Szia radEEr! Ne húzzuk az időt, mert sok mindenről kell beszélnünk, vágjunk is bele! Kérlek mutatkozz be azoknak, akik nem ismernének!
radEEr:
Szia Fakabat! Nem szeretem az ilyen polgári neves bemutatkozásokat, hisz ezt meghagyom a családnak és a közvetlen ismerősöknek. Igazából engem elég régóta radEEr-ként ismer mindenki, hisz több mint 10 éve netezem és mindig is ez volt a nevem. Hosszabb nevem is van, radEEr goomEE.
Fakabat:
10 év az nagyon hosszú idő a netes világban, úgyhogy ezek szerint komoly játékos múlttal rendelkezel. Kérlek, mesélj nekünk erről egy picit!
radEEr:
Imádtam játszani, már a C-64-es korszaktól. Így először C-64 és aztán Amiga 500, Amiga 1200 és 1995-től PC. A neten újra felfedeztem a játék valódi élményét amikor nem gép, hanem valódi játékosok ellen vagy éppen velük lehet küzdeni a célokért. Egy supergamez fórumon való beszélgetés után ismerkedtem meg a SWAT játékkal ahol tökéletes összhang kellett a feladatok végrehajtásához. Mikrofonos kommunikáció, mIRC és minden egyéb. Csodálatos élmény volt felfedezni ezt az oldalát a játékoknak.
Volt egy találkozó. Buli, LAN. Aztán az élő találkozó után megromlott a viszony, ami miatt 3-an kiléptünk a klánból és megalapítottunk egy akkor megjelent játékhoz egy csapatot. Nevet valahogy vinni szerettük volna. Ezért Hungarian Wolf Force lett a nevünk, röviden *HWF*. Fantasztikus volt egy klánt létrehozni és egyre jobb eredményeket elérni az akkor körülbelül 8 csapatot számláló hazai scene-ben. Egyébként ebben a csapatban volt BugBeaR is, itt ismertem meg és azóta is jó a viszonyunk.
Nem megyek minden részletbe bele, de ezután 2002-ben saját klánt alapítottam az akkor megjelent UT2003 játékra, mondanom sem kell egy állat név ismét szerepelt a névben. Shark Force lettünk, sF*. Ez már egyedül az én klánom lett. 2005ig szerveztem, multigaming is voltunk. Volt, hogy 50 taggal rendelkeztünk, 3-4 féle játékban. Ennyi a játékokról meg a játékos múltról.
Fakabat:
Akkor tényleg nagyon régóta benne vagy az itthoni játékos közösségekbe, egy ilyen nagy multigaming vezetése, meg aztán pláne nem kis dolog. Csak pár szóban, mi okozta ennek az egész karriernek a végét?
radEEr:
Már az utolsó évben, de már előtte is sokkal jobban kezdett érdekelni mi van a játék, pontosabban ki van a játékban ellenfélként szereplő nickek mögött. Részt vett a csapat két WCG selejtezőn (kevés sikerrel) ahova kamerát is vittem. Sok riportot csináltam az akkor top klánokkal és játékosokkal. Már akkor sikerült megismerkedtem a hazai e-sport mai nagy öregjeivel. Kodiak, Dozer és a többiek már akkor szerepeltek kamerával felvett riportjaimban, melyeket a helyszínen vettem fel. Ezek a műsorok az sF*Media, vagy más néven az sF.TV névre keresztelt műsorban kaptak helyet és a honlapunkon voltak megtekinthetőek.
Azonban nagyon sok LAN akkor sem volt, riport alany azonban egyre több, meg igény is volt rá, ezért inkább heti rendszerességgel shoutcast rádiót üzemeltettem be, ami egy 2 órás élő adást takart riportokkal. Nagyon népszerű volt és tudtam, nem lehet a klánt is navigálni meg ezt a dolgot is csinálni. Ezért 2005-ben szomorúan, de otthagytam az általam alapított csapatot és megalapítottam a b+ rádiót. Többeknek ez félreérthető volt (baszd meg rádió) de direkt ilyen nevet akartam...
Fakabat:
Hát igen, a b+ rádióról már a kevésbé régi játékosok is hallhattak. Anno eléggé nagy sikere volt, LAN-okon is jártatok vele és benne voltatok a köztudatban. Mi lett a b+ sorsa?
radEEr:
Csináltattam hímzett pólót, szereztem szponzorokat és eljutottunk pár LAN-ra. Részt vettem a D-LAN rendezvényein. Itt említem meg PallMall-ka nevét, aki sokat segített . Ő jött velem az sF*-ből a rádióhoz. Egyébként igazából nem is tudom miért szűnt meg. Itt már vettem fel embereket akik discos, dj vonalon is nyomultak, tehát próbáltunk valami komplexebb dolgot adni. Aztán elfogyott a lendület és kevés volt az interjú alany. A hazai scene nagyon kevés olyan személyt vonultat fel, akire sok mindenki kíváncsi.
