Még az eSport korszak kezdetén a ClanBase volt a fő versenyportál a Counter-Strike, Quake és az Unreal Tournament versenyek számára. Akkoriban a NationsCup és az EuroCup nézők ezreit vonzotta a monitorok elé. Még 2004-ben egy amerikai székhelyű cég a Global Gaming League (GGL) megvásárolta a ClanBase brandet. Egészen 2007-ig úgy tűnt, hogy minden rendben, amikor is bejelentették, hogy az EuroCup nyereményeit nem tudják kifizetni. 2010-ben felmerült egy újabb probléma: a svéd játék szerver szolgáltató Game-Hosting is perelte a GGL szervezetét. A kifizetetlen hosting számlák összege elérte a 40.000$ feletti értéket. Most pedig eltelt egy 3 hetes időszak, amíg a ClanBase honlapja nem működött. A szervezők, akik a projekt mögött álltak, most kiadták hivatalos álláspontjukat. Kudarcba fulladtak a tárgyalások a GGL vezetőivel, így a ClanBase megszűnt létezni.
A ClanBase hivatalos közleménye:
Kedves mindenki,
Sajnáljuk, de a ClanBase nincs többé.
Azoknak, akik nem ismerik a nevét: a ClanBase egy remek oldal volt, amit mindenki ismert, aki játszott valamilyen online játékkal. Rengeteg kupát és bajnokságot indított az oldal olyan játékokban mint a Quake, az Unreal Tournament, a Counter-Strike és a Call of Duty széria. Ezek a megmérettetések remek lehetőséget adtak arra, hogy a játékosok egymás ellen játszhassanak. Nem is beszélve a híres EuroCup lanos döntőkről.
Azok az idők már rég elmúltak és a jelenlegi formájában a cég tulajdonosa a ClanBase (GGL) nem tudja fedezni az oldal fenntartásának költségeit. Sőt, az utóbbi időben a tulajdonosok nem voltak hajlandóak együttműködni az üzemeltetőkkel. Mindenkit bizonytalanságban tartottak, ez pedig abszolút tiszteletlenség azokkal szemben, akik több órát áldoznak naponta arra, hogy a versenyek sikerre töretlen maradjon.
A weblap már 3 hete nem működik a kifizetetlen számlák miatt. A tulajdonosok semmit nem tettek azért, hogy a honlap visszaállításra kerüljön. Nincs jelenleg semmi tervünk a jövőre nézve, elvesztettük az utolsó esélyünket arra, hogy a ClanBase portál újra elérhető legyen. Nagy valószínűség szerint bejelenthetjük, hogy ez a ClanBase korszak lezárása.
Az amerikai székhelyű Global Gaming League (Professional Interactive Entertainment, Inc.) észrevette, hogy érdemes befektetni a CB sikerességébe, így megvásárolta azt az eredeti tulajdonosoktól 2004 decemberében. Így volt a szervezőknek pénzügyi háttere a szerverekre és a versenyek díjazására. A dolgok jól mentek addig, amíg 2007-ben a CB elszenvedte az első pofont, amikor a GGL nem tudta teljesíteni az EuroCup nyeremények kiosztását. Itt volt először látható, hogy nem feltétlenül működnek úgy a dolgok, ahogy azt szerették volna a versenyek rendezői.
A ClanBase csapatát mindig önkéntesek alkották, akik általában tinédzserek voltak. Nem volt lehetőség arra, hogy bármelyikünk is pénzt fektessen az oldalba, viszont a díjazásokkal ígéreteket tettünk, ezekért pedig minket hibáztattak. Végülis igaz, ez a mi versenyünk és mi a nevünket adtuk hozzá. Nem volt meglepő, hogy nem tudtunk újabb kupát indítani, mivel nem tudtuk kifizetni a nyereményeket. A csapatoknak megígérték, hogy visszamenőleg kilesznek fizetve.
A GGL a mai napig tartozik megközelítőleg 24.000€ nyereménnyel, amit soha nem fognak rendezni. A ClanBase elvesztette a hírneve mellett a legjobb csapatokat is, mivel nem tudtuk a nyereményeket kifizetni.
Ahogy telt az idő, úgy az oldal is kezdett elavulni. Miután megtörtént a ClanBase felvásárlása fizettünk a kódereknek, akik megpróbáltak újabb fejlesztéseket véghez vinni a weblappal. Volt is néhány figyelemre méltó változás, mint például a szezonális és meghívásos kupák illetve bajnokságok. Miután az első próbaüzem lefutott már nem tudtuk integrálni a szükséges változtatásokat mert a GGL nem fizette tovább a fejlesztőket.
A pénz minden baj forrása.
A GGL elkezdett váltogatni a hostingok között ( Rackspace, Amazon és GreenQloud ), hogy a költségeket csökkentse és hogy elkerüljék a további elmaradt kifizetéseket. Ezek után 3-4 alkalommal is jelentek meg hírek, hogy a GGL több alkalommal hazudott a szolgáltatóknak. Több szankcióban is részesültek: például a demókat sem tudták már letölteni a szerverekről az adminok, mivel ezeket a funkciókat is letiltotta a szolgáltató annak idején. Szerencsére a csapat egyik tagjának voltak eszközei ahhoz, hogy segítsen.
