Maga a spekuláció a CS 1.6 kapcsán az új szezonban, korántsem egy új dolog. A szezonok során hányszor kellett már felülvizsgálni, hogy lesz-e, vagy sem, és volt-e valamilyen alternatíva a helyére?
Mi megvizsgáljuk az összes játékot a szezon végén, nem csak a Counter-Strike 1.6-ot, s így technikailag már minden szezonban megtettük ezt. Ami az alternatívákat illeti, a játékokat mindig szeparálva vizsgáljuk. Ha eltávolítunk egy bizonyos játékot, az nem jelenti azt, hogy azonnal keresünk valamit a helyére.
Az előző szezonban a QUAKE LIVE került eltávolításra, és ettől teljesen függetlenül vettük fel a League of Legendset. QL-nek megvoltak a saját okai, hogy miért állítottuk le, és a LOL-nak is megvoltak a saját okai, hogy miért vettük fel.
Ugyanígy jutottunk döntésre a CS 1.6 kapcsán, megvoltak a saját okai, és nem ösztönözte ezt a döntést semmilyen külső kontextus. Ha jó okot találunk arra, hogy újra csináljunk egy 1.6 tournamentet az Intel Extreme Masters-en, meg fogjuk tenni.
Mi nem kötelezhetjük CS 1.6-ra a kupasorozatot, ahol a szezon 50%-a Európán kívül zajlik. Dolgozunk egy pusztán európai ligán CS 1.6-ra, de nagyon nehéz finanszírozást találni az 1.6-ra ezekben az időkben. Szóval nem ígérhetek semmit.
CS 1.6 régi grafikáját gyakran említik okként a tournament szervezők, amiért nem rendezik meg a játékot. A grafika tényleg ilyen nagy szerepet játszik a ti játék szelektálásotokban is, nyomás alatt álltok-e a szponzorok által, hogy jobb grafikával rendelkező játékokat vegyetek fel, vagy ez az egész a nézőszámról és a közösség nagyságáról szól csupán?
Még soha nem hallottam egy szót sem a szponzoroktól a grafikáról. Az viszont tény, hogy a 2 szezonnal ezelőtti, sanghaji rendezvényünkre maga az Intel kért meg bennünket egy helyi, kínai DotA verseny szervezésére... Mindannyian tudjuk, hogy DotA egy olyan játék, amely 2002-es motort használ.
A bejelentésben, amely a CS 1.6 eltávolításával kapcsolatos, az IEM azt említette, hogy a világ más tájain csökkent az érdeklődés a játék iránt. Ez annak az eredménye, hogy az ázsiai és észak-amerikai csapatok nem tudták megfizetni az utazást az IEM 6 World Cup-ra, vagy a nézőszám szenvedte meg ezekben a régiókban, hogy nem egyeznek meg az időzónák az európai fanoknak?
A fő ok az volt, hogy CS-ben nincsenek professzionális csapatok Európán kívül. A CS jól működik amatőr szinten Észak-Amerikában, de nincs annyira támogatva, mint egy professzionális játék.
Ha létre akarsz hozni egy nagy, globális eseményt, valahol Kínában, vagy Észak-Amerikában, legkevesebb 6 európai csapatot kell odavinned, mert a helyi csapatok nem elég színvonalasok ahhoz, hogy nívót adjanak a versenynek.
A nézőszám a nem európai versenyekre nem volt az időzőnák káosza, és a csapatok rendben lejátszották a meccseiket, de 6-7 évvel ezelőtt mindenki élt-halt azért, hogy láthassa a 4 legjobb észak-amerikai csapatot játszani a legjobb európai, ázsiai és dél-amerikai csapatok ellen.
Ha emlékszel a nagy észak-amerikai csapatokra, akiknek a riválisainak át kellett kelni az Atlanti Óceánon... azok voltak a CS évei. Ma a legnagyobb riválizálás 1200km-en belül zajlik. A CS egy európai játék a mai időkben. Európában nincs olyan sok jó csapatszponzoráció sem, de legalább a játék szintje nagyon magas, és viszonylag alacsonyak a részvételi költségek az eseményeken.
2008-ban az Intel Extreme Masters bajnoka német volt, de igazi befutóknak mindenki a koreaiakat tartotta. El tudod ezt képzelni manapság?
"Ez azt jelenti, hogy ha a CS 1.6 előfordul egy rendezvényen, akkor az csak azokat a bizonyos eseményeket jelentheti, ahol ez tökéletesen illeszkedik az Intel Extreme Masters terveibe lokálisan." Mennyire valószínű, hogy ez már most meg lesz rendezve, mondjuk mint European Global Challange, a 7. szezonban?
Át fogjuk nézni az összes rendezvényt, egyenként, és meglátjuk mi a legjobb megoldás. Ez attól függ, hogy van-e elég területünk megrendezni, és van-e elég erőforrásunk hozzá, hogy a garantáljuk az 1.6-nak a megfelelő coverage-t. Na meg persze hogy hány csapat támogatna egy ilyen formát.
70.000 néző. Erre sokan fognak emlékezni a hatodik évad döntőjéből. Mit kezdesz ezzel a számmal, amit ez a játék produkált CeBIT-en?