Fakabat:
Ekkorra már eljutottál odáig, hogy voltál top player, profi multigaming manager és egy közkedvelt alakká váltál a hazai esport közösség szemében. Aztán ugye a b+ is megszűnt és eltűntél. Mi történt ezután?
radEEr:
BugBeaR mondta nekem a legjobban. Én mindig elkezdek valamit iszonyat nagy lelkesedéssel, és igyekszem azt az adott technikai keresztmetszett mellett a legnagyobb profizmussal csinálni. Aztán, amikor összejönnek a dolgok, akár itthon, akár másutt, hajlamos vagyok feladni. Kaptam az élettől egy elég nagy adag tehetséget (LOL) ami nem párosult kitartással. Ez őszinte de sajnos így van... azonban a kérdésre a válasz:
Nos, majd egy év kihagyás után megkeresett egyik volt b+ kollégám, Wizards, aki érdekes dologra hívta fel a figyelmemet. Ő akkor a radioplay.fm csapatában volt, ahol teljesen legálisan működött egy videostream-es dolog. Tehát élőben lehetett itthonról web kamerával adást szerkeszteni. Ez nekem maga a Kánaán volt, hisz egy számítógépes dolgokról szóló műsorban végre megmutathattam a játékokat is, meg a riport alanyaimat is. Kértek adjak a műsoromnak és a blokkomnak egy nevet. Én a Chips & Cola mellett döntöttem :)
Természetesen rövid idő alatt a legnézettebb műsor lett. Sőt szponzorálták, hogy élőben tudósítsak az akkori BECUP 1-ről és az épp akkor Bp-en rendezett WCG selejtezőről. Nagy siker volt a 2 napos élő műsor. Sajnos ez csak rádióadás volt, de élőben jelentkeztem sok-sok riporttal. Diktafonnal rohangásztam a klánok és szervezők között, amit aztán leadtam a műsorban.
Sajnos azonban nem tudták finanszírozni a stream szervert és az én adásom is abbamaradt, bár én kicsit előbb leléptem, mint ahogy a rádió megszűnt volna. Jó kis csapat volt ott.
Fakabat:
Azért látszik, hogy soha nem tudsz leállni és mindig elő drukkolsz valamivel. Ez minek köszönhető és hogyan jutunk el innen az új Chips&Colaig?
radEEr:
Nekem a leállásaim kb. fél évesek. Addig feltöltődöm, és újra szeretnék valamit csinálni. És mint mindig, visszakanyarodok a játékokhoz, ami nem gyerekes dolog, hanem egy fantasztikusan jó és szórakoztató hobby, már annak, aki szereti.
Nézegettem a videókat, főleg az újonnan megjelent GS.TV játék ismertetőit, és kissé morcos lettem. Tudtam, hogy az 5-6 perces játék bemutatóknál többet érdemelnek ezek a munkák, úgyhogy elhatároztam, megmutatom, hogyan is gondolok én egy játék ismertetőt. Mivel kedvencem a gamespotos, hetente jelentkező magazin volt, egy magyar 40-45 perces magazinra gondoltam, amiben bemutatom a megjelent játékokat. Nem 5-6 perc, hanem hátradől az ember és megnéz egy kész, megszerkesztett, bevezetővel ellátott, felkonferálással tarkított műsort. Ez lett a Chips & Cola magazin. A név azért már kicsit ismert volt, ezért döntöttem mellette.
Fakabat:
Sokak számára azért újdonság volt, de hamar látta az ember, hogy az ökörködés, a stílusod és a minőség teljesen jó összhangban vannak egymással, emiatt kellemes időtöltés volt nézni a fölvett tesztjeidet. Ezek után rátértél az élő adásra, amiben már azért más jellegű dolgok is zajlottak. Mi volt a kitűzött cél vagy az elgondolás, amikor nekiláttál a C&C Show-nak?
radEEr:
A magazin mellett elkezdtem egy PODCAST rádióadást, amiben heti játék híreket és felvett klán riportokat akartam leadni. Ebből is volt olyan 5-6, ahol az egyik hírben szerepelt, hogy a youtube ingyenes videóstream-et indít el. Beírtam keresőbe, hogy „free live stream" és kijött egy csomó találat. Justin.TV , ustream stb. Amit addig is csináltam kiderült, ingyen is lehet. El is kezdtem az élő Chips & Cola show-kat. Ez azonban azt jelentette, hogy a Chips & Cola magazinra nem maradt időm. Pedig a magazinnak a nézettsége, a totalgaming.hu-nak is köszönhetően, akik híreztek az aktuális számról, elérte a 2000+os nézettséget. Ez több volt a PC GURU online játék tesztjeinek a nézettségénél!
