Könnyen azt gondolhatnánk, hogy a válasz végtelenül egyszerű. Pedig nem az. Miért halnak ki egyes játékok a teljes közösséggell együtt? Vagy éppen miért akad olyan játék, amihez semmilyen támogatás nincsen a közössége pedig tovább él?
Induljunk ki abból, hogy mitől marad életben egy játék. Fontos, hogy olyan ötletet, újdonságot, sosem látott "valamit" adjon, ami eddig nem volt. Itt a "valami" szó a fontos, hiszen ha az ember meg tudja mondani mit adjon újként egy játék, már elveszett a varázs. Biztos, hogy ha valamelyik gyártó kirukkol egy újítással, annak sikere lesz. A játékosok mindíg is vevők az új dolgokra. Sajnos azonban ez nem válasz az eredeti kérdésre, hiszen attól, hogy valami új és képes egy kicsit megmozgatni a játékosvilágot még nem marad feltétlenül életben.
Tovább a cikkhez
Archív cikk áttöltve: 2012/03/29 · Eredeti szerző: Johnny
Nézzünk egy példát: Az Unreal sorozat egyik része, az Unreal Tournament 99, hatalmas sikert aratott a maga idejében. Még GOTY ( Game of the Year ) díjat is kapott. Haladt előre az idő megjelent a következő rész: Unreal Tournament 2003. Ez valahogy nem sikerült, a játékosoknak nem sikerült a magáévá tenni a játékot holott sok újítás került az új részbe. Beszélgettem erről néhány UT-s játékossal és a véleményük csak annyi volt, hogy az UT2003 nem volt valami nagy durranás. Aztán érkezett az UT2004, ami viszont megint ledöntötte a lábáról a világot. Pedig a grafikai motor kivételével nem sok újítás került a játékba ( természetesen vannak apróbb újítások, de teljes változások nincsenek ). Az UT3 szép és sikeres is lett. A teljesen új motor és néhány kisebb újítás kivételével nem található komoly áttörést hozó fejlesztés. És még egy érdekesség: Az UT99 továbbra is él: szerverek futnak, versenyeket írnak ki és szerveznek meg, születnek pályák, modok hozzá. Hová lett az újdonságokat hozó rész? Az UT2003?
Egy másik érdekes példa a Medal of Honor sorozat. A Medal of Honor: Allied Assault része óriási sikert aratott. A Call of Duty sorozat elindulásáig, sőt még az után is tombolt a játékostársadalomban a népszerűsége. Szerverek, kupák indultak, játékosok ezrei szerveződtek csapatokba és kűzdöttek egymással mindenféle díjakért vagy éppen csak a dicsőségért, a szórakozás kedvéért.
Aztán érkezett az első bővítés, a Spearhead, ami a single player játékban új küldetéseket hoz, a multiplayer módban pedig új játékmódokat ( Pl.: CTF, amit MOH:AA alatt is megvalósítottak moddal ). Megjelent hozzá a Linuxos dedikált szerver is, inspirálva a hosztingcégeket a szerverek üzemeltetésére. Valami mégsem sikerült, a bővítés nem tudta túlszárnyalni az eredeti játékot. A többi rész már nyilvánvalóan nem számolhat be sikerekről: a Breakthrough már csak mint bővítmény került be a köztudatba, szerverrel nem is találkoztam, a Pacific Assault pedig már akkor megbukott, amikor megjelent. Pedig a sokszor és folyamatosan meglovagolt II. Világháború egyik, addig még ki nem aknázott eseményét a Japán Hadsereg és az Amerikai Hadsereg csatáit dolgozza fel. Linuxos szerver a két utolsó játékhoz már nem is érkezett. Az EA is érezte, hogy ide "valami más", "valami" több kell. Megjelent az AirBorne. Teljesen új motor, történet, de ugyan az a csont. Az EA mindent bevetett, amit csak lehetett: szerver - Linuxos, Windows-os -, javítások, komoly support. Aztán a javításokat már nem követték a Linuxos szerverek kiadásai, így a hosztolás is minimális maradt, elmaradozott a közösség is. Ugyan pici a közösség és igen zárt, de a MOH:AA és MOH:SH továbbra is él. Futnak szerverek, versenyeket írnak ki és bonyolítanak le. A TotalMOHAA szerverre is esténként tele van. Miért?
Egy másik, azonban ezzel teljesen ellentétes példa a Call of Duty sorozat. Amióta megjelent, mondhatjuk, folyamatos sikerre van ítélve. Érthetetlen, hiszen a játékosok számára egyre rosszabbak a "kondíciók". Egyre többet és egyre több dologért kell fizetni. A játék megjelenésekor elárasztották a világot a szerverek ezrei. Rengetegen játszottak, óriási közösségek alakultak, versenyek keresték a játékosok kegyeit. Az egyik legtöbb díjat, elismerést megkapó játékká lett a világon. És a következő részek szintén. CoD2, CoD4. Siker, siker és siker. A CoD5 vagy ahogyan hivatalosan hívják: WaW, már egy picit veszített népszerűségéből, de még mindíg tartja magát.A mai napig szépen eléldegél az "öregek" társaságában. Talán a név teszi? Talán a Linuxos vagy Windows-os szerverfile? A könnyű hosztolás? A modolás lehetősége? Nem, nem hiszem, hiszen az utolsó rész is világsikert aratott. A Modern Warfare 2 letartolta a világot, annak ellenére, hogy nincs dedikált szerver, nem lehet modolni, sőt a közösség nagy része szerint elég rossz a multiplayer játék. Sok a hiba, a bug. A pályacsomagért 15 dollárt kell leszurkolni. Ennek ellenére tele van az IWnet. Akkor mi teszi ennyire népszerűvé a játékot?
A Steames Half Life és Counter Strike sorozat egy külön fonál ebben a világban. A siker töretlen, a régi és új játék hasonlóan népszerű. A közösség óriási és azt hiszem bátran mondhatom, hogy az egyik legfogékonyabb és legérzékenyebb. Ez a játék mindennel rendelkezik, ami a sikerhez kell: komplett és folyamatos support, folyamatosan érkeznek a játékokhoz frissítések. A modolás teljes lehetősége. Linuxos és Windows-os szerver, hihetetlen konfigurálási lehetőségekkel. Hatalmas közösségi támogatás, fejlesztés. Ez lenne a tökéletes recept?
Sajnos a kérdésre továbbra sincsen válasz. Mi az, ami életben tartja a játékokat? Világos, hogy a játékosok, akik játszanak vele, akik saját maguknak építenek közösségeket. Természetesen abszolút szubjektív annak megítélése, hogy egy-egy újítás - akár grafikai vagy játékbeli - kit mennyire fog meg. Bizonyára sokan vannak úgy, hogy egy ráncfelvarrás tehet sikeressé egy játékot, a másik tábor - ahová én is tartozom - nem feltétlenül a grafikai vívmányokért szeret játszani egy játékkal, hanem az élmény miatt. Mindenki maga ítéli meg, hogy egy játék tetszik-e neki vagy sem. Annyi bizonyos, hogy ahhoz, hogy egy játék sikeres legyen elengedhetetlen, hogy a játékot készítő cég részt vegyen a közösség életében. Ez az összes fent említett játék esetében így van. Szinte mindegyik cég - EA, Activision, Epic - a játékosokkal együtt fejleszti a játékot. Akkor ezek szerint ez sem elég a biztos sikerhez? Mi kell akkor hozzá?