2006 január 11
Felröppent az elsõ hír, amiben még semmi konkrétum nem szerepelt, csak megalakult az elsõ kimondottan a játékokban való reklámozásra szakosodott cég az Engage, akiknek a székhelye San Fransisco-ban van. A cég nem csak a PC-s hanem a mobilos játékokat is meg célozta, hiszen szerintük ezek a helyek azok ahol a reklámokkal olyan eredményeket lehet elérni, amivel jelentõs bevételnövekedés érhetõ el a hirdetõknek. Az ötletet természetesen felmérések elõzték meg, amik igen pozitív eredményt hoztak a 18 és 34 év közötti játékosok körében, akik nagy része férfi volt, míg a mobiloknál a nõk domináltak jobban. Ekkor még csak találgattunk, hogy nagy valószínûséggel a kedvenc játékunk is áldozatául esik az új õrületnek.
2006 január 16
Az Engage Ingame Add hír szinte futótûzként terjedt szét a világon. Közben fény derült, hogy céljuk az itthon is fellelhetõ Subway áruházlánc reklámozása lenne, melyeknek plakátjaival szórnák tele kedvenc játékainkat.
Ekkor Chris Romeo a Shacknews szerkesztõje már nem fért a bõrébe és utána járt a dologba, hogy vajon a kedvenc játékunk a Counter-Strike is áldozatául esik a reklámok támadásának. Elsõsízben az Engage üzleti fejlesztõjét, David Smith-et kereste fel, aki azonban ara hivatkozva, hogy nem adhatják ki a cégek és a játékok neveit nem közölt semmi értékes információt. Chris nem adta fel és írt egy levelet a Valve marketing igazgatójának, Doug Lombardinak, akitõl a következõ választ kapta:
"A Valve semmikor és semmiféle tárgyalásokat nem folytatott ezekkel, a reklámokkal kapcsolatban az Engage-el. Bár ez jelenleg tényleg egy legális project. A hirdetéshez illetve más kereskedelmi használathoz a játékainkon belül a mi írásos jóváhagyásunk szükséges."
Ezután Remo összefoglalta az Engage-nek a hallottakat, miszerint nincsen meg a technikai hátterük és joguk a reklámozásra, ellentétben az IGA Internationals-al ötletével. Az IGA úgy tûnt, egy új technológián dolgozik a hirdetések terén, ami a Radial Network nevet kapná. A rendszer alapja nem a játék maga lenne, hanem csak a szerver oldal így csak az adminisztrátoroktól kellene jogokat kapni. Itt az IGA is vitába keveredhetett volna a Valve-val, hiszen a rendszerük által megjelenített képek a játékban látszanak mégis kivitelezhetõ, mert ingyenes programba épülnek (Dedicated server-ek) ezáltal a Valve beleegyezése nélkül is alkalmazhatóak. Ez annyiból lojálisabb megoldás, hogy a reklám elhelyezések bevételének bizonyos részét a szerver üzemeltetõje kapja meg és nem a Valve! Bár az IGA szándéka világos mégis a hívásokra és e-mail-ekre nem válaszoltak semmit. Az összefoglalás Remo által annyira megdöbbenthette az Engage vezetõségét, hogy erre a levélre már nem is válaszoltak õk sem. A történetnek azonban itt korántsem volt vége.
2006 február 19
Az Engage úgy nézett ki csúfosan megbukott, aminek volt jó és rossz oldala is. A jó oldala, hogy legalább egy céggel kevesebb lett, akik be akarják venni a kedvenc játékunk falait. A rossz oldala pedig az, hogy a felreppent hírek után az ellenségeskedésüket félrerakva az IGN és a Valve közös sajtóközleményt hozott nyilvánosságra. Ebben az IGA elismeri, hogy a játék készítõjének beleegyezése nélkül illegális lenne amit terveznek, a Valve pedig közölte, hogy nem zárkózik el semmilyen ötlet elõl és várja az IGA ötleteit, hiszen céljuk a közös és kölcsönösen elõnyös üzlet megkötése a jövõben.