A pénzügyi háttér tovább apadt. Amint a kiadások csökkentése irányába tett lépések első hulláma véget ért máris távozott két fejlesztő és egy főadmin. Ezek után picit csend lett. Nem rég elküldtek egy rendszergazdát, mivel az oldal elszenvedett egy DDoS támadást. Erre a szolgáltató a támadások miatt átvitte egy másik IP címmel rendelkező gépre a szervereket. Viszont a domain név elérését frissíteni kellett volna az új címre. Mivel a rendszergazdák nem kaptak fizetést, így nem voltak hajlandóak végrehajtani ezt a műveletet. Lényegében ezzel a lépéssel túszul is ejtették az oldalt egy darabig.
Hogyan lehet pénzt szerezni? Az oldalon olvashatóak voltak hirdetések egy darabig de ez nyilván nem volt elegendő. Volt egy olyan naiv gondolatunk, hogy ha javítanánk az oldal minőségén, akkor az változtathatna a dolgokon, de a GGL nem így gondolta. Tény, hogy volt sok olyan elképzelés, amit szerettek volna a játékosok viszontlátni a weblapon. Ezeket viszont soha nem integráltuk az oldalba, mert olyan ígéreteket kaptunk, hogy a "CBv2" már majdnem elkészült.
Az legmerészebb lépés volt, amikor felnőtt szexuális tartalmú bannerek kerültek kihelyezésre az oldalon. Igen a honlapon, amit naponta több ezer tizenéves böngészett. A csapatot ez sokkolta és megdöbbentette egyszerre. Szerencsére a tiltakozásunk miatt ( sztrájkba lépéssel fenyegetőztünk ) sikerült leszedetni ezeket a bannereket. De sajnos így is elvesztettük számos értékes tagját a személyzetnek, akik a körülmények és a rossz döntéshozatal áldozatai lettek.
Ismét felnőtteknek szóló tartalom következett az oldalon. A szerencsejáték is jó bevételi forrást adhat. Póker és fogadási bajnokságokat vezettünk be. Kérdéses, hogy ebből lett-e nagyobb összeg egyáltalán, mivel erről senki nem tudott semmit közülünk. Egyetlen dolog biztos, hogy ezek a projektek nem voltak kivitelezhetőek.
Egy elég rossz kísérlet is történt arra, hogy összegyűjtsük a pénzt, amire szükségünk van. Bevezettük a fizetős VIP tagságot. Abszolút nem vette komolyan senki, és mint várható volt nem is foglalkoztak vele egy idő után. Az egyetlen előnye az volt a dolognak, hogy miután VIP lett valaki képes volt megszabadulni néhány hirdetéstől. Lehet, hogy egy hétköznapi adomány rendszer hasznosabb lett volna.
Augusztus végén jött a következő probléma: a pénz elfogyott a tárhelyre. Itt kezdődött az, hogy leállt a CB minden egyes alkalommal, amikor lejárt az aktuális hónap bérleti díja. Amíg a következő 30 napra nem történt meg a befizetés, addig nem engedélyezték az oldal elérését.
Természetesen megpróbáltunk kapcsolatba lépni a GGL-en keresztül azzal, aki felelős volt ezekért a dolgokért. A ClanBase vezetőség igyekezett közvetlen kapcsolatba lépni a GGL alapítójával és elnökével Ted Owennel. Ugyan elértük, de nagyon kevés sikerrel. Amikor válaszolt a megkeresésünkre az általában annyiból állt, hogy visszaírt pár szót.
Az utolsó, amit hallottunk tőle, a következő volt: "A GGL a ClanBase nélkül lép tovább, és különben is, miért nem tettek a személyzet tagjai pénzt a ClanBase-be?"
Mr. Owen! A csapat időt tett a ClanBase-be. Nagyon-nagyon sok időt... Ingyen. Az év összes napján. Csak hogy tisztázzuk, még soha senki sem jött hozzánk azért, hogy kérjen bármilyen pénzügyi támogatást.
Végül. Mi megértjük, hogy a felhasználók vártak volna minket, hogy mihamarabb kiderüljön az igazság. Eltelt 3 hét, hogy kiadjunk egy nyilvános nyilatkozatot. Ennek az egyetlen oka az, hogy sokáig tartott a próbálkozásunk a remény jegyében. Próbáltuk eléri Ted Owent, hogy tegyünk neki egy utolsó ajánlatot. Arra kértük, hogy adja ki nekünk az oldalt, hogy saját magunk vihessük tovább. Viszont Ő ezt elutasította.
Így szomorú kötelességünk tájékoztatni a közösséget, hogy a ClanBase megszűnt. Szeretnénk őszintén megköszönni annak a több mint ezer adminnak, aki dolgozott a honlapon az elmúlt 15 évben. Szeretnénk még megköszönni az összes játékosnak, aki támogatott minket az évek során, és nem vesztette el a hitét velünk szemben. Nekünk csak ez számít.
Nem volt könnyű megírni ezt a nyilatkozatot, mert a ClanBase egy nagy részét kitette az életünknek, és egyáltalán nem így képzeltük el a végét.
Köszönjük, a ClanBase csapata
Forrás: HLTV.org