Ahogy a kedvenc fogorvosunk szokta mondani: "Ne tessék aggódni, se perc alatt végzünk a beavatkozással és nem is fog fájni" - majd este mikor már ismét érezzük az ízeket eldõl, mennyire is volt eredményes az eljárás. Körülbelül a
CGS (Championship Gaming Series) is hasonló rohamokkal indul, megdönt mindent, ami eddig létezett és mi alapként tekintettünk rá.
Mennyire jó ez Nekünk és tulajdonképpen mit is várhatunk igazából? Ezt próbáljuk most megvilágítani több szempontból Nektek.
CGS - Egy globális hatalom születik
Archív cikk áttöltve: 2012/03/29 · Eredeti szerző: BugBeaR
A hazai közösség kicsit felbolydult az elõzõ két hét történéseit látva, de, amíg mi azon vitatkoztunk és szavazgattunk, maradjon e a múlt vagy következzen a jövõ, addig a világ a feje tetejére állt.
Valaki, aki rendelkezik Roman Abramovich vagyonának háromszorosával, úgy gondolta, hogy a Cybersportot magasabb szintre emeli és a változás kezdetének dátumát 2007-re tette. Maga a terv egyértelmûen már azóta készül, mióta a DirectTV belépett a CPL és számos amerikai verseny hátterébe.
Kicsit a cég hátterérõl:
34%-ban a Fox Entertainment tulajdona, jegyzik a New York-i árutõzsdén. Fontosabb dátumai:
1990: Megalapítás
06/94: Szolgáltatások elindítása
10/94: Nemzetközi hálózat , elérhetõség
11/95: Egy milliomodik elõfizetõ
07/01: Tíz milliomodik elõfizetõ
12/03: Fox Entertainment belép és 34%-ra növeli érdekeltségét a DIRECTV-ben
10/05: 15 milliomodik elõfizetõ
A cég 15 éves múltja során folyamatosan fejlesztette szolgáltatásait és jelenleg a karibi, dél-amerikai illetve a közép amerikai térség vezetõ televízió szolgáltatásait kínálja.
2007-tõl pedig nyitnak tovább és belépnek a Cybersport területére is. Ezzel még nem lenne semmi gond, csak a módszer teljesen egyedi. Már korábban is próbálkoztak saját liga létrehozásával és üzemeltetésével, amit Championship Gaming Series (Bajnokok Játék Sorozata) néven futtattak. A legutóbbi versenyükön 16 high-definition kamerával, egy 16 000 négyzetméter nagyságú hangárban, Mike Burks segítségével bonyolították le rendezvényt, ahol Counter-Strike 1.6 kategóriában a Team 3D gyõzedelmeskedett a compLexity felett.
2007 január 8-adikán aztán elszabadult a pokol és megbolondult mindenki. A DirectTV ugyanis úgy döntött, önálló ligáját elindítja, kilépve ezzel a többi nagy rendezvény fõszponzori posztjáról. A CPL (Cyberathlete Professional League), ami az eddigi mércét jelentette, ezzel letaszította a mélybe, tekintve, hogy a TV megjelenést nem tudják garantálni a továbbiakban és ez a fõszponzorok távozását okozta, a sorozattól. Egyedül a Razer egérgyártó cég maradt hûséges, de õ egyedül kevés lesz a 22 milliót összdíjazás finanszírozására. A CPL számára így a lehetõségek megváltoztak és jelenleg franchise rendszerben árulja a tapasztalatait például a közép-amerikai térségben, az elmaradottabb régiókban.
A liga felépítését egyértelmûen a TV megjelenés alá rendelik. Ezzel új szabályzatot is szeretnének bevezetni. Nem mást jelent ez, mint sutba dobhatjuk az eddig bejáratott és megszokott MR15-ös szabályrendszerünket, hiszen a körök száma és ideje valamint a kezdõpénz is változni fog. Mindez azon múlik, hogy a közvetítési idõ miként alakul.