2006 május 2
Ahol pénz van ott egy név biztosan feltûnik mindig és ez a Microsoft. Felreppent a hír hogy a multi fel akarja vásárolni a Massive nevezetõ céget melynek a fõ profilja mellett kiemelt szerepet játszik a reklámok becsempészése a játékokba. Virtuálisan elhelyezett hirdetõtáblák tartalma folyamatosan változna a cégek aktuális ajánlataival. A felvásárlás közel 200-400 millió dollárba is kerülne, ebbõl is látszott a Microsoft komolyan gondolja a betörést a piacra. A háttér pedig egyértelmûen megvolt. A felvásárlási láz igen sürgõsnek bizonyult akkoriban, hiszen a Google és a Yahoo is tervezett bevezetni egy adCenter nevû szolgáltatást, ami szintén teret nyitott volna a játékok felé is.
Ezután egy nagyobb csöndes idõszak következett hiszen a rengeteg negatív visszhang után a Valve úgy döntött nem veri nagy dobra mire készül. Emellett persze a többiek sem akartak nyilatkozni arról, hogy mit akarnak, mivel mindenki felismerte, hogy ez egy igen kényes terület. Többnyire azért mert a játékokban a reklámok elhelyezése – egy két példától eltekintve – nem volt divat eddig, de mégis kiváló ötlet, és sok pénzt hozhat a konyhára bárki is teszi rá a kezét a piacra. Természetesen a legnagyobb elõnyben a játékok készítõi vannak, mivel a beleegyezésük nélkül nem lehet fizetõs reklámokat rámolni a game-ekbe. Mindenki csendben fejlesztgetett és figyelte a másikat. Ez az egész vihar elõtti csend egészen az idei év novemberéig tartott mikor is....
2006 november
A Valve-s Alfred Reynolds a Steam Powered fórumában, a tõle megszokott módon magokat hint el, és nem hivatalosan közli, hogy a Valve már elkezdte a munkálatokat a játékokba való reklámok integrálása terén, azonban ekkor még nem lehetett tudni pontosan mirõl is van szó mely játékokat érint majd ez illetve, hogy ez nekünk miért is lesz jó.
A „népszerû” dinamikus fizetõrendszer Counter-Strike 1.6-ba való bevezetése mint tervezet lebeg a Valve szeme elõtt de az tény, hogy reklámokat belepakolják a fejlesztés terén már-már feledésbe merült CS-be. A történet csak azért is érdekes mert ugyan a Source-ról nem esik szó a reklámok terén de egy késõbbi interjúból kiderül, hogy a Valve ide-oda tesztelgeti az újításait, tehát míg a dinamikus fizetõrendszert a Source-on tesztelték, így a reklámokat az 1.6-ban tesztelik és nagy valószínûséggel mi sem ússzuk meg Coca-Cola nélkül.
2006 december 7
A CSNation a hírek hallatán nekiindult megkérdezni a Valve vezetõjét Doug Lombardi-t, hogy mégis mi készül itt. Az interjú pedig konkrét volt, és lényegre törõ. Bár Doug nem volt hajlandó minden kérdésre válaszolni így is igen sokat tudhattunk meg. Íme tehát a teljes beszélgetés anyaga:
Riporter: A játékon belüli reklámozást miért a CS1.6-ba tervezitek belerakni miért nem a Counter-Strike: Source-ba, Condition Zero-ba vagy a Valve más modernebb és fejlettebb játékába?
Doug Lombardi: Hogy miért a CS1.6- ba, ennek oka igen egyszerû a potenciális hirdetõknek ennek a játéknak a közönsége felel meg a legjobban szerintük. A Counter-Strike a legnagyobb on-line akciójáték a világon. A reklámok bepakolása a játékba még számunkra is új terület. Akármikor valami újat teszteltünk mindig megpróbáltuk azt némileg tudományosan, elkülönített és kis keretek között véghezvinni a tesztet, hogy a siker vagy a bukás ne legyen kiemelkedõ méretû. Ezért választottuk ezt a játékot és csak ezt az egyetlen játékot.
Riporter: Mikorra számíthatunk a reklámok megjelenésére a CS1.6-ban?
Doug Lombardi: Nem tudunk semmi pontos idõpontot ígérni, tudjuk hogy sokan szeretnék tudni a pontos megjelenést egyelõre azonban azt tusom mondani, hogy mindenképp szeretnénk a jövõév elejétõl már bevezetni a dolgot. Amíg nem tudunk biztos idõpontot mondani addig nem is mondunk inkább semmit az embereknek.
