Új szabályok
Ezzel el is érkeztünk az első reális okhoz, hogy elkésztettek, egy olyan globális torna rendszert, amelyet megpróbáltak bevezetni olyan piacokra, amelyeken a CB-ből és más tornákból ismert rendszerektől eltérően teljesen más szabályok érvényesek. Ezzel elérték azt, hogy a játékosokat megosszák, hiszen, aki a CGS-re készült az más tornákra nem tudott, mivel teljesen más szabályok szerint kellett gyakorolnia. Ez azért is volt egyedül álló, hiszen például aki a CB-n játszott attól függetlenül vidáman élhette életét más tornákban is kivéve a CGS-ben. Alacsonyabb köridő, 16000-es kezdőpénz MR12 mind-mind olyan újítások a CS-sek számára, amit valljuk be nagyon nehezen vett be sokak gyomra és érezhető volt, hogy a közösség lázad, de lenyeli mert hisz a szebb és jobb jövőben.
A világ felosztása
A CGS lényege, hogy a világot számos régióra osztották és ezen régióknak híres városok neveivel ellátott csapatneveket adtak. Erre azért volt szükség, mert így átláthatóbb lett az egész rendszer viszont, hogy a csapatokba emberek hogy kerülnek az sokak számára homályos foltként derengett sokáig. Ez nem is csoda, hiszen a CGS számos selejtezőt rendezett, majd a selejtezőn nyert játékosokat offline selejtezőre küldte, majd az offline selejtezőben nyert csapatok játékosai joggal hihették volna, hogy bekerülnek és leszerződtetik őket. Azonban jött a fekete leves a Draft, ahol a menedzserek úgy ahogy voltak szétbombáztak teljes team-eket és létrehozták a saját kis MIX csapatukat. Sokszor előfordult, hogy addig összeszokott ötösöket választottak egymástól szét, és szimplán a skill vagy taktikai érzék alapján tömködtek be akár teljesen ismeretlen emberek közé. Ezzel persze semmi gond nem is lett volna, ha nem pont a játék lényegét rombolták volna le vagyis a csapatjátékot. Elérték, hogy a világon legyen pár olyan csapat (ezek a CGS team-ek) akik köszönhetően skillzsákokból összerakott felállásuknak képesek voltak bárkit porba alázni és közéjük bekerülni szinte lehetetlen volt.
Bekerülni? Felejtsed el...
A CGS legnagyobb hátrányát szerintem itt találhatjuk meg, vagyis az első szériában nyilvánvalóan a kontinensek legjobb játékosait keresték és ennek köszönhetően mindenki edzett, hogy ő lehessen az, azonban a második szériában bukott ki igazán, hogy a CGS már csak annak a 16 csapatnak szól, amely eddig is benne volt a rendszerben, és hogy mit is jelentett ez? Azt, hogy összesen 80 +- 10% Counter-Strike: Source játékos számára adatott meg, hogy élvezze a CGS által nyújtott előnyöket, vagyis úgy kezeljék, mint egy igazi sportolót. De mi is van a többi több százezer játékossal? Hát semmi. Sikerült a CGS-nek leszakítania egy kis szeletet a Scene-ból a többiek pedig élték / élik szokásos életüket LAN-okra járnak Online ligákban versenyeznek és kaszálják a pénzt. Ezzel szemben mi zajlik a CGS-ben? Versenyezgetnek hébe-hóba, de leginkább a CGS keretein kívül, tehát maguk a CGS csapatok is inkább más tornákban mérik össze tudásukat másokkal, hiszen magán a CGS-en belül már úgyis kialakultak az erőviszonyok nem oszt nem szoroz egy-egy újabb széria. Persze voltak lehetőségek bejutni és draftolódni, de az a pár ember, akinek sikerült, az sem váltotta meg a világot.
Unalmas lett?!
Szerintem igen. Gyakorlatilag semmi újat nem tudott nyújtani a torna pontosan az előbb felsorol vérfrissítés hiányának köszönhetően. Hiába a sok show elem és a rengeteg körítés és erőfeszítés a CGS unalmas lett. A játékosok inkább jártak Európa szerte LAN-okra és online tornákra, minthogy a CGS eseményeit figyelték, hiszen tudták, oda bekerülni úgyis szinte lehetetlen, azonban egy LAN-t megnyerni a saját kontinensükön némi gyakorlással viszonylag egyszerű. A CGS megpróbált egy Amerikában a sportokban már elfogadott rendszert bevezetni, csak azt nem látta, hogy kicsiben ez nem működik. A vége pedig látható.
Mit kellet volna tenni?
Ez egy igen jó kérdés, hiszen utólag könnyű okosnak lenni, de természetesen a legjobb megoldás valószínűleg a globális bevezetés elhagyása lett volna, Európában gyakorlatilag a Counter-Strike Source játékosok nagy része a szokásos divíziókon alapuló versenyekben hisz, és valószínűleg ezt kellett volna tovább fejlesztenie a CGS-nek, ahhoz hogy nagyobb sikere lehessen. Tehát játékonként divíziókat létrehozni és a divíziókból a mindig feljebb lehetett volna jutni. (Lásd itthoni foci). Ezeket ugyanúgy szépen meg lehetett volna oldani, csak így a kontinens jóval nagyobb rétege lett volna kompetens a tornában és ennek köszönhetően több néző több játékos és valószínűleg több pénz is jöhetett volna be.
A pénz
Nos elérkeztünk, ahhoz a tételhez, ami miatt valójában a CGS tönkrement. Ez több dologból is összeállhat, azonban nyilvánvalóan az Amerikai gazdaság válsága is rányomta a pecsétjét az egészre. Akkor, amikor a General Motorsnak már állami segítség kell, hogy életben maradjon mit várunk egy olyan szervezettől, amely gyakorlatilag show-t csinál pár tízezer néző kedvéért? Semmit, nem várhattunk semmit nem tudott elegendő embert megmozgatni ennek következtében természetesen a szponzorok számára sem volt értelme tömni bele pénzt és a kártyavár, amely egyszerű homokos talajra lett építve összeomlott. Jól fogalmazták meg túl korán vágták bele a fejszéjüket és ennyi.
Túl korán?
Bizony túl korán, ugyanis az egész világban gyakorlatilag maximum 50 olyan csapat lehet, amely fix felállással fizetett jövedelemért játszik, ez pedig valljuk be nagyon kevés. Az e-sport még nem éret meg arra, hogy ilyen szintre hozzák és ezt a CGS is pár millió beleölésével megtanulta. Annak a pár milliónak lett volna helye máshol is, de ők egy egyelőre még ingoványos talajra akartak felhőkarcolót felhúzni. Ez persze nem magát az e-sport-ot minősíti, hiszen az utóbbi időben rohamos fejlődésen ment át, de még mindig nem érte el azt a szintet, amire valóban lehetne építeni. Apró lépésekben halad előre és ez a jó út, hiszen az olyan nagy lépések, mint például a CGS inkább csak vitákat váltanak ki, de pozitív előrehaladást kevésbé.
Vitákat váltott ki
Bizony a CGS bevezetésével a Counter-Strike:Source került előtérbe, ugyanis a TV készüléken egy 1999-es motorra irt játék vagyis az 1.6 nem állta volna meg a helyét mert egyszerűen nem nézhető. Az egy dolog, hogy sokan szeretik, mert jó játék azonban egy külső szemlélő számára, aki esetlegesen már más új játékokban kipróbálta magát az 1.6 egy olyan vizuális csalódás lehet, amelyet nem engedhet meg magának egy ilyen média visszhangot kapó torna.
Most, hogy vége a CGS-nek a legtöbben a CS:Source végét jósolják, persze alaptalanul, hiszen csak és kizárólag azért, mert mondjuk 3-4 egykori CGS játékos, aki anno a CGS miatt 1.6-ról CSS-re váltott visszatér,- azonban még ez sem biztos - kár lenne egy több tízezer fős játékos társadalmat megítélni. Persze az ilyen vészjósló emberek nem számolnka azzal, hogy 1 évvel ezelőtt még durván 2X annyian játszottak a világon 1.6-al, mint CSSource-al most pedig már odáig fajult a dolog, hogy gyakorlatilag többen játszanak CSS-el mint 1.6-al (ezek tények és statisztikai adatok a Valve Stats-ból), tehát akkor hogy is akarunk már csak szavak szintjén is kinyirni egy olyan játékot, amelyből Európában minden más játéknál több torna indul? Az utóbbi idők nyereményeit leosztva ez a játék, a CGS-től függetlenül a legnagyobb összdijazást tudta felmutatni a kontinensen, hiszen gyakorlatilag minden országban rendeztek vele komoly összdijazású LAN vagy online tornát. Akkor miről beszélünk? Ezeknek a tornáknak csak jó, hogy nincs CGS, hiszen ismét szabad a piac, de őket és valószínűleg azokat a játékosokat, akik ezekre a tornákra készültek nem hatja meg hogy nincs többé CGS nagy ívben szarnak rá, hiszen eddig se volt közük hozzá és ezentúl sem lesz.
Csak egy "porszem" volt
Bizony a CGS ha azt vesszük csak egy porszem volt, hiszen a több ezer Európai CSS csapatból mindössze pár száz került kapcsolatba az egész CGS-el és azok is általában csak pár meccsnél nem hosszabb időre. Ezzel szemben nézzük meg a hosszú ideje működő ESL, EPS, CB, SGL tornákat, ahol bár kevésbé profi rendezésben, de naponta több 10000-en megfordulnak. Tehát gyakorlatilag kár a CSS-t temetni be kell látni, hogy a CGS az utolsó egy évében amúgy is csak szenvedett és köszönhetően elzárt világának akkora visszhangot kapott amekkora járt neki. Az tény, hogy a legnagyobb pénzek ebben mozogtak talán, de hogy ebből a legkevesebben részesültek az is.
Hazai állapotok
Nos ez a téma meg talán nem is kellene, hogy téma legyen a haza csapatok közül egyedül az OBi-nak sikerült valamilyen szintet elérnie a CGS-ben, azonban ott is a szervezés negatív hatásai érvényesültek és történt, ami történt. Itthon a CGS nagy port sosem kavart, hiszen olyan messze voltunk tőle, mint Makó Jeruzsálemtől és ez Németország, Finnország, Svédország, Hollandia, az Egyesült Királyság és Franciaország kivételével az összes országra nagyjából igaz volt. Tehát nem kell aggódni nem dőlt össze a világ. Bár a CGS-nek vége, de lesz más helyette itthon is külföldön is, ezért kár temetni bárkit vagy bármit. Mindenki játsszon, amivel szeret, és ne próbálja meg fake állításokkal ingerelni a másik tábort.
A BSkyB, a STAR és a DIRECTTV természetesen a kudarc után sem mondott le a játékok közvetítéséről is szeretne továbbra is prémium szolgáltatója maradni az események közvetítésének, azzal a különbséggel, hogy mostantól a szervezést másokra hagyja, talán olyanokra, akik értenek is hozzá.