Ez már közelebb hozza egymáshoz az 1.6-os és a Source-os közösséget, hiszen újra kell tanulniuk a játék stratégiai részét, a pénzgazdálkodást. Mindezek felett a hivatalos játék az új Counter-Strike, avagy a Promod. A Promod korántsem jelent
elõnyt az 1.6-ból áttérõ fiúknak, hiszen a gránátok használata teljes mértékben eltér. A füst és a villanó is hatásosabban használható, eltérõen pattan, máshova is kell dobni és természetesen máshogyan. A Source közösség viszont most fog találkozni elõször a falon átlövés áldásos hatásával, így néhány, eddig kiválónak vélt védelmet ideje lesz még egyszer átgondolni. Példának okáért, Nuke-n a rámpa védõ a doboz mögött mostmár egyáltalán nincs biztonságban, hogyha AWP-s kollégája úgy gondolja, meglövi a dobozkát hátha lapul ott valaki. Dust2-n a B védõ mostmár nem állhat a lerakó közepén lévõ doboz mellé, kitakarva magát a sötét kijáratból érkezõ terrorok elõl, mivel gyakorlatilag AK-val is kilehet majd pontozni a fejét. Nuke-on a felsõ létránál védõ embert szintén kilehet majd szedni a terror oldalról a falat lõve, de a sárgában sem érezhetik biztonságban magukat többé a játékosok. Node, a CGS nem csak itt húzott okosat, látszik, hogy nagyon jól átgondolták mit és miért csinálnak.
Kezdõdött a Promod fejlesztõi gárdájának feltupírozásával, így rendelkezésükre fog állni egy profi játékra alkalmas mod és map csomag. Ezekután a cybersport leghitelesebb arcát, Mr. Jonathan Wendel-t kérték fel a liga szóvivõjének és egyben szakkommentátorának. Fatal1ty mentora a 11 Emmy díjat összegyûjtõ Mike Burks lesz, aki „szabadidejében” a NBA és NFL meccsek kommentátorait és személyzetét dirigálja és oktatja. Mike sport produceri múltja önmagában garancia a profi közvetítésre. Fatal1ty vele járja az országot, hogy kialakítsa saját stílusát. Arra a kérdésre, hogy megérte-e visszavonulni és felcserélni az egeret a mikrofonra, egyértelmûen igennel válaszolt és a CGS kezdeményezését egyenesen a Cybersport megszületésének nevezte. Jonathan állítása szerint, ez az a lehetõség, amire mindenki várt, ami a kiugrást jelenti. Legnagyobb elõnyének az azonnali fizetést emelte ki, hiszen az eddigi ligáknál akár 3 hónapot is igénybe vett a procedúra, melynek végén egy játékos megkapta jussát.
Persze mindig vannak ellenfelei egy ligának. A GGL , WSVG , CPL és az ESWC nomeg a játék olimpia, a WCG sem mond le könnyen a piaci szeletérõl. Erre egy érdekes trükköt talált ki a CGS. Keresnek elsõ körben úgynevezett „Global Manager”-eket, akik késõbbiekben felelnek a csapatok összeállításáért, a szponzorok kapcsolatáért és a rá bízott régió zavartalan mûködéséért. Ez egy nyílt pályázat, ahova bárki elküldheti jelentkezését, de a liga csak a legjobbat foglalkoztatja majd, természetesen fizetés ellenében.
Nem komplett csapatokat várnak a ligában, hanem az általuk létrehozott franchise-okat akarják szerepeltetni. Ez ugyanaz a rendszer, mint az NBA , NFL , NHL. Pontosan hat franchise felépítését pedig egy ligával szeretnék elérni. A ligán nyújtott játék alapján a managerek meghívják a játékosokat a csapatukba, leigazolják õket. Ekkor fizetés ellenében játszanak már a franchise csapatában és a saját klubjukban is.