Riporter: A reklámok láthatósága opcionális lesz a szerver tulajdonosoknak vagy a játékosoknak?
Doug Lombardi: Nem a reklámok nem lesznek opcionálisak (gy.k: mindenki látja majd és nem lehet kikapcsolni)
Riporter: Miért tartja a Valve a játékon belüli reklámokat a legjobb jövõbeli ötletnek?
Doug Lombardi: A reklámozás egy teljesen új és fejlõdõ területe a játék gyártásnak. Mi sokat figyeltük az elmúlt években a szoftver gyártók legnagyobb résztvevõit (Google, stb.) és tanulmányoztuk az õ reklámozási modelljüket a Web-en. Ezek után döntöttünk el, hogy eljött az idõ hogy kipróbáljuk magunkat méghozzá az egyik saját játékunkon belül.
Riporter: Hogy gondoljátok, szerintetek jó ötlet ez a CS fanok szempontjából is?
Doug Lombardi: Amikor ezt az egészet kitaláltuk egy nagy közösséget tartottunk szem elõtt és nem csak azokat akik a Counter-Strike-nak hódolnak. Elõször a Counter-Strike-on kísérletezzük ki az új üzleti ágat. Bringing the game to a retail audience when it was already available on the Internet as a free download seemed to the community like a pretty questionable choice — but it’s worked out well with the community becoming larger and stronger.
Egy másik példa lehet a reklámozási modellre a CS közösség elõnye, már igen hosszú ideje keressük az utat arra, hogy miként tudnánk több pénzt adni a mod kitalálóinak és készítõinek. A mostani fejlesztési projekt amolyan 22-es csapdája problémával küszködik – nem tudsz addig konszolidálni míg nincs egy igazán jó produktumod, viszont addig nem tudsz egy jó produktumot létrehozni amíg nincs elég pénzed a bankban. Amikor mi elterveztük, hogy reklámozunk a CS1.6-ban, abba az irányba fordultunk, hogy a befolyó pénzzel segítjük a további fejlesztéseket, hogy a játékok még jobbak legyenek.
Riporter: Lehet már tudni melyik reklámokkal foglalkozó vállalkozás lesz a Valve partnere ebben a kockázatos projektben?
Doug Lombardi: Az IGA fogja értékesíteni a reklámfelületeket. Bárki aki szeretne reklámhelyeket bérelni a Counter-Strike 1.6-ban velük kell felvegye a kapcsolatot.
Riporter: Sok játékos aki CS1.6-a játszik megvásárolta a dobozos verziót. A CS:Source leginkább a Half-Life2–es csomagban fogyott. Hogy érzitek , miként reagálnak majd a játékosok akik megvásárolták a játékaitokat az in-game hirdetésekre?
Doug Lombardi: Mi csak remélni tudjuk, hogy a játékosok elõrelátóak és elfogadják majd a reklámokat a játékokban. Meg akarunk mindenkit nyugtatni aki már régebb óta játszik, hogy a reklámok nem csökkentik majd a játékélményt, a Counter-Strike-ot most megvásárolók pedig reméljük úgy tekintenek a dologra mint a játékvilág elfogadott részére.
Riporter: A CS1.6-os közösség nem létezne a több ezer éjjel-nappal üzemelõ ingyenes szerver nélkül. Ezek a szerverek nyilvánvalóan pénzbe kerülnek gondolok itt a sávszélességre vagy a hardverekre. Véleményetek szerint a szerver operátorok támogatják majd a reklám kampányotokat?
Doug Lombardi: Ezek a reklámok semmiféle plusz költségbe (sávszélesség igény vagy más) nem fognak kerülni a szerver adminoknak.
Ripoter: Az in-game reklámok a legnagyobb változtatás az elmúlt években a CS 1.6-ot tekintve. Fair-nak tartjátok, hogy egy régen nem támogatott játékból próbálja meg a Valve az utolsó csepp vért is kiszívni és ezzel jövedelemhez jutni?
