A GUI egy rövidítés, mellyel a Graphical User Interface szavakat azonosítjuk. Ez egy rendszerhez tartozik, a felhasználó számára kezelhetőbb felületet biztosítva. Ilyen pédául maga az egérrel való irányítás a Windows-ban, azonban a mi esetünkben, ez egy pack, melyet általában ligákra, versenyekre állítanak össze (néha híresebb játékos), ezzel elősegítve azt, hogy a játék megfelelő módon legyen beállítva. Bizonyára sokatok használ például CEVO, CPL, ESL vagy éppen más egyéb ügyes gui-t, azonban nem lehet mindegyik tökéletes számunkra. Ennek érdekében érdemes tehát tovább fejleszteni, netán a semmiből elkészíteni egy saját gui-t. Ehhez nyújt némi segítséget a következő olvasmány. Mindenképpen szeretnénk azonban leszögezni, hogy egyes versenyek kizárólag csak a saját packjukat fogadják el, vagy esetleg bizonyos részek módosítását nem tolerálják. Ezért érdemes tájékozódni az elemek módosíthatóságáról a szabályzatokban.
HudA hud - vagyis a
Heads Up Display - mutatja számunkra a rendelkezésre álló pénzt, életünket, és jelzi hogy éppen lerakhatjuk e a bombát. 1.6-ban valamilyen indíttatásból a tervezők átlátszó hudot alkalmaztak, mely valljuk be hogy low-end monitorokon nehezen látható, például a dust2 terror kezdőjén, hiszen ilyenkor világos sárga alapon világos sárgával van írva. Magát a transparent, vagyis átlátszóság mértékét nem állíthatjuk be, viszont lehetőség van a hud összes elemét 3 féle színnel megjeleníteni. Kirajzolhatóak tehát még pirossal és zölddel is a számokat, azonban cselesebb játékosok több színnel is szokták, így biztosan látható lesz valamelyik szín. Lehet keresgélni előre legyártott hudot is, de lehet saját magunk által készíteni a
Hud Editorral.
Source-ban a transparency probléma megoldott, hiszen itt megtehetjük azt is, hogy bármilyen betűstílussal és mérettel, valamint színnel írjuk ki. Idő közben pedig a Valve is ráeszmélt, miszerint a méret is lényeges, és itt már relatív méretben láthatjuk a hud-unkat (magyarán nagyobb felbontásban nem megy össze). Érdemes tehát levenni a radar, hud, bombafelszedő csík méretét, ezzel növelve a látható terep méretét. A CSS hud maker
innen letölthető.
Háttér és sémaJáték szempontjából igazán irreleváns hogy milyen hátterünk van, viszont a legtöbb gui-hoz jár egy jóképű háttér is. Egy régebbi cikkben már olvashattatok a háttér készítéséről, és a több háttér elkerüléséről TF2-ben. CS1.6-ban sokkal egyszerűbb azonban, ha egy program segítségével oldjuk meg. A
Background Changer gondoskodik arról, hogy a megfelelő felbontásban legyen a háttér, hiszen a játék nagyobb kockákból rakja ki a képet és ez csak egyféle felbontásban nyújt éles hátteret.
Maga a menü sémája nem túl zavaró, hiszen a menüben tisztán lehet látni. Előfordulhat azonban, hogy nem vagyunk megelégedve a játék közben a konzolból olvasható adatok kontrasztjával. Ilyenkor maga a pálya sötétebb lesz, így érdemes egy olyan sémát kialakítani, melynél jól láthatóak a sebzések Source-ban. Egyébként sokkal kényelmesebb a szemnek is a fekete alapon világosabb szín (ezért sem rontotta annyira a jó öreg DOS a szemünket, mint a sok színesen villogó játék), így érdemesebb keresni/készíteni egy kontrasztosabb színvilágút. A sourcehoz
itt tölthettek hozzá programot.
MenüA gui-kban általában másodrendű a menü szerkezete, így általában csak plusz sorokat raknak bele a készítő nevével. Azonban jelentősen megkönnyítheti az életünket, ha több sokszor használatos parancsot a menüre bindelünk rá. Erre remek példa az ESL felhasználói felület menürendszere, ahol
ma_rates és egyéb hasznos szerverinfromációt lekérdező parancsot elhelyeztek a menüben. Ezen felül megtalálható még egy ügyes „rage quit" pont is a normál kilépés mellett. Ez a klasszikus „F10" jellegű gyors kilépést eredményezi, és nem kérdezi meg, hogy biztosan be kívánjuk e fejezni az alkalmazást (Igen/Nem). A menühöz vannak egyszerűbb szerkesztőprogramok, mint például a
Menu Generator program. Maga a menü egyébként a
gamemenu.res fájlban található, amit könnyen megnyithatunk egy jegyzettömbbel is, és itt átírhatjuk a parancsokat vagy a megjelenített nevüket.
Scoreboard
A Scoreboard az a panel, amely a pontjainkat mutatja. Alapjában véve fekete színű, de a hátterét valamint a betűinek színét szabadon megválaszthatjuk. A board színe szinte minden gui-ban fekete, hiszen teljesen jól megjeleníthető rajta a világosabb színű betű, másrészt pedig egy színes board-on nem olyan szembetűnő egy ellenfél színe. Ami tehát fontos lehet a beállításakor, az az átlátszósága (transparency). Sajnos a pontállást war közben is nyomon kell követnünk, hiszen tudnunk kell hányan vannak ellenfeleink, de főleg arról kell informálódnunk, hogy az ellenfél mely tagjai vannak életben (pl awp-s), így milyen taktikával hatoljunk be a pontra. Ebből a szempontból előrehaladást fog jelenteni a promod, hiszen az idő mellett írja a még „élő" játékosok számát is, azonban továbbra is szükségünk van a tab rendszeres nyomogatására. Sokan vallják azt, hogy érdemesebb nagyon áttetsző fekete árnyalatot használni, így elősegítve azt, hogy közben lássuk az előttünk levő teret is. Vannak azonban olyanok, akik jobban szeretik sötétebben, mert a flashelés hatására keletkező fehérséget könnyebben tudják vele kompenzálni. Ezt tehát mindenki döntse el saját maga.
Radar
Ez egy olyan része a guiknak...ami nem része. Sajnos nem raknak bele custom radart egy 1.6 guiba sem. Ez elég kár, hiszen a világoszöld alapon nehezen láthatóak a világos pontok, főleg ha valamilyen képvilágosító alkalmazást is használunk játék közben. Érdemes tehát valamilyen utólag legyártott radart beszerezni az FPSbanana-ról, hiszen jelentősen megkönnyítheti életünket egy tiszta radar. Source-ban sajnos ez nem cserélhető, hiszen itt a konkrét pályához tartozó .nav fájlban található képből készíti el a játék a radart. A pure szerver beállítás pedig kizárólag a gyári fájlokból dolgozik, ez azonban nem olyan nagy probléma, hiszen source-ban sokkal láthatóbb a radar (valamint a mérete is beállítható).
Config
A konfig maga megérne egy egész „misét", hiszen valaki egészen profi módon űzi már a konfigolást, azonban közel sincs semmi köze a felülethez a konfignak, és a legtöbb guiban csak egy minimális netbeállításról szóló opciót találhatunk meg pluszban. Ez tehát az esetek többségében a cmdrate, updaterate, rate és néhol az interp adatatit tartalmazza. Ritkábban szokás belerakni kisebb szkripteket (mint például a scoreboard + netgraph script), vagy éppen force skin parancsot (mely csapatonként egy skint engedélyez megjeleníteni), valamint előfordulhat különféle vásárlási bind konfiguráció is.
Advaced options
Az opcióknál találhatunk olykor tovább bővített részeket. Ez inkább csak az első fülön érdekes, hiszen itt található meg a lövésnyom száma, a radar átlátszósága és sok más egyéb dolog. Profibb guikban, vagy éppen a promodban ide több minden is bekerülhet, hiszen sokkal gyorsabban állíthatunk be több mindent, és nem biztos hogy mindenki emlékszik a konzol parancsokra. Ez igazából a leglényegtelenebb része a guinak, hiszen miután kiforr a konfigunk, nem lesz rá szükségünk a továbbiakban.
Részletek
Archív cikk áttöltve: 2012/03/29 · Eredeti szerző: medve a maci
HudA hud - vagyis a
Heads Up Display - mutatja számunkra a rendelkezésre álló pénzt, életünket, és jelzi hogy éppen lerakhatjuk e a bombát. 1.6-ban valamilyen indíttatásból a tervezők átlátszó hudot alkalmaztak, mely valljuk be hogy low-end monitorokon nehezen látható, például a dust2 terror kezdőjén, hiszen ilyenkor világos sárga alapon világos sárgával van írva. Magát a transparent, vagyis átlátszóság mértékét nem állíthatjuk be, viszont lehetőség van a hud összes elemét 3 féle színnel megjeleníteni. Kirajzolhatóak tehát még pirossal és zölddel is a számokat, azonban cselesebb játékosok több színnel is szokták, így biztosan látható lesz valamelyik szín. Lehet keresgélni előre legyártott hudot is, de lehet saját magunk által készíteni a
Hud Editorral.
Source-ban a transparency probléma megoldott, hiszen itt megtehetjük azt is, hogy bármilyen betűstílussal és mérettel, valamint színnel írjuk ki. Idő közben pedig a Valve is ráeszmélt, miszerint a méret is lényeges, és itt már relatív méretben láthatjuk a hud-unkat (magyarán nagyobb felbontásban nem megy össze). Érdemes tehát levenni a radar, hud, bombafelszedő csík méretét, ezzel növelve a látható terep méretét. A CSS hud maker
innen letölthető.
Háttér és sémaJáték szempontjából igazán irreleváns hogy milyen hátterünk van, viszont a legtöbb gui-hoz jár egy jóképű háttér is. Egy régebbi cikkben már olvashattatok a háttér készítéséről, és a több háttér elkerüléséről TF2-ben. CS1.6-ban sokkal egyszerűbb azonban, ha egy program segítségével oldjuk meg. A
Background Changer gondoskodik arról, hogy a megfelelő felbontásban legyen a háttér, hiszen a játék nagyobb kockákból rakja ki a képet és ez csak egyféle felbontásban nyújt éles hátteret.
Maga a menü sémája nem túl zavaró, hiszen a menüben tisztán lehet látni. Előfordulhat azonban, hogy nem vagyunk megelégedve a játék közben a konzolból olvasható adatok kontrasztjával. Ilyenkor maga a pálya sötétebb lesz, így érdemes egy olyan sémát kialakítani, melynél jól láthatóak a sebzések Source-ban. Egyébként sokkal kényelmesebb a szemnek is a fekete alapon világosabb szín (ezért sem rontotta annyira a jó öreg DOS a szemünket, mint a sok színesen villogó játék), így érdemesebb keresni/készíteni egy kontrasztosabb színvilágút. A sourcehoz
itt tölthettek hozzá programot.
MenüA gui-kban általában másodrendű a menü szerkezete, így általában csak plusz sorokat raknak bele a készítő nevével. Azonban jelentősen megkönnyítheti az életünket, ha több sokszor használatos parancsot a menüre bindelünk rá. Erre remek példa az ESL felhasználói felület menürendszere, ahol
ma_rates és egyéb hasznos szerverinfromációt lekérdező parancsot elhelyeztek a menüben. Ezen felül megtalálható még egy ügyes „rage quit" pont is a normál kilépés mellett. Ez a klasszikus „F10" jellegű gyors kilépést eredményezi, és nem kérdezi meg, hogy biztosan be kívánjuk e fejezni az alkalmazást (Igen/Nem). A menühöz vannak egyszerűbb szerkesztőprogramok, mint például a
Menu Generator program. Maga a menü egyébként a
gamemenu.res fájlban található, amit könnyen megnyithatunk egy jegyzettömbbel is, és itt átírhatjuk a parancsokat vagy a megjelenített nevüket.
Scoreboard
A Scoreboard az a panel, amely a pontjainkat mutatja. Alapjában véve fekete színű, de a hátterét valamint a betűinek színét szabadon megválaszthatjuk. A board színe szinte minden gui-ban fekete, hiszen teljesen jól megjeleníthető rajta a világosabb színű betű, másrészt pedig egy színes board-on nem olyan szembetűnő egy ellenfél színe. Ami tehát fontos lehet a beállításakor, az az átlátszósága (transparency). Sajnos a pontállást war közben is nyomon kell követnünk, hiszen tudnunk kell hányan vannak ellenfeleink, de főleg arról kell informálódnunk, hogy az ellenfél mely tagjai vannak életben (pl awp-s), így milyen taktikával hatoljunk be a pontra. Ebből a szempontból előrehaladást fog jelenteni a promod, hiszen az idő mellett írja a még „élő" játékosok számát is, azonban továbbra is szükségünk van a tab rendszeres nyomogatására. Sokan vallják azt, hogy érdemesebb nagyon áttetsző fekete árnyalatot használni, így elősegítve azt, hogy közben lássuk az előttünk levő teret is. Vannak azonban olyanok, akik jobban szeretik sötétebben, mert a flashelés hatására keletkező fehérséget könnyebben tudják vele kompenzálni. Ezt tehát mindenki döntse el saját maga.
Radar
Ez egy olyan része a guiknak...ami nem része. Sajnos nem raknak bele custom radart egy 1.6 guiba sem. Ez elég kár, hiszen a világoszöld alapon nehezen láthatóak a világos pontok, főleg ha valamilyen képvilágosító alkalmazást is használunk játék közben. Érdemes tehát valamilyen utólag legyártott radart beszerezni az FPSbanana-ról, hiszen jelentősen megkönnyítheti életünket egy tiszta radar. Source-ban sajnos ez nem cserélhető, hiszen itt a konkrét pályához tartozó .nav fájlban található képből készíti el a játék a radart. A pure szerver beállítás pedig kizárólag a gyári fájlokból dolgozik, ez azonban nem olyan nagy probléma, hiszen source-ban sokkal láthatóbb a radar (valamint a mérete is beállítható).
Config
A konfig maga megérne egy egész „misét", hiszen valaki egészen profi módon űzi már a konfigolást, azonban közel sincs semmi köze a felülethez a konfignak, és a legtöbb guiban csak egy minimális netbeállításról szóló opciót találhatunk meg pluszban. Ez tehát az esetek többségében a cmdrate, updaterate, rate és néhol az interp adatatit tartalmazza. Ritkábban szokás belerakni kisebb szkripteket (mint például a scoreboard + netgraph script), vagy éppen force skin parancsot (mely csapatonként egy skint engedélyez megjeleníteni), valamint előfordulhat különféle vásárlási bind konfiguráció is.
Advaced options
Az opcióknál találhatunk olykor tovább bővített részeket. Ez inkább csak az első fülön érdekes, hiszen itt található meg a lövésnyom száma, a radar átlátszósága és sok más egyéb dolog. Profibb guikban, vagy éppen a promodban ide több minden is bekerülhet, hiszen sokkal gyorsabban állíthatunk be több mindent, és nem biztos hogy mindenki emlékszik a konzol parancsokra. Ez igazából a leglényegtelenebb része a guinak, hiszen miután kiforr a konfigunk, nem lesz rá szükségünk a továbbiakban.