Avagy mi áll a magyar LAN dömping hátterében?
Sokan ismernek sokan nem, Hubertus vagyok, a TotalGaming oldalcsoport egyik régebbi szerkesztője, még a régi Callofduty.hu portálról. Mostani gondolataimmal szeretném zárni 1,5-2 éves pályafutásom mint szerkesztő. Ennek több oka is van (pl.: munka, egyetem, magánélet) ezekre most itt nem térnék ki.
Amiért viszont még utoljára tollat ragadtam az tisztán abból adódik, hogy új probléma ütötte fel a fejét az esportos körökben. Köztudott ugyanis, hogy a 2007-2008-as idényben meglehetősen kevés LAN-t rendeztek hazánkban, így a kereslet - kínálat elve alapján újra „kínálat" kezd felül kerekedni. Nem akarok nagyon visszamenni az időben, hisz a régi motorosok még tudják mi az a GPS, vagy Csibész LAN, inkább a mostani 3 LAN szervező csapatról szeretnék bővebben beszélni: D-Lan-, ICL-, BECUP-team.
Tovább olvasás
Archív cikk áttöltve: 2012/03/29 · Eredeti szerző: Hubertus & P3pp
Kezdjük az elején.
2007 után a
D-Lan-ok valahogy abbamaradtak.
2008-ban mindazonáltal egyedül a
BECUP rendezvénye volt igazán mérvadó. Az évközi ürességre való tekintettel verődött össze az
ICL, miközben kiderült, hogy
2009 áprilisára a
D-Lan is feltámadt poraiból. Aztán mégiscsak megadta a nagyérdemű a lehetőséget arra, hogy az ICL új csapatként egy új helyszínen bizonyítson.
Az
ICL1 nem a várakozásoknak megfelelően lett tálalva a nagyközönségnek, nincs mit rajta szépíteni, be kell vallani, hogy a szervezők túlvállalták magukat és az infrastruktúrával is gondok adódtak, bár ahhoz képest, hogy ez volt az első LAN-juk, azt lehet mondani, hogy helyt álltak (ugye emlékszünk még Becup 1-re, ahol elég komoly switchproblémák adódtak az elején).
Az áprilisi LAN után pár hétig csönd, megfogalmazódtak az első kritikák amivel egyben fel is adták a leckét az ICL-nek, tudnak-e változtatni az infrastruktúrát, meg tudják-e változtatni a terveket, és inkább kevesebbet vállalnak be, de akkor azt minőségi szinten? A szervezők nem csüggedtek sokáig a kritikákon, és megszületett az
ICL2.
Időközben egy még grandiózusabb terv született meg a TotalGaming-esek fejében, egy olyan minőségi esport fesztivál megszervezése a D-lan és a Becup Teammel közösen, amely egész világon bárhol megállná a helyét. Sok gamernél itt szakadhatott el az ékszíj, hisz egy felemás ICL után Mekkát láthatták a gamerek a szemük előtt, hisz a nyugati teamek is sorra jelentkeztek.
Az ICL-esek mindeközben a második LAN-nak még felkészültebben álltak neki és várták a játékosokat. Hogy a nyári uborkaszezonra való tekintettel vagy a TGEF miatt (sokak szerint az ICL2-t a TGEF zúzta össze, ami már elnézést de baromság - a szerk.) vagy akár az első felemássága miatt volt-e ennyire kevés jelentkező nem tudni. Mindenestre a LAN meg lett tartva, és meglepő módon az ICL-teamnek sikerült kiküszöbölni az első csorbáit (takarítva voltak a mosdók, voltak adminok, csupán az elején volt egy negyedórás áramszünet, de az is a váci hajógyár áramszolgáltató munkatársa miatt történt), igaz csak a CS1.6-osoknál gyűlt össze a kellő létszám. Az online oldalakon viszont már nem találtunk negatív kritikát a második lanról, ami mindenképp bíztató.
A
TGEF időközben TGES-sé alakult, változott a helyszín, Zánkáról Tihanyra. A történetet ismerjük, nem fizették be a jelentkezett csapatok a minimális összeget, így a LAN végérvényesen elmaradt. Megint jöttek a felhasználók véleménye, miszerint az ICL2 közelsége miatt nem jött létre a LAN (csupán azt felejtették el, hogy a CS:S és a COD2, COD4 scene egyszerűen nem volt ott az ICL-n így ez megint csak hülyeség - a szerk.) mindenesetre a szellemi és szponzori tőke a BECUP-ra szállt, így a szervező csapatok legnagyobb vesztese a D-Lan lett, hisz már megint hoppon maradtak.
Itt mutatkozik meg egyébként a hazai scene „romlottsága" is. Jelentkezni van kinek a versenyre, de befizetni a belépőjegyet már nincs. Joggal vetheti fel az ember magában a kérdést:
Van-e egyáltalán igény az ilyen minőségű LAN-okra? Van-e igény megfelelő minőségű közösségi oldalakra? A válasz a LAN elmaradásából és az egymás fikázásából adódóan egyértelmű
NEM. Magyarországon még a közösség sem anyagilag sem szellemileg nem képes felfogni azt, hogy egy LAN során millió forintok gyűlnek össze, és kerülnek újraosztásra, hogy ez kőkemény üzlet, hisz senki se várja el, hogy ingyen rendezzenek neki számítógépes versenyt (bár sokan ezt szeretnék)! A hozzászólások pedig finoman szólva kritikán aluliak, így többek közt ezért fogom én is abbahagyni a cikkek, hírek írását, fordítását.
A LAN-os kommentek többségében azt vették figyelembe a felhasználók, hogy ki hirdette ki hamarabb a LAN-ját, így mindhárom LAN csapat gőzerővel kihirdette már a potenciális időpontokat egészen jövő év áprilisáig. Tisztán lehet látni, hogy 3 LAN szervező csapatnak max. 4 időpontja van áprilisig, tekintettel arra, hogy szinte mindenki kivétel nélkül a tanulmányi szünetekben akarja megszervezni a saját LAN-ját így komoly vitákra van még kilátás. A D-Lan helyszíne adott, az iskolában nem lehet másképp megrendezni a LAN-t így az időpontok adottak. Mellettük szól a többéves technikai múlt. A Becup azzal, hogy nem csak az augusztusi hanem az áprilisi tavaszi szünetben is LAN-t akar szervezni beszáll az ördögi körbe, így már 3 csapat verekedhet a játékosokért majd tavasszal. A becup mellett szól a minőség és profizmus, ahogy azt már megszokhattuk tőlük. Hogy a 3. csapatról is essen szó az ICL jelenleg az óriási csarnok felújítása miatti kényszerhelyzetben tuti hogy fog további LAN-okat szervezni, mellettük szól talán az, hogy az amortizációval nem kell nagyon törődniük, a gyárcsarnok ilyen szempontból megfelelő helyszín az igényeknek.
A szervezőkön kívül viszont a játékosoknak is mindenesetre el kell gondolkodniuk a történteken. A jelenlegi helyzetben LAN-ok lesznek szép számmal, a minőségük szerencsére azért a köz ítélete miatt egyre jobbakká válnak, a 3 LAN szervező teamről pedig igazi ítéletet a scene fog adni.
Reméljük mindhárom megmarad!