Doug Lombardi: Úgy gondoljuk, hogy a játékosok nagy része elfogadta már, hogy a Valve az éveken át tartó számos módosítás után befejezte a tevékenységét a Counter-Strike-on. Összehasonlítva más hasonló játékokkal végeredményben azt látjuk, hogy roppant nagy mennyiségû folyamatos törõdést és fejlesztést vittünk véghez. A reklámok olyan valamik amikbõl szabályszerûen tanulhatunk mi is és a közösség is egyaránt, hogy miként érhetünk el sikereket.
Riporter: Míg a Steam kétségtelenül hasznos találmány frissítések mint például új pályák vagy epizód részek kiadására, addig sok játékos kiábrándult belõle a sok néha már értelmetlen mennyiségû Steam frissítés miatt amit a gépük letölt. A Counter-Strike elsõ megjelenése hét évvel ezelõttre tehetõ, az 1.6 három éve jelent meg ésszerû dolognak tartjátok az új vitatható jellemvonás bevezetését egy ilyen hosszú idõ után is eladható játékba?
A játékosok bevezetése az in-game reklámozás világába, nem fogja vissza majd a határozott vásárlókat a játék megvételében?
(A kérdés megvászolatlan maradt)
Riporter: Miként tervezitek a reklámozást, hogy azok valóban ne zavarják a játék légkörét illetve környezetét? Például, valószínûleg nem sokan örülnének egy fertõtlenítõszer látványának Dust2 középen.
Doug Lombardi: A Counter-Strike pályák nem fogna ka Times Square-re vagy egy Nextel kupás versenyautóra hasonlítani. Kontrollálni tudjuk, a reklámok elhelyezését a Counter-Strike-ba, és figyelünk arra hogy miként jelenjenek meg. A reklámozókkal együtt mûködve dolgozunk, hogy olyan reklámokat alakítsunk ki, ami a Counter-Strike hallgatóságát érdekelhetik és olyan kombinációkat alakíthatjuk ki amik a játékba illenek.
A legtöbb játékos a hosszú idõk folyamán felismerhette a Dust2-õn miként fest a reklámozás a játékon belül. Például nézzük csak meg a Gamehelper.com logókat a falakon, amik már a pálya bevezetése óta fellelhetõek.
Riporter: Továbbhaladva, tervezitek a reklámok bevezetését például a Half-Life2 végigjátszható verziójának világába is? Vagy ez most csak egy kipróbálása a programnak, és attól függ a jövõbeni felhasználás, hogy miként sül el a CS 1.6-ban?
Doug Lombardi: Így van, mi jelenleg csak teszteljük a dolgot a CS 1.6-ban
Riporter: Hasonló kérdés még, hogy tervezitek-e esetleg az in-game reklámozás bevezetését a Counter-Strike:Source-ba a jövõben?
(A kérdés megvászolatlan maradt)
Riporter: Hogy érzitek a CS közösség felkészült erre? Személyes tapasztalatom szerint, a közösség nagy része elvárná, hogy egy kicsit többet tudjanak meg mielõtt a változásokat bevezetitek, különösképpen ha az összes Counter-Strike verziót érinti majd a dolog.
(A kérdés megvászolatlan maradt)
Riporter: Minden változás ami a Counter-Strike eredeti formuláját érinti szinte minden esetben a legjobb alakalom volt arra, hogy elmondhassuk „közösségi lázadás” zajlott a világ minden táján. Személyes tapasztalatom mint a Steampowered látogatója és a CS-Nation szerkesztõje, hogy biztosan az összes Valve dolgozót fel fogják keresni az emberek e-mailekkel. Miként készíti fel a Valve ezeket a címeket erre a nem kis rohamra? Akkor is megmaradnak majd a reklámok, ha a közösség egy embereként fejezi majd ki nem tetszését a dolog iránt vagy teljesen mindegy hogyan reagálnak majd? Lényegében, elõfordulhat-e az, hogy azt mondjátok „jól van emberek, ez nem mûködik” és kihúzzátok a dugót?
Doug Lombardi: A közösségi visszajelzések igen fontosak számunkra, hogy miként vezessük be a legtökéletesebben a reklámokat a játékainkba, hogyan csináljuk, mit ne csináljuk, vagyis hogy miként implementáljuk be a reklámokat a játékba. Kezdetben a reklámok olyan helyekre fognak kerülni, ahol régen nem voltak, például vegyünk egy honlapot, ahol eddig nem volt reklám, felkerül rá egy kicsinyke észrevehetõ valami. Azonban ez a valami nem fogja az oldal használhatóságát befolyásolni (tehát nem olyan lesz mint ami például sok helyen látható és felugrik ezzel az olvashatóságát teszi tönkre az oldalnak) és hamar megszokják az emberek, tehát nem zavarja Õket.
