Az újonnan megjelent és megjelenõ Valve játékok igen érdekes híreszteléseket vittek körbe a Counter-Strike társadalomban, a CS 1.6 vagy akár az egész CS haláláról. Ebbe beleérthetjük a frissítéseket, a TV közvetítések jogait és mindent, ami a témával kapcsolatos. A readmore.de utánajárt a dolgoknak és sikerült a Valve marketing igazgatóját - Doug Lombardit - elkapni egy interjú erejéig, amelyben szó esik az 1.6 és a Source közti harcról, a jövõrõl a játékokon és a TV közvetítéseken egészen a Team Fortress 2-ig. Sok olyan kérdés került terítékre, ami már rég óta tisztázásra várt. Vajon lesz CS2? Vajon a TV közvetítések jogai kit illetnek meg, szabad egyáltalán meccseket leadni a TV-ben vagy más médiákban? Mi lesz a reklámok sorsa, mely játékok lesznek a következõk? Az 1.6 sorsa meg lenne pecsételve, vagy van még kiút? Valóban van az 1.6-nak egy rejtegetett speciális verziója, ami mentes a sok bug-tól, amit már „megszoktunk”? Vajon a Team Fortress 2 lesz az a játék, ami Valve-os game-ként ismét nagyot harap a tortából? Ezekre és még számos egyéb, eddig feltáratlan kérdésre választ kaphattok ebben az igazán tartalmas beszélgetésben Doug Lombardival.
Az interjúRiporter: Akkor kezdjük is el. Én úgy látom, hogy két nagy Valve játék-közösség alakult ki igazán, az talán nem titok, hogy melyik kettõ. Hogy látod a jövõben a CS:Source közösség nagyobb lesz? Vagy már egy lépéssel elõrébb jártok a fejlesztésben és inkább a Team Fortress 2-re koncentráltok?
Doug Lombardi: Úgy gondolom, hogy nekünk nem elegendõ egy játékot megcsinálni, hanem azt folyamatosan javítanunk is kell, hogy minél tökéletesebb legyen. Semmiképpen sem szándékozunk egy-egy játékot az elõtérbe helyezni és úgymond rákényszeríteni az eSport scene-t, hogy azzal játsszon. A játékok igen érdekes dolgok, hiszen gyakran nem az határozza meg egy játék sikerét és azt, hogy hányan játszák világszerte, hogy az milyen jó játék, hanem csakis az, hogy hányan játsszák. Amolyan öngerjesztõ folyamat: nem kell egy játéknak jónak lennie, elég, ha sokan játsszák és máris híres lesz. A Valve továbbra is a jövõre koncentrál és a fanbázisokra, amivel együtt természetesen az eSport közösségek felkarolása a lényeg, és hogy meg tudjuk ezek a rajongóbázisok mivel hajlandóak játszani.
Riporter: Reális az a riadalom az 1.6 rajongói felõl, hogy elvesztik a játékukat, mert a szervereket megszûntetitek?
Doug Lombardi: Nagyon jól tudod, hogy mi soha nem akartuk és soha nem is fogjuk megkísérelni az 1.6 leállítását és megölését. Könnyen megtehetnénk, hiszen csak a teljes támogatását kéne megvonni az 1.6-nak és erre számos út áll a rendelkezésre a Steamnek köszönhetõen, mi mégsem tesszük. Ha ki akarnánk nyírni biztosan meg is tennénk, azonban ennél fontosabb dolgaink is vannak (nevet). Inkább készítjük az újabb és újabb játékokat, olyanokat, amikrõl úgy tudjuk, sokan szeretnék játszani. A többit meg frissítjük vagy békén hagyjuk promóciós szempontokból. Mindig megpróbálunk új és új dolgokkal elõrukkolni, amit megszerethetnek az emberek, mint például a Team Fortress 2.
Riporter: Az utóbbi pár hónapban igen sokat hallhattunk a játékon belüli reklámozásokról. Miért pont az 1.6-ban kezdtétek el? Csak az volt az ok, hogy jelenleg ez a legnagyobb közösség?