Itt jön a trükk. Vegyük a Team 3D-t, ahonnét beválogatnak három játékost majd a manager elmondja mit vár tõlük. A klubcsapatuk meccseit és a franchise meccseit is lejátszva eléggé elfáradnak, de szép summát kapnak kézhez. Aztán eljön egy LAN rendezvény és felmerül a kérdés: rendezzék e a franchise-oknak vagy a csapatoknak? Ha a csapatoknak rendezik, akkor lehet, hogy a franchise játékosai
nem fognak eljönni, mert éppen meccsük van a válogatottal, és mivel mindkettõ helyrõl fizetést kap, gyorsan beszorul és döntés elé kényszerül. A döntés pedig egyértelmû, a franchiset fogja választani, hiszen jóval nagyobb fizetést és stabilitást kínál számára. Így a CGS megszerzi a világ vezetõ csapatainak játékosait anélkül, hogy az ujját mozdította volna, ráadásul egy olyan utánpótlást bázist is biztosít, amely egyedülálló. Mindenki be akar majd kerülni, és ennek érdekében edz majd. A liga szervez majd úgynevezett beválogató versenyeket, ahol felméri a klubcsapatok játékosait. Így totális dominanciája lesz a játékos piac felett.
Tovább gondolva, mivel a világ vezetõ csapatai az õ franchise rendszerében játszanak, könnyen köthet üzletet a WCG-vel , CPL-el , bárkivel, hogy elküldi csapatait bizonyos díjjak ellenében, sõt még közvetíteni is segít szintén más „csomag” esetén. Így aztán mindenki jól járhat, hiszen bár a nyereség kevesebb lesz, a liga színvonala megmaradhat pl. a CPL számára.
Mit jelent ez a játékosoknak, Nekünk? A csapataink nagy része azért alakul majd, hogy a lehetõ legerõsebb dominanciát kialakítsák és bekerüljön néhány tagjuk adott franchiseba. Ez a 22-es csapdája is egyben, hiszen nagyon nagy együttmûködés szükséges ahhoz, hogy kiváló teljesítményt nyújtson az alakulatunk, viszont mindenki hajt az egyéni díjra, így jól is kell játszani. Ezzel minõségi játékot kaphatunk, alázatos játékkal és egyáltalán nem biztos, hogy a legjobb lövõ kerül ki a mindenkit legyõzõ egyesületbõl. Egy okos irányító, egy pontos befejezõ lehet többet ér éppen a franchise számára.
Nem mellékes, hogy a játékosok értéke változik és játékos piac is létre fog jönni. Egy lépéssel tovább gondolva, a játékosok mögött menedzserek fognak megjelenni, és a játékosok „játékjogát” egyre halmozva fogják megvásárolni. Így „ügyfelük” karrierjének egyengetésével kerül be az üzlet a szórakozás helyébe.
Lépjünk tovább, a franchise közel 360 játékost foglalkoztat majd, ennél pedig jóval többen játszunk. Ha tovább gondolkodunk, érdemes a CGS-nek további ligákat létrehozni régiónként. Mint az NBA-nél az NCBA. Míg a NBA-ben van a pénz és a show, az igazi kosárlabdát a kollégiumi bajnokságban játsszák. NB 1 , NB 2 és így tovább. Ezekben a ligákban szerepelhetnek majd a most megszokott csapatok, és vágyakozó játékosok. Az OpenCup és az EuroCup rendezvények megmaradhatnak, mint eddig, így harmonizálva és segítve egymás fejlõdését a CGS-el. A CGS továbbá adott terület gyõztes franchise csapatát, egy 12 csapatos LAN rendezvényen ereszti egymásnak, hogy eldöntsék ki a világ legjobbja. Ez nem jelent más, minthogy 5 régióra osztják a Föld érdekelt területeit.
Tehát a Mi életünket annyiban befolyásolja ez a változás, hogy a Counter Strike scene 2004-ben megosztott közössége ismét eggyé válik. A pénz beszél alapon, már most felborultak a klubcsapatok, össze-vissza igazol mindenki erõsítve saját felállását, de a CGS keretein belül nem lesz rájuk szükség, a kérdés csak az, mit kezdenek ezek a csapatok majd magukkal? Érdekesség továbbá, hogyha kialakul ténylegesen a CGS rendszer, így Õk döntik el melyik liga életképes és melyik nem. Õk mondják meg, melyik játékos játszon és melyik nem, valamint közvetve befolyásolják a legnagyobb szponzorokat, hiszen az ázsiai és a brit tv társaság kapcsolatával úgy rossz 100 millió nézõt ajánlanak világszerte.