Riporter: Pontosan miként fogjátok ezeket a reklámokat implementálni? Tudnál nekem pontos helyeket megnevezni a pályákon, ahol a játékosok ezentúl láthatják majd a reklámokat?
Doug Lombardi: Jelenlegi tervünk, hogy a reklámokat több helyen helyezzük el. A legtöbb reklám természetesen a játéktér falain fog elhelyezkedni de ezenkívül tervezzük a scoreboard-ra vaó ráhelyezést illetve a spectator-ban látható terület beplakátozását is.
Riporter: Miként vettétek azt számításba hogy ezek a reklámokat a spyware-ek egyik formájának tartják sokan? Ez egy olyan perbeli tényállás, ami most is igen heves vitákat szül például olyan játékok esetében mint a Battlefield 2142, amibe az in-game reklámozás már alapból bekerült.
Doug Lombardi: A Valve igan nagy számú vásárló körrel rendelkezik. Semmiképpen semfogunk olyan dolgokat a vásárlóknak ajánlani, amiket mi magunk ne vásárolnánk vagy próbálnánk ki.
Riporter: A reklámozásokon túl, vannak-e más azonnali terveitek a frissítéseket illetõen valamely CS-vel tehát CS1.6, CS:CZ vagy CS:Source-al kapcsolatban?
Doug Lombardi: Még csak most mutattuk be az új dinamikus fegyver vásárlást a CS:Source-ba, és most figyeljük miként válik be a teszt játékban mielõtt úgy döntünk tovább fejlesztjük. Közben dolgozunk, egy két fegyver megváltoztatásán is a CS:Source-ban (pisztolyok kimondottan) az alapján amit a vásárlási szokásokból megtanultunk. Ezentúl dolgozunk egy új voice chat funkción ami végeredményében mindegyik játékba be fog kerülni. Azonban ezekrõl a dolgokról majd máskor beszélgetünk.
2006 december 18
A világ szinte egyre inkább arra indult el, hogy a játékokba márpedig igenis bele kell pakolni a reklámokat. Hatalmas nyereségre számíthatnak a cégek, hiszen ezek a reklámok rengeteg embert érintenek meg, így nem is csoda, hogy a legnagyobbak nem akarnak lemaradni az új divatról.
A Double Fusion Inc. 26 millió dolláros befektetési szerzõdést kötött a Norwest Venture Partners (NVP) által vezetett pénzügyi csoporttal. A csoportban részt vesznek a vállalat már meglévõ befektetõi, valamint olyan stratégiai befektetõk, mint például a Time Warner. A Double Fusion a pénzt fõbb tevékenységi területei, közöttük a médiaértékesítési, technológiai és nemzetközi tevékenységei fejlesztésére kívánja fordítani annak érdekében, hogy megtarthassa vezetõ szerepét az elemzõk által egyöntetûen a nemzetközi média ipar egyik leggyorsabban növekvõ területének tartott üzletágban.
A számítógépes játékokban reklám elhelyezéssel foglalkozó üzletág növekedését a közönség más média területekrõl való nagyszámú és folyamatos átvándorlása élteti, kiegészítve a reklámozóknak a hagyományos média felületekkel szemben táplált egyre növekvõ fenntartásaival. A játékba integrált (in-game) reklám a reklámozás új formáit bocsátja a hirdetõk rendelkezésére olyan, a fogyasztók számára magával ragadó környezetben, amely lehetõvé teszi a legkülönbözõbb márkáknak, hogy a lehetõ legközvetlenebb módon szólítsák meg legfontosabb célcsoportjaikat.