Doug Lombardi: Nos, közrejátszott az, hogy az 1.6-os közösség a legnagyobb amivel rendelkezünk. Elindítottuk a játékon belüli reklámozást tesztelésbõl, hogy meglássuk, a játékokban mennyire állja meg a helyét. Minden eddigi reklámozáshoz képest ennek a módszernek van - úgy néz ki - a legnagyobb nézõbázisa. Tehát a reklámok a játékokban megállták a helyüket, és egy akkora közösség is képes volt lenyelni, mint az 1.6-osok. Ez a játék tehát egy kiváló hely volt, ahol az egészet tesztelhettük. Mivel mûködik, így benne hagyjuk a játékban és haladunk tovább a termeléssel, mint ahogy haladunk tovább az út kitaposásán. Megpróbáljuk a reklámok elhelyezését olyan módon kitesztelgetni, hogy azok végsõ helyükön ne zavarják a játékmenetet soha. Úgy látjuk, hogy ezzel egyelõre nincs is nagy probléma. Egyelõre más játékokba nem tervezzük a reklámok belepakolását, egészen addig , amíg az 1.6-nak még ekkora a játékos közönsége. Ez egyszerû gazdasági fogás. Elkezdjük a legnagyobb játékkal, és ha az már kiment a divatból kezdjük egy másikkal.
Riporter: Meg fogtok próbálkozni a pénz direkt beszedésével az MMO cégekhez hasonlóan, mint például a Blizzard? Ez egyáltalán érdekelheti a játékosokat?
Doug Lombardi: Nos, ezt már nagyon sokszor hangsúlyoztuk, hogy mi egyáltalán nem vagyunk híve a fizess és játssz stratégiának. Senkitõl nem akarunk pénzt lehúzni a frissítésekért vagy az új pályákért. Ennek ellenére e játékok fenntartásához forrásokra van szükség. Az embereinknek fizetésre van szükségük, munkahelyre és új számítógépekre és még számos egyéb másra is. Mindig keressük a legjárhatóbb utakat amikbõl pénzt tudunk csinálni és ennek a pénznek a nagy részét inkább visszaforgatjuk a számos újításba. A reklámozás például az egyik ilyen út, amit mindenképp ki kellett próbálnunk. Elõször óvatosan kipuhatoljuk, mivel próbálkozzunk, majd megvalósítjuk azt. Ez volt az az év, amikor elkezdtük, meglátjuk hogyan tovább.
Riporter: Miként látod az 1.6-os és a Source-os közösségek közti konfliktusokat?
Doug Lombardi: Én úgy gondolom, hogy ez két külön játék. Az 1.6 és a Source valamennyire összekapcsolódik, azonban két teljesen más dolog. Két teljesen más motor, két teljesen más rendszerkövetelmény. Nekünk pedig nagyon jó, hiszen büszkék vagyunk, hogy ennyien játsszák mindkettõt. Az embereknek megvan a lehetõségük arra, hogy válasszanak melyikkel játszanak a továbbiakban, kár is vitatkozni.
Riporter: Miként látod a CSPromodot? Szerinted létezhet, hogy ez lesz a Counter-Strike új verziója?
Doug Lombardi: Nem igazán tudtam követni ebben a témában az eseményeket. A kezdetekkor pár órára találkoztam vele [Alex Garfield], de körülbelül ennyi, sokat nem tudok a projektrõl.
Riporter: Lehetõséget láttok arra, hogy egy harmadik fél által készített verziót támogassatok ebbõl a játékból?
Doug Lombardi: Ismét el kell mondjam, hogy nem tudok semmit a dologról és nem tudtam kipróbálni se. Megpróbáljuk támogatni a fejlesztõket úgy, hogy az eszközöket megadjuk. Tehát amennyiben egy modifikációt akar valaki csinálni egy játékhoz, azt mi nagy szeretettel várjuk.
Riporter: Most, hogy a Team Fortress 2 elindult, hogyan látod ez a játék versenyképes lesz az eSportban?
Doug Lombardi: Egy olyan játékot alkottunk, ami javarészt vidámság, javarészt pedig az eredeti játék adaptációja. Úgy érzem, hogy sikerült az utóbbi idõk legjobb játékát elkészíteni, és úgy látom, hogy ezt a játékosok is észrevették. Az eSport felõl a béta iránti reakciók már fantasztikusak voltak. És, hogy ezt mibõl láttuk? Abból, hogy szinte az összes torna az új szezonjára kitûzte játékként, aminek mi nagyon örülünk is.
Riporter: A WCG CS tornán igen sok probléma volt a flashbug és a guggolásugrás hibája miatt. A jövõben tervezitek ezek kijavítását? Egyáltalán a Valve dolgozik még a számos 1.6-os hiba kijavításán?
Doug Lombardi: Mi mindig rajta tarjuk a dolgokon a szemünket, és várunk minden fajta bejelentést is. Csináltunk egy eltérõ verziót a játékból, kimondottan speciális eventek számára. És ha úgy látjuk, hogy az emberek valóban nagyon akarják majd a frissítéseket, és azok elengedhetetlenül szükségesek lesznek, akkor természetesen neki állunk és ránézünk a dolgokra.
Riporter: A következõ igen nagy kérdés az 1.6 TV jogai. A 2007-es év közepén a CGS bejelentette, hogy megvásárolja a TV adások jogait az 1.6-hoz és a Source-hoz.
Doug Lombardi: Igen, nekik van joguk mutatni a TV-ben a CS-t show formájában. A játék azonban továbbra is sugározható a TV-ben, függetlenül a CGS-tõl. Tehát ha valaki szeretne közvetítést adni egy eventrõl vagy egy tornáról, akkor azt nyugodtan megteheti a TV-ben, a jogok nem kizárólagos tulajdonban vannak a CGS-nél.
Riporter: Ezzel azt akarod mondani, hogy jogosultak vagyunk a játékokat bemutatni és azokból jeleneteket közvetíteni?
Doug Lombardi: Akkor most egy kicsit tisztáznunk kell a közvetítés fogalmát. Amennyiben te egy olyan show-t, közvetítést csinálsz, ami csak és kizárólag a Counter-Strike-ra épül: Ebben az esetben nem, hiszen igen limitált jogaid vannak ezzel kapcsolatban. Ettõl függetlenül nem lehet meg minden TV-nek minden joga minden Counter-Strike-hoz, tehát, ha te egy eSport közvetítésben gondolkozol vagy arra gondolsz a kérdésedben, akkor a válaszom: igen az engedélyezett.
Riporter: Mit várhatunk a jövõben? A híresztelések szerint 2008-ban újabb jogokat adtok el. Igaz a hír?
Doug Lombardi: A Counter-Strike közvetítésekre kiadott jogok csak bizonyos ideig tartanak. Azt nem tudom, hogy a jelenlegiek meddig vannak lekötve, de az biztos, hogy nem a távoli jövõrõl kell beszélnünk.
Riporter: Van arra ötletetek, hogy miként lehet megoldani a problémát a különbözõ broadcasterek között, akik más-más cégeknél vannak és nekik így külön-külön jogok is kellenének?
Doug Lombardi: Ismét, gondolom, a tornákra gondolsz. Ahhoz, hogy közvetítést csinálj egy tornáról semmilyen jog nem kell neked. Csak akkor kell a jogokat beszerezned, ha a TV-ben egy olyan show-t akarsz csinálni, ami a Counter-Strike-ra épül. Nem tudom a tornák hol vannak hátráltatva ebben a kérdésben, hiszen te mondtad, hogy például a WCG is szeretné közvetíteni a saját tornáját a TV-ben, aminek egy része CS lenne, erre a válaszunk, hogy nagyszerû, csinálják.
Riporter: Tehát azt mondod, hogy mutathatnak például egy teljes meccset a TV-ben?
Doug Lombardi: Természetesen, nincs megszabva hogy meddig tart egy Counter-Strike közvetítés. Ami a jogokat illeti az szinte kizárólagosan a Counter-Strike, mint név felhasználását érintik, mint ahogy az összes sportban is, tehát ha valaki úgy reklámozza a show-ját, hogy Counter-Strike stb. A CS által dedikált show tehát tiltott. Amennyiben olyan közvetítést csinálsz, aminek a CS is a része, akkor valószínûleg az egy torna, aminek a neve fog elõkerülni és nem kimondottan a CS, ebben az esetben pedig semmi probléma nem lehet.
Riporter: Ami azt illeti, ezt bizony a közönség nagy része teljesen másképp látta eddig.
Doug Lombardi: Igen én is úgy éreztem, hogy itt bizony nagyon sok dolgot kellett tisztázni, tehát örülök, hogy ezekre rákérdeztél.
Riporter: Egy utolsó kérdés maradt a végére, ami igazán izgatja a közösséget és ez nem más, mint a Counter-Strike 2. Van bármiféle elképzelésetek az új CS verzióról a jövõben?
Doug Lombardi: Semmi olyan, amit mostanság be tudnánk jelenteni.
Riporter: Köszönöm szépen az interjút.