Jólvan, de ne is álljunk meg itt. A 16 éves gyerekünk elkezd játszani a CS-vel, miután aláírunk valami furcsa angol nyelvû papírt, azt vesszük észre, hogy a frissen létrehozott számláján a srácnak megjelenik 150.000 HUF-nak megfelelõ összeg, az utaló a közleménybe annyit ír (Salary : November – Novemberi fizetés).
Ilyenkor mi van? A szülõnél majdnem kétszer annyit keresõ kisgyerekre szóljunk rá, hogy hagyja abba, vagy esetleg bátorítsuk? Itt már felmerül a morális kérdés. A cybersport egy roppant attraktív formája jelenleg a megélhetésnek, fõleg, hogyha tényleges fizetési rendszer beindul, hiszen az edzés nem kíván komoly fizikai felkészülést csak egy alap edzettséget némi rásegítéssel. Itt már nem az erõszakos, nem erõszakos, használ vagy nem használ dologról folyik a vita, hanem a kérdés inkább az, mikortól lehet ezt komolyan venni ? Mondjam a fiamnak, hogy hagyja ott az iskolát, mert ünnepelt világsztár lesz hamarosan? Tanuljon tovább inkább elfecsérelve nyilvánvaló tehetségét?
Mikortól lehet ezt a sportot elkezdeni, és ki számít már öregnek?
Mind-mind érdekes kérdés, fõleg a korosztály besorolás mutat rá arra, hogy a világ legjobb üzlete lehet ez. Kiöregedni azon játékosok tudnak, akik tudása már nem korszerû, de jó tudni, hogy a mozgási reflex lassul le az életünk során, nem az észlelési. Így 50 éves korig bõven játszhat valaki gond nélkül, kellõ felkészüléssel. Ha úgy számolunk, akár 30 éves karriert is befuthat valaki, ha kellõen jól csinálja, és akkor még nem említettük meg, hogyha valaki komoly hírnevet szerez magának, könnyen lehet edzõ és tarthat órákat, egyéb megélhetést keresve a CGS szövevényes lehetõségeit kiaknázva.
Ahogy a CPL, a CGS is bejelentette, hogy fog drog teszteket alkalmazni, így kár ilyennel próbálkozni. Szûrni fogják a diazepam használatát, ami közkedvelt szer a SWAT egységein belül, hatására rövid ideig megnövekszik a koncentrációs szint és csökken a test remegése, mellékhatásként extrém kimerültséget okozhat, túladagolás idegrendszeri bénulást is. Ez is mutatja, hogy egyáltalán nem viccnek szánják ezt a tervezetet. Ez egy globális átalakulás kezdete.
Összefoglalva:
A CGS szépen és okosan a saját hatalma alá tereli az összes játékost és szponzort, valamint a világ most vezetõ szervezõdéseit. Mi, kisebb játékosok valószínûleg helyi ligákban bizonyíthatjuk majd rátermettségünket, de ennél tovább már csak a legjobbak juthatnak. Az utánpótlás rendszert tökéletesíti a franchise-ok bevezetése, hiszen így a régmúlt nagy sztárjai köré kerülhetnek olyan fiatal játékosok is, akiknek esélye sem lett volna összefutni adott bajtársával. Így hosszútávon a színvonal növekszik. A franchise rendszerben játszó játékosok fix fizetést kapnak, a játékosok piaci értékét mindenkori teljesítményük szabályozza. A franchise élén az úgynevezett „global manager” fog tevékenykedni, aki felelõs a cserélgetésért, eladásért, vételért valamint a játékos állomány megválogatásáért és adott szituációban elbocsátásáért.