A vállalat már több létezõ játékban is sikeresen alkalmazott olyan átfogó technológiai csomagot fejlesztett ki, amely gazdag médiatartalom megjelenítését teszi lehetõvé a játékon belül. A cég a hirdetések implementálását fejlesztési eszközökkel könnyíti meg, továbbá elemzési lehetõséget biztosítanak a kiadóknak és a hirdetõknek. Tanácsadó csapata közvetlen kapcsolatokat ápol a hirdetõkkel, játékfejlesztõkkel és kiadókkal annak érdekében, hogy a lehetõ leghatékonyabb hirdetési projektek kidolgozását tegyék lehetõvé számukra, olyanokét, amelyek nem csak hogy tiszteletben tartják, de fokozzák is a játékélményt.
"A videójátékok olyan új hirdetési felületet nyújtanak, amelyek amellett, hogy megnyitják az utat a hirdetõk elõtt az elkötelezett közönséghez, gyökeresen megváltoztatják a fogyasztók különbözõ márkákkal folytatott interakciójának a módját is" - jelentette ki Jonathan Epstein, a Double Fusion ügyvezetõ igazgatója. "A hirdetés lehetõsége pedig a játékfejlesztõk számára kínál olyan új üzleti modelleket, ami felgyorsíthatja a játékok közönségének folyamatos bõvülését. Az élvonalbeli pénzügyi és stratégiai partnerek által vállalt pénzügyi elkötelezettség és az általuk kinyilvánított bizalom ugyanúgy jelenti az in-game hirdetési piac hatalmas potenciáljának, mint a Double Fusion piaci vezetõ szerepének az elismerését. "
A Double Fusion meglévõ és új befektetõinek tekintélyes körét élvonalbeli szilícium-völgyi vállalatok, valamint elismert média- és szórakoztatóipari személyiségek által irányított izraeli, európai és ázsiai kockázati befektetõ társaságok alkotják.
"A Double Fusion kiváló piaci potenciállal rendelkezik - jelentette ki a Jim Lussier, a Norwest Venture Partners képviselõje, a Double Fusion igazgatótanácsának jövendõbeli tagja. - Egyetlen más új hirdetési médium sem tud felmutatni sem félmilliárdos globális közönségtábort, sem nem rendelkezik hasonló mértékû növekedési eséllyel. A Double Fusion csapata, technológiája és piacvezetõ szerepe azért nyerte el a befektetõ társaság bizalmát, mert a legjobb esélye van arra, hogy a videojáték- és reklám üzleti modellek küszöbön álló globális szintû és gyökeres változásának mozgatórugója lehessen és attól a legnagyobb üzleti eredményt remélje."
December 19
A Double Fusion bejelentésénél és a Valve tájékán még ki sem hûltek a Doug Lombardi interjúban elhangzott dolgok, bár megkaptuk a fegyverek erõsítését és a dinamikus fizetõrendszer is változott, mégis a reklámok bevezetése maradt a top téma. Olyannyira top téma, hogy az ügy politikai vitát váltott ki.
Egy kaliforniai törvényhozó vette céljába az in-game reklámozás ügyét, amit több ponton is támadott. Lori Sladana (Demokrata-San Diego) egy helyi adóban szólította fel a szövetségi törvényhozást, hogy szabjon gátat az in-game reklámozásnak, illetve a spyware-eknek amiket a játékosok a szoftverek installáláskor kapnak a PC-jükre.
A KGTV-10-ben elsõként az EA Games játékára a Battlefield 2142-re hívta a fel a figyelmet amely már a csomagolásában tartalmaz egy kártyát amin a következõt olvashatjuk (kb):
A játék telepítésével és a szoftver használatával elfogadod: reklámok átvitelét és fogadását lokális szerverekrõl tartózkodási helyedtõl függõen, és egyetértesz a reklámozással illetve a marketing tartalommal. Bla bla bla.
Beth Givens a magán jogok egyesületétõl a KGTV-10-nek elmondta:
Ez egy új technológia, ami most igen kiemelkedõ helyre kerülhet elõre az elkövetkezõ idõkben. Azonban ez egy különösképpen visszataszító dolog és sokaknak nem tetszik ezért igen is törvényi szabályozásokra szorul.
Az ügyvédasszony Sladana ezután kitért arra, hogy bizony ezek a dolgok mindinkább terjednek a játékok felé és és a felhívta a fejlesztõk figyelmét arra, hogy a privát zónába való behatolás igen kockázatos lehet.