Abban az esetben ha ez eddig nem volt egyértelmű: CS 1.6 még mindig fantasztikus eSport játék Európában. Már van egy csomó magasan képzett játékos és még sok csapat van versenyben az első helyért, és rengetegen nézik. A 70000-es szám nem ad okot panaszra, de ez csupán egyszeri alkalom volt a tavalyi szezonban.
Ha az Intel Extreme Masters eseményei csupán Stockholmban, Varsóban, Berlinben, Kijevben, Párizsban és Moszkvában lennének, nem lenne kérdés, melyik játék a legjobb.
A Valve bejelentette a Counter-Strike: Global Offensive-t. Ez nem volt semmilyen hatással arra a döntésre, hogy lekerül CS 1.6 főcím?
Nem volt. Mint mondtam, játékokat egymástól függetlenül nézzük. Ha úgy nézzük, semmi akadályát nem látom annak, hogy akár mind a két játék jelen legyen, egy időben, de ehhez az kell, hogy valaki fizesse is a számlákat...
Az saját megérzéseid és a kiadás időpontja alapján, számíthatunk arra, hogy a CS:GO a főjátékok között lesz a következő szezonban?
Egy játék akkor lehet főcím az Intel Extreme Masters-en, ha életerős: van egy aktív játékos bázisa, nézők és fanok. Egyetlen játéknak sem lesz ilyenje a kiadásának első napján. Ez idővel alakul ki, csakúgy mint a közösség a játék mögött.
Tehát a válasz: nem, nem lesz a CS:GO a főcímek között a következő szezonban. A játék kiadása ugyanabban a hónapban lesz, amikor az első eseményünket rendezzük az új szezonban.
Ha a CS:GO (vagy bármelyik másik játék) bármikor is az IEM palettájára kerül, nem szükségszerű egy másik játékot kitúrnia. Ez azért lesz mert a közösség bebizonyította, hogy a játék megérdemli.
Nincs fixálva egy speciális szám sem, hogy hány játék lehet a ligáinkban. Ha a költségvetésünk határtalan lenne, én valószínűleg 9 különböző játékot futtatnék az IEM-en.
Nincs CS 1.6 és nincs CS:GO, ez azt jelenti, nem lesz FPS cím, mint a főcím a hetedik szezonban?
Jelenleg úgy tűnik, de még mindig folynak a versenyek, hogy mely játékokat futtassunk lokálisan.
Ha a CS:GO sikeres lesz, el tudom képzelni az IEM versenyein. Azt is el tudom képzelni, hogy ugyanezeken az eseményeken 1.6 is lesz. Amíg nem kapunk egy tiszta jelet arról, hogy a CS közösség 75%-a átment CS:GO-ra, addig ezt a két játékot két különböző címként kezeljük.
Egészében véve, mit gondolsz az FPS játékok jövőjéről úgy általában?
Úgy gondolom, hogy éhezünk az új, jobb játékokra amiktől többet kaphatunk. A potenciális piac hatalmas, az emberek mindig fognak FPS-t játszani. A kulcskérdés az, hogy hogyan győzik meg a casual játékosokat, hogy jobb az FPS-t PC-n játszani, mint konzolon. Nekünk egyértelmű a dolog, hiszen az egérnél nincs jobb control, de nekik nem az.
Új emberekre van szükségünk az FPS szcénába, akik a casuleket átformálják "die hard" játékosokká, és azokat kompetitív, pro szintre emelik. Egy új játék, ami megmentené az FPS eSportot, jó szociális motorral rendelkezik, és kompetitív, versenyképes platform.
Azt gondolom, hogy szégyen, hogy nincs egy jó keményvágású FPS (még). Az jó lenne!
Ha meg kellene nevezni egy emlékezetes pillanatot a kedvenceid közül, az 1.6-ban az IEM kapcsán, melyik lenne az?
Soha nem fogom elfelejteni az FX vs. SK Gaming elődöntőt. Mindig jó barátságot ápoltam a lengyel CS csapattal és láttam őket küzdeni, nagyon hosszú ideje. Láttam mennyire akarják a győzelmet a döntőben, és hogy mennyire összetörtek előtte, mikor az mTw elverte őket.
Eljöttek a CeBIT-re és vesztettek ugyanaz az mTw ellen a csoportkörben, akikkel aztán a döntőben találkoztak megint. Úgy gondolom az SK Gaming jobb csapat volt, de vesztettek az FX ellen, mert hihetetlenül erősek voltak fejben, higgadtak voltak, és adott kis extrát, hogy legendák ellen játszanak.
Ezért történt, hogy a győzelem után a csapat sírásban tört ki. Úgy érzem kiváltságos voltam abban a pillanatban. Soha nem felejtem el.
A közösség nyilvánvalóan nem örül, hogy az interjú végére értünk, van valami, amit szeretnél még nekik mondani?
Úgy gondolom minden okuk megvan arra, hogy elégedetlenek legyenek. Én is az lennék. Ezért inkább csak köszönetet szeretnék mondani nekik, hogy oly sok éven át megtisztelték részvételükkel és figyelmükkel az Intel Extreme Masters versenyeket!