egyszerû: tenni a scene-ért. Sok tervünk van, és még nagyon sok munkánk lesz vele. Mi nem veszünk el senkitõl semmit. Mi építünk. Azt gondoljuk, hogy nem helyes feldarabolni vagy kivágni darabokat az egészbõl. Sokkal célravezetõbb, ha hozzáteszünk. Ha mindenki hozzátesz. Mi ezen vagyunk... Az OGC - nem titkolt - távlati terve, hogy a lehetõ legtöbb játékban otthon legyen, és egy komplett multiscene-t építsen közösen, mindenkivel...
bazso:
Köszönöm a kimerítõ válaszaidat valamint az interjúra fordított idõdet, sejtéseim szerint hallani fogunk még rólad és az OGC-rõl. További kellemes napot kívánok neked, valamint utolsó szó jogán ha szeretnél még valamit üzenni vagy mondani, akkor most megteheted.
ToRTuRa:
Itt most a köszönetnyilvánítás és a reklám következne, de ehelyett inkább Gandhit idézném:
"A jól elvégzett munka egyetlen gyümölcse, hogy elvégezhettük..."