A viták egyébként akkor újultak ki mikor az 1up.com-on egy cikk jelent meg arról, hogy valójában a játékban elhelyezett reklámok törvényileg jelenleg spyware-eknek tekinthetõek. Ennek lett az a vége, hogy a csomag belsejébe belehelyezték a kártyát amivel elfogadjuk, hogy reklámokkal bombázzanak minket, így tehát nem minõsülnek illetéktelen vendégeknek a reklámok.
A probléma azonban ott van, hogy a csomagot vásárláskor nem lehet kibontani, tehát ha valaki tudatlanul vásárol bizony a doboz külsejérõl nem jön rá, hogy hamarosan két lövés között reklámokat kell nézzen.
A legfontosabb kérdés tehát az maradt, hogy ezek az in-game reklámok valóban spyware-eknek tekinthetõek-e vagy nem? Ez ügyben mint ahogy a Doug Lombardi interjúból is kiderült a Valve álláspontja, hogy olyan dolgokat reklámoznak, amik szerintük is hasznosak. De az nekünk is jó vajon?
December 20
Egy német oldalon nevezetesen a Golem.de-n egy cikk jelent meg a reklámozással kapcsolatban, ami a „Reklámok a Counter-Strike-ban – így fog kinézni” címet kapta.
A játékfejlesztõ Valve Software és az in-game reklámokkal foglalkozó marketinges cég az IGA Worldwide összeállt és megkezdte a munkálatokat a Counter-Strike 1.6-on, ami már talán senki számára nem újdonság. Azonban most a cég bemutatott egy posztert, ami majd a világ elsõ számú taktikai lövöldözõs játékát díszíti.
Az IGA és a Valve izgalomban van: A reklámok bevezetésének hírével együtt köszönetet mondanak a több millió játékosnak – havonta közel 5 milliárd (5 000 000 000) játékos perc áll majd rendelkezésre a reklámozásra- , hogy a játék a világ elsõ számú on-line játékává nõhette ki magát. Összehasonlításképpen az egyik legnézettebb hatalmas TV csatorna mindössze 4,8 milliárd megfigyelõ perccel büszkélkedhet havonta ami még mindig 20 millióval kevesebb.
A reklámok kapcsán a következõket mondták az IGA-nál. „Egyik nagy elõny, hogy itt nem használhatunk gyors elõretekerést” ezzel a tv adásról készült videofelvételekre utalva emellett egy idõben lehetõségünk van sokkal nagyobb mértékben és jobb hatékonysággal reklámozni. Ez annyiban különbözik a TV-bõl már jól ismert reklámoktól hogy egyáltalán nem szakítják meg a programot, hiszen a Counter-Strike-ban olyan helyekre és területekre kerülnek a poszterek, amik mellett gyakran elfutnak a játékosok, és így értelemszerûen pillantást is vetnek rájuk.
Egyáltalán nem akarjuk a reklámokkal a játékot és a játékosokat zavarni. Ahogy azt a képeken is láthatjátok a plakátok beleépülnek a játékba és nem túl zavaró mégis elkerülhetetlen helyekre kerülnek majd be. Ezzel persze azt is elérjük, hogy a kupák és a ligák esetén sokkal nagyobb pénzeket lehet majd fordítani a Counter-Strike 1.6-ra, hiszen a reklámokból extra bevételt remélhetnek a szervezõk, mivel a rengeteg nézõt állandóan bombázni lehet majd reklámokkal az interneten keresztül, akárcsak a TV-ben vagy a mozikban. Egyetértünk a Valve-val abban, hogy ez elõl már nem tudnak kitérni a játékosok. A reklámoknak igenis helyük van a játékokban és ez alól nem lehet majd kivétel a jelenleg létezõ Counter-Strike 1.6-ba illetve akár a többi verzió is.
Az Intel már készen is áll a nagy bevetésre és megkezdte a tárgyalásokat az IGA Worldwide-al. A világ legnagyobb CPU gyártója egyetlen vetélytársát az AMD-t szeretné ilyen formán is lekörözni és ezért hajlandó igen magas összegeket fizetni, hogy az õ reklámjai jelenjenek majd meg. Egyébként a dolog nem új keletû hiszen a tárgyalások a két cég között már 2006 júliusában elkezdõdtek. Az IGA tehát úgy van a dologgal, hogy -függetlenül a Counter-Strike-tól- a reklámoknak be kell kerülniük a játékokba és ezzel új piacot kell nyitni, amely nagyban hasonlít az igazi piachoz, tehát akár 3D-s reklámokban is lehet majd gondolkodni.