Fakabat:
Azért meg kell hagyni az szép eredmény. Ennek ellenére inkább a Chips&Cola Show-kat vezetgetted, míg egyszer csak az is elkezdett megszűnögetni és végül, kis szünet után, újra a játék tesztek mellett döntöttél. Mi a jelenlegi rendszer és hogyan tervezed a közel jövőben az adások típusait, gyakoriságát?
radEEr:
Hát Gameronline csatlakozása nagy segítség, remélem kitartó lesz, mert így több műsort is tudunk adni. Az én műfajom ez a show jellegű bohóckodás, persze komolyabb riportos témákkal megfűszerezve. Gameronline jobban szeret játékokat tesztelni, azonban meg kell mondanom, az ő UltraLight névre keresztelt hírezős, zenés műsora is szórakoztató szerintem. Sajnos a munkám miatt nem tudok eleget lenni, pedig igény az lenne bőven. Mindig kérdezik, mikor leszek és mi lesz. Azonban a munka + család ennyit enged. Visszatérve a játék tesztes élő műsorra, azért, mint a Wolverine, lesznek általam is tesztelt játékok. Arányaiban mindig a szabadidőm határozza meg, hogy mennyi és milyen műsorok lesznek.
Fakabat:
Tehát a jelent a szabadidőd határozza meg. De mégis mi az a cél, amit a jövőre nézve kitűztél magad elé, ha egyáltalán van ilyen? Nagyobb tervek esetleg?
radEEr:
Huh. Ez egy hosszabb kifejtést igényel, remélem még nem fogyott el az olvasók türelme és elolvassák ezt a részt is. Nos, mivel elég sok munka van egy-egy adás készítésével, valamilyen szinten nyereségessé kellene tenni, hogy megérje. Itt több órás élő adásokról van szó, amikbe az ember belead apait-anyait, hogy szórakoztassa a közönségét. Sajnos nem lehet elkerülni azt a témát, hogy a magyar e-sport nem túl kifizetődő dolog, így a piac azon szereplői akik valamit profitálnak belőle nem nagyon forgatnak vissza pénzt a dologba. Nincs pénz támogatni csapatokat és egyenlőre nem is mutatkozott igény arra sem, hogy mozduljanak akár egy ilyen adás támogatására. Pedig akárhogy nézzük egy ilyen műsor, amit mi készítünk, úttörő dolog és elég nagy potenciál lehet majd idővel. Az online adásé a kétoldalú kommunikáció miatt a jövő. Sajnos a háttér, ami kell a laggmentes adáshoz, még gyerek cipőben jár. Azonban folyamatosan fejlődik a dolog, és aki elsőként nyit egy szórakoztató internetes tv adás felé, az lépés előnybe kerül a piac többi szereplőjéhez képest. Itt direkt marketing terén nagy lehetőségek vannak. Be lehet mutatni élőben egy-egy terméket, honlapot és egyéb dolgokat. A mobilizálható technika miatt, szinte bármilyen rendezvényről (autó kiállítás, expó, könyv bemutató) bárhonnan lehet élőben jelentkezni riportokkal. Azonban itt olyan költségek merülnek fel, amiket csak cégek tudnak szponzorálni, akik már rendelkeznek megfelelő tőkével. Ami érdekessé teszi a dolgot, hogy ezek a költségek nevetségesen alacsonyak, egyéb médiákéhoz képest. Hisz 1-2 ember létre tudja hozni bármilyen helyszínről az adást.
Tehát a tervem egy szórakoztató műsor vagy tv összehozása, amihez természetesen elengedhetetlen a támogatás. Ha nem jön össze, előbb-utóbb elfogy a lendület, és mint minden ötletem, ez is szép lassan elhal :) És akkor véget ér a Chips & Cola ....
Fakabat:
Érdekes elgondolás és tényleg furcsa, hogy nem csapott eddig még le senki a műsorra. Remélhetőleg azért kitartasz addig, amíg valaki meglátja a fantáziát ebben. Végezetül egy kérdés, ami azért teljesen jogosan merülhet föl bárkiben: büszke családapaként és férjként, valamint dolgozó emberként, arra áldozod szabadidődet, hogy másokat szórakoztass. Mi az, ami téged motivál abban, hogy tényleg eme hálátlan elfoglaltságnak szenteld szabadidődet?
radEEr:
Írhatok több mindent is. Látom, ahogy nő az ÉLŐ adások nézettsége. Látom, hogy egyre többen nézik az oldalt. A chat-en mindig kérdezik mikor lesz adás. Szeretek szerepelni, szeretek poénkodni és élőben ökörködni. Bízok benne, hogy valami csurran cseppen ebből az egészből. És mikor lenyomom a start gombot az adás megkezdéséhez, magam előtt látom, ahogy az emberek otthon ülnek a saját kis gépüknél, és ezer más dolog helyett a Chips & Cola-t nézik!
Fakabat:
Hát igen, mindenképp jóleső érzéssel tölthet el az, ha ilyen visszajelzéseket kapsz... végtére is ezért csinálod:) Nos, egy nem éppen rövid interjú végéhez értünk,de meg kell jegyeznem,hogy nagyon sokat megtudhattunk rólad és a műsor egészéről. Köszönöm, hogy vállaltad a bő kifejtést és mindezen sok információ megosztását:) Most pedig, az utolsó szó jogán, mondj bármit, ami csak jólesik!
radEEr:
Lefekszem aludni :)
Link: chipsandcola.freeblog.hu/