Üdv mindenkinek! Álmatlan éjszakáim során megszállom a netet és böngészek minél érdekesebb dolgok után. Egy ilyen éjszakán találtam rá egy számomra értékes kis külföldi oldalra, melyen
Whisper összeszedett írásai találhatók a kezdõ klánok hibáiról,
war stratégiákról, ct és terror oldali alapokról, etc. Maga az oldal, mint már említettem fõleg kezdõ klánoknak készült, de úgy gondolom, hogy talán néhány haladó játékos is találhat benne olyan infókat, ami a használatára válhat, sõt a publik szerelmesei is okosodhatnak. Mindenkinek ajánlom az olvasást, kicsiknek nagyoknak, low-oknak & high-oknak, ha csak funból is. Bár az elsõ rész tényleg az
alapokról szól és sokaknak talán túl "n00b"-nak tûnhet, de a kezdõknek
segítségként szolgálhat. Megpróbáltam hû maradni a szöveghez és kiszûrni a felesleges részeket. Kellemes olvasást mindenkinek!
War Strats 1. - Rövidítések, alapok
Archív cikk áttöltve: 2012/03/29 · Eredeti szerző: paTrik
Elõször is szeretném tisztázni, hogy mirõl is szól ez a cikksorozat. Talán a "war stratégiák" cím nem is elég találó, illetve félreérthetõ. Mindannyian tudjuk, hogy a jó játékosok és klánok kitûnõ helyzetfelismerõ és -megoldó készséggel rendelkeznek, és lehet akármilyen elõre gyártott taktika, azt gondolkodás nélkül és saját improvizációval senki nem tudja helyesen alkalmazni. Ez a sorozat sem arról fog szólni, hogy megmondja hova állj, hogyan tudsz pontosan lõni vagy hogy lehet bevenni B lerakót. Elsõsorban azokra a hibákra fog rámutatni, amire talán sok-sok játék után jönnek csak rá az emberek és néhány olyan okos tanáccsal fog szolgálni, ami segítheti az elsõ warok döcögõs menetét. A következõkben olvasható tanácsok és segítségek egy játékos személyes tapasztalatai alapján készültek, hogy másoknak segítségül szolgáljon, szóval kérek mindenkit ne a hibákat keresse, hanem a segítség szándékát lássa benne.
1.Rövidítések, kifejezések
Azt hiszem, nem ritka az olyan CS:S játékos, aki már tudását nem csak a publik szervereken, hanem a klánok és mixcsapatok közötti csatákon, szép magyarosan szólva warokon is kipróbálta. Talán mindannyian emlékszünk, milyen az az érzés, amikor zavartan próbáljuk felfogni az elsõ warokon írt rövidítések és kifejezések jelentését. Úgy gondolom, a legjobb, ha elõször ezeknek a rövidítéseknek a jelentését tisztázzuk, ahelyett, hogy gondolkodás nélkül vagdalózunk velük ^^
ACEEgy játékos akkor csinál ACE-t, ha egy kör alatt õ egyedül öli meg az ellenfél csapatának 5 emberét.
BUY UPMi magyarok a "megveszem" kifejezést szoktuk használni "buy up" helyett. Ilyenkor teljes vásárlás történik, puska, teljes páncél, he, flash és füst gránát + ct oldalon bombaszedõ.
CHOKE POINTTalán legegyszerûbben "csomópont"-nak vagy "harctérnek" nevezhetjük, ez a map azon része, melyen az akció egy kis területre koncentrálódik. Például dust1-n, a sötét alagút ct oldali kijárata. Egy olyan terület, ahol egy egész csapatot meg lehet állítani egy vagy két védõjátékossal. Vagy olyan területre is gondolhatunk, mint péládul dust2-n a az A hosszús fakapu, ahol 3 darab gránát kivégzi az egész csapatot, és a kör egyetlen lövés nélkül ér véget.
COVERFedezés. Kétféleképpen tudják a játékosok egymást fedezni. Az elsõ lehetõség, hogy a játékos közvetlenül a csapattársa elõtt áll és úgy fedezi, például ct-k egymást bombaszedéskor. A másik pedig az lehet, ha egy bizonoyos területet védünk, így fedezve társunkat, akit az ellenség csak akkor lõhet le, ha elõbb a mi területönkön áthaladt, minket eltávolított az élõk sorából.
DE RUSHAz ún. Desert rush, amikor is a csapat összes tagja ezzel a nagy sebzésû pisztollyal és páncéllal erõteljesen betámad egy gyengébb védéssel rendelkezõ területre.
ECO vagy SK.
SK, azaz spórkör. Ebben a körben a játékosok semmit nem vesznek, fõleg puskát nem. Jelentõsége, hogy a következõ körben több pénz áll majd rendelkezésre, amivel sokkal esélyesebb nyerni, mintsem állandó pénzszûkével.
GG "Good Game". Magyarra fordítva: Jó játék. Egy általános kifejezés, melyet a war végén használunk, megköszönjük a játékot és elismerjük az eredményt, egy udvarias cselekedet. Ezzel szintén jelezhetjük, hogy a kívánt eredmény megvan, és vége a war-nak.
GH "Good Half". "Jó félidõ". A gg-vel ellentétben, itt csak a kemény, szoros félidõk után szokás beírni.
GL HF "Good Luck, Have Fun". "Sok szerencsét, jó mulatást". A warok elején szokás beírni, szimpla udvariasság.
LO3 Live On Three, azaz 3 restart után éles a játék. A 3. restart után elkezdõdik a meccs. Ehhez hasonló rövidítés a KO3, ami a késkör elõtti 3 restartot jelöli.
MR12 Maximum Rounds 12, azaz maximum 12 körös a félidõ, azután csere. Az elsõ csapat aki eléri az összesített 13 pontot, nyeri a mapot.
MR15 Maximum Rounds 15, azaz maximum 15 körös a félidõ. Az elsõ csapat aki eléri a 16 pontot, az nyeri a mapot.
NL No Live/Not Live, azaz nem éles. Egy gyors rövidítés arra az esetre, ha a 3 restart után mégsem áll készen a csapat az éles játékra.
OT Over-Time, azaz hosszabítás. Ha döntetlen az eredmény, akkor a csapatok az elõtte megbeszélt szabályok alapján hosszabítást játszanak.
PCWPractice Clan War, magyarul gyakwar. Az ilyen meccsek eredménye nem számít, a klánok ilyenkor taktikokat gyakorolnak és saját tudásukat mérik fel.
RUSH
Erõteljes támadás, a csapat összes tagjával, egy igazán agresszív akció, melyet egy tapasztalt játékos okosan, pár flash segítségével feltarthat, míg a többiek segítségére sietnek.
TERELÉSAmikor a terroristák elterelik a ct-k figyelmét arról a lerakóról, ami az elsõdleges célpont. Lényege, hogy a ct-k minél nagyobb része a másik lerakóra összpontosítson, mialatt a t-k könnyûszerrel beveszik a fõ célpontot.
ZÁRÁS/ÁTZÁRÁSA ct-k helycseréje. Akkor következik be, ha a ct csapat elveszti egyik emberét egy kulcsfontosságú helyen, ilyenkor az egyik társa lép a helyébe, otthagyva egy kevésbé fontos terület védését.
TD or TEAM DOWNEgyenlõ a jelentése a halálos ötössel, az ACE-val.
2. Alapok
Ha már mindannyian tudatában vagyunk a rövidítések jelentésének, akkor itt az idõ, hogy belekezdjünk az alapok elsajátításába. Nemcsak a játékban elkövetett hibákról olvashatunk, hanem azokról a dolgokról is, amik könnyen zsákutcába vezetik a klánokat, olyan dolgok, mint az ego és a csapattársunk lenézése. Lesz szó néhány olyan fontos dologról is, amit jobb, ha elsõként tudatosítanak a kezdõ klánok játékosai, még mielõtt kitör a botrány, a csíterezés és az egyik napról a másikra való klánelhagyás, majd örömteli könyekkel való visszatérés. A következõ sorok tényleg csak az alapjai a jól mûködõ egységnek.
1. Öld meg az ellenfelet. Ne lõdd le, ne flasheld és ne gránátozd a saját csapattársad. És mindig emlékezz az ellenfél ellenfél, nem pedig ellenség.
2. Az ego a legnagyobb oka sok klán bukásának. Valami miatt, sok ember túlértékeli önmagát és úgy gondolja neki nincs szüksége olyan alap dolgokat csinálni, ami igazából nagyon fontos a gyõzelemhez. Add fel a büszkeséged, tanulj az erõsebbtõl és tiszteld a tapasztaltabb játékosokat.
3. Ne a reflexeidre és a célzóképességedre építs, ha wart akarsz nyerni. Sok klán úgy gondolja, neki elég annyi, hogy aimozik egész nap. Azok a klánok, melyek fõleg AWP-t használnak sokszor esnek ebbe a hibába.
4. Ismerd önmagad és minden csapattársad tudását és képeségét. Páldául ne küldj egy gyengén AWP-zõ játékost olyan helyre, ami ezt a fegyvert kívánja meg. És ne csak ct oldalra gondolj, a taktikát is próbáld úgy éptíeni, hogy a csapat minél több tagja ki tudja használni az erõsségeit a taktikban.
5. Tanuljátok be a mapokat, az elõbb említett choke point-okat, kempelõ pozíciókat. Keressétek meg a legjobb helyet a bomba lerakására és felszedésére és próbáljátok meg úgy ismerni a mapot, hogy akár egy vakulás alatt is tudjatok közlekedni.
6. Tanuljátok meg, hogy mennyi idõtök van egyik lerakóról a másikra érni és úgy visszafoglalni az elvesztett területeket, hogy nem csak a refexre és az aim-ra alapoztok.
7. Nagyon fontos a radar helyes használata, sokszor menti meg a helyzetet egy esetleges TK-tól.
8. Az "eredménytáblázat" gombja közel legyen a mozgáshoz használt gombokhoz, így ha gyorsan le kell csekkolnod mennyien élnek a csapatból, nem kell abbahagynod a mozgást.
9. Az egész csapat egy elõre megbeszélt modellt válasszon, mert így az ellenfél ha meglát titeket, sokkal nehezebb dolga van bemérni az ott lévõ csapattagok számát.
10. Néhány map-on könnyen és gyorsan rá lehet jönni az ellenfél védekezõ és támadó taktikájára, használjátok ki a helyzetetet és építsetek az ellenfél gyengepontjaira.
11. Soha ne vegyétek fel az ellenfél fegyverét, ha valamelyik csapattársatoknak szüksége van rá, mert ha a felvétel után adjátok tovább akkor maximum egy tárnyi lõszer marad benne.
12. Ha nem kell senkinek az ellenfél fegyvere, és van idõ, akkor ürítsd ki a tárat, hogyha késõbb azt az ellen fölveszi üresen találja.
13. Ha közel az ellen és nincs idõd újratölteni, akkor gyorsan kapd fel valamelyik halott csapattársad fegyverét, melyben bizonyára még van töltény.
14. Ha AWP-s emberrel találkozol kerüld el az egyhelyben állást és a felé irányuló mozgást. A legjobb, ha oldalazva haladsz, így nagyobb esélyed van a túlélésre.
15. Nagyon fontos megtanulni a gránátok helyes használatát, nem lehet kihangsúlyozni ennek a fontosságát. A legtöbb jó csapat az egész stratégiáját a gránátozásra építi, és nem a reflexeire. Természetesen aimban sem szenvednek hiányt, de gránátok nélkül halálra vannak ítélve.
16. Elõzetesen gyakoroljátok a gránátok megfelelõ ívben való dobását, nézzétek meg, hogy eléri-e a kívánt hatást, vagy csak egy pillanatnyi villanást okoz a célterületen lévõ ellennek és lehetõleg tanuljatok meg úgy gránátot dobni, hogy az ne bennetek okozzon kárt.
17. Gyakoroljátok be a fegyverváltást normálisan, ne kelljen végigpörgetni az egész fegyverarzenált egy flash miatt és lehetõleg kerüljétek a scripteket, mert például LAN-on úgyse használhatjátok õket.
18. A célkeresztet fejmagasságban tartsátok, hisz nem elég az ellenfél felismerése a lelövéshez. Oda is kell rántani a célkeresztet és nem mindegy a reakcióidõ. Ez nem az a játék.
19. Ha a gyõzelmet a jobb aim-ra és pontosabb lövésekre alapozod, akkor felesleges tovább olvasnod a cikket.
20. A túléléshez is kell skill. Próbálj minél elõbb kikerülni a veszélyes helyzetekbõl, mert 1 ember 1hp-val többet ér, mint egy halott ember.
21. Ha van különbség skillben közted és a csapattársad között, ne lámázd le õket, ha valamit rosszul csinálnak. Inkább mondd el, hogy kellett volna cselekedniük és miért. A lényege ennek, hogy megmutassa azokat a dolgokat, amik akadályozzák és segítik a klánod játékát.
Ennyi volt mára, remélem elég kezdetnek, folytatás következik.