Ezután rögtön megjelent egy hasonló hangvételû cikk a gameindustry.biz oldalon is, ahol Doug Lombardi azt nyilatkozta, hogy biztosak a sikerben. Tisztában vannak azzal, hogy a játék nézettsége a legnézettebb TV mûsorokkal veheti fel a versenyt és ez hatalmas pénzt jelenthet.
December 29
A Threewave Software, újabb apró információkat hintett el egy cikkben. Dan Irish egy hosszasabb terjedelmû írásában feszegette a játékokba kerülõ reklámok témáját. A cikkbõl kiderül, hogy a reklámokon túl más ötletek is vannak arra, hogy a Counter-Strike-ba még több hírdetést helyezzenek el. Bár konkrét cégek neveit nem volt hajlandó elárulni, azonban annyit már tudni lehet, hogy készül egy hivatalos pálya, ami - lévén, hogy robbantós- a de_cégneve névre fog hallgatni, és értelemszerûen e bizonyos cég reklámjai és érdekeltségei fognak benne szerepelni.
A cikkbõl még megtudhatjuk, hogy a legtöbb játékfejlesztõ óriási pénzeket lát az új iparágban. Több milliós reklámbevételekkel számolnak, ami egyre csak növekszik majd és 2009-re akár már az 1 milliárdos határt is elérheti.
A reklámok természetesen egy bizonyos korosztályt, vagyis a 18-34 éves játékosokat célozzák majd, meg hiszen Õk azok akik a legtöbb idõt töltenek számítógépes játékokkal. Mr Irish még kitért a már ismert tényre, hogy a játékokban elhelyezett reklámok sokkal hatásosabbak lesznek mint a TV-ben megjelenõk, köszönhetõen annak, hogy többen látják majd ezeket illetve, hogy elkerülhetetlenek lesznek. Ez a 21. század, ami elõl senki nem tud elmenekülni. Ezzel pedig sajnos egyet kell értsünk.
2007 január 4
Az évet csak-csak lezártuk de a téma továbbra is megmaradt. A statisztikák kimutatták, hogy csaknem 10X több áru kelt el az interneten az elmúlt évekhez képest a nagy karácsonyi vásárlásban vagyis az emberek egyre inkább a netet választják. Akkor bizony érdemes itt reklámozni, ugyanúgy mint ahogy a játékokban is. Vagy talán mégsem? Az évben az elsõ ezzel a témával foglalkozó írás szkeptikus az in-game reklámokkal szemben.
A számítógépes és videójátékokban elhelyezett különbözõ reklámokat a felhasználók még nem igazán veszik észre vagy ha mégis, akkor sem tulajdonítanak nekik nagy jelentõséget - összegezték tapasztalataikat a Bunnyfoot brit cég szakemberei.
A szigetországi vállalat munkatársai által összeállított dokumentum szerint a játékosok fel sem tudták idézni, hogy a fejlesztõk és partnereik az adott programban milyen termékek vagy cégek hirdetéseit helyezték el, de gyakran még arra sem emlékeztek, hogy a játékban volt-e egyáltalán reklám vagy sem. A Bunnyfoot olyan tanulmányokra specializálta magát, amelyek részben a szem mozgását figyelõ Eye-Tracking eljáráson, részben a játékosok emocionális képességein alapulnak. A tesztekben 120 személy vett részt és nyolc programot használtak fel, köztük volt a Gran Turismo 3, az NBA Live és a Project Gotham Racing 3.
A vizsgálatok közben a kutatók feljegyezték, hogy a kiválasztott 120 ember a sportjátékok közben egyre kevésbé vette észre a reklámokat, a tekintetük egy idõ után egyszerûen szinte elsiklott fölöttük. A legtöbb hirdetést a felhasználók az NBA Live és a Smackdown vs. Raw programokban vették észre, azonban arra már csak kevesen emlékeztek, hogy milyen cég, termék vagy szolgáltatás reklámjait is látták. A legrosszabb a helyzet ilyen szempontból a Microsoft Xