Egy olvasónk kérésén felbuzdulva felkerestem a compLexity oldalát, ahol egy kérdést intéztem Jason Lake-hez, a csapat menedzseréhez, hogy lenne-e olyan kedves, és válaszolna-e egy interju formájában néhány kérdésemre. A válasz meglepõen hamar érkezett az oldalra miszerint vegyem fel vele a kapcsolatot IRC csatornájukon. Ezután egy gyors e-mail cím csere után elküldtem már megszokott menedzsereknek szánt kérdéseimet, színesítve néhány más jellegû kérdéssel, majd a válasz meglepõen gyorsan, csupán másfél óra alatt! megérkezett. Azt hiszem, ez a hozzáállás sokmindent elmond eme alanyomról. Amennyiben másnak is van ötlete, hogy kiket kereshetnék meg a rovat keretein belül, illetve még kontaktja is van az alanyhoz, kérem habozás nélkül keressen fel engem! Kellemes olvasgatást mindenkinek!
Jason Lake válaszaiÜdvözlet! Nagyon örülök, hogy idõt tudsz szakítani a kérdéseinkre. Kezdjük egy bemutatkozással. Ki vagy, honnan jöttél és mit csinálsz manapság?
Hello! A nevem Jason Lake, és a Los Angeles compLexity alapítója és igazgatója vagyok. Jelenleg Atlantában, Georgiában élek.
Hogyan kerültél kapcsolatba az eSporttal? Mikor döntöttél úgy, hogy az elektronikus sportok világában szeretnél dolgozni?
2003-ban kerültem kapcsolatba az eSporttal, amikor csatlakoztam egy kisebb CS csapathoz. Ezután nem sokkal elhatároztam, hogy megalapítom a compLexity-t, ami lassan a saját életét kezdte el élni.
Beszéljünk egy picit a compLexity-rõl. Honnan jött az alapítás ötlete, meséld el a rövid történetét.
A compLextity eredetileg azért lett alapítva, mert szerettem volna egy komolyabb csapatban játszani. Egy kis idõ után egyre jobb játékosokat alkalmaztam, és elhatároztam, hogy világszínvonalú eSport szervezetet alakítok belõle. A nagy áttörésünk a 2004-es CPL Winter volt, ahol 5.-ek lettünk azután, hogy a 27. helyre voltunk rangsorolva.
Miért lettél egy profi eSport csapat menedzsere? Mondd el a saját történeted. Munkaként vagy szenvedélyként kezeled ezt az egészet?
Miután elindítottam a csapatot, és eldöntöttem, hogy világszínvonalú szervezetté alakítom, tudtam, hogy szögre kell akasztanom az egerem, és bele kell bújnom a menedzser köntösbe. A compLexity a szenvedélyem, mivel a való életben ügyvéd vagyok, szóval a játék nem a telejes munkaidõs elfoglatságom.
Képzeljük el azt, hogy egy tanár vagy egy elektronikus sportokkal foglalkozó egyetemen, és a jövõ menedzsereit képzed. Mit mondanál nekik, hogyan kezdjenek hozzá a dologhoz, és hogyan válhat belõlük jó csapat irányító?
Azt tanácsolnám elsõként, hogy értsék meg, hogy egy top e-sport szervezet menedzselése elég nagy munka. Ha nem eléggé elkötelezettek a professzionális játék iránt, akkor ne vágjanak bele a menedzserkedésbe. A következõ dolog, hogy csináljanak egy weboldalt, alakítsanak ki egy profi csapatot megszállott játékosokból, akiknek megvan az erkölcse és szenvedélye a sikerhez.
Miért választottad az „1” nevet?
Haha…nos, egy CS public szervert futtattam 2003-ban és mindig „Jake” néven játszottam. Amikor névtelen szerettem volna maradni, akkor rátenyereltem a billentyûzetre és azon a néven játszottam, amit dobott a gép. Egy nap egy ugyanilyen rátenyerelõs esetnél az „1” ugrott fel. Aztán valahogy ez rámragadt azóta.
A csapat vagy a vezetõség döntése volt, hogy a CGS-t választottátok, és CS:S-re váltottatok?
Mindkettõ. A compLexityben mindenki megértette, hogy a CGS a legjobb lehetõség az eSportnak, hogy valami nagyobbá és jobbá váljon annál, mint ahogyan ma ismerjük. Nagyon elhivatott emberek vagyunk és reméljük, hogy a profi játék egy globálisan elismert iparág lehet, nem csak egy kis hobbi. A CGS a legjobb út elõre a mi véleményünk szerint.
Játszottatok CS 1.6-ban és CS:S-ben is hosszabb-rövidebb ideig. Mi a véleményed róluk? Melyiknek van hosszabb jövõje?
Én személy szerint az 1.6-ot szeretem jobban, de szerintem a napjai meg vannak számlálva. Ez a valaha készített legjobb FPS játék, de a grafikája nem veszi fel a versenyt a mai újabb játékokkal, mint például a CS:S.
Mi a véleményed a CSPromod-ról?
Szerintem a pro modban nagyon sok lehetõség van, hogy egyesítse a közösségeket egy játék alatt, ami elfogadható játékmenettel és emellett szép grafikával rendelkezik.
Egy átlagos napon mennyi idõt töltesz a csapat dolgaival? Teljes vagy részmunkaidõs állás ez számodra? Milyen kötelességeid vannak?
Általában 50 órát töltök a compLexity üzleti dolgaival pluszban a munkám mellett egy héten. A szervezet minden aspektusában be vagyok vonva, a webfejlesztéstõl kezdve, a játékos kapcsolatokon át a marketingig. Ez egy elég nagy munka, de ha szereted azt amit csinálsz, akkor nagyon gyorsan repül az idõ.
Tudnád vázolni a csapat felépítését? Úgy értem, hány ember dolgozik a csapatban, hány squadotok van, orgák és hasonlók. Mi a legjellemzõbb a szervezetben: hierarchia vagy szimbiózis és teljes kooperáció?
Jelenleg a szervezet olyan squadokból áll, akik a CGS ligában versenyeznek. Van CS:S, PGR3, FIFA, és DOA4 csapatunk. Általában 5-10 munkatársunk van, akik szintén a szervezeten belül mindenbe be vannak vonva, a weboldal fenntartásától, a videókon át (compLexityTV) a cikkírásig. Én vagyok a hierarchia tetején, de az évek során megtaláltuk az utat, hogy együtt tudjunk dolgozni.
A tény, hogy a világ egyik legjobb játékos szervezetének a vezetõje vagy, megkönnyíti vagy megnehezíti a helyzeted?
Néha megkönnyíti, mivel az emberek átveszik helyettem a telefonhívásokat és sok ember, akik szintén benne vannak a játékos világban, tudják ki vagyok. Akárhogy is, a sikerrel nagy elvárások érkeznek, szóval mindig nagy a nyomás, hogy felülmúljuk a múltat. Ez egy kétélû kard.
Az, hogy a csapat dolgaival foglalkozol, mennyire könnyíti meg a játékosok dolgát, és mennyire hálásak ezért, hogyan hálálják ezt meg neked?
Azt gondolom, hogy egy eSport szervezetnek nagyon fontos, hogy minõségi menedzsere legyen, ugyanúgy, mint más cégeknek vagy csoportoknak. Azoknak, akiknek a csapatuk mindennapi problémáikkal kell bajlódniuk, nincs idejük a játékban fejlõdni stb. Ha tanulmányozod az eSport történelmét, a csapatok, akik a topon maradtak, azok azok, akinek a legjobb menedzsereik voltak. Ez nem lehet véletlen.
Mit javasolsz azoknak a kis csapatoknak, akik most keresnek szponzort?
Csináljanak egy weboldalt és építsék ki az infrastuktúrát ahhoz, hogy tudjanak hirdetni a szponzorok. Arról is gyõzõdjenek meg, hogy a játékosok nem csak jó játékosok, hanem profik is és felnõtt módjára tudják kezelni a dolgokat. A szponzorok nem szeretik a gyerekes játékosokat, akik akár a márkájuk hírnevét is veszélyeztethetik.
Mi a véleményed, hol érdemes elkezdeni a keresést, milyen vállalatoknál, és milyen stratégiával a leghatásosabb kopogtatni? Volt nagyon negatív vagy pozitív élményed?
Sokféle cégnél próbálkoztunk az idõk során. A cégek nehezen tudják megcélozni a 15 és 30 év közötti csoportot a piacon, ezért örömmel veszik az e-sportot, ami egy újabb hely, ahol termékeket tudnak eladni. Azt tanácsolnám, hogy az egyes csoportoknak az lenne a legjobb, ha megtalálnák a megfelelõ partnert, akik megértik a csapat érdekeit és örömmel aszisztálnak a menedzsmentnek, hogy elérjék a csapat céljait. Személy szerint nagyon jó történeteim vannak (Steel Setries, NationVoice) és néhány rossz is. Egy ventrilo szponzort be is kellett perelnem, azért amit én piszkos üzlet gyakorlásának hívok.
Meg tudnád tippelni, hogy a kezdetektõl számolva mennyi pénzt nyertetek a versenyeken? Csak egy megközelítõ becslés, hogy mennyi pénz+tárgy nyeremény ütötte a markotokat.
Mi körülbelül több mint $250,000-t nyertünk pénz és tárgynyereményként, mióta a compLexity megalakult. A pénz nagyobb része a játékosokhoz szállt, illetve visszaforgattuk a szervezetbe.
Szerk. Összehasonlításként:
compLexity |
$ 250,000 |
43,750,000 Ft |
hoorai |
$50,000 |
8,750,000 Ft |
Team-Pentagram |
300.000 € |
75,000,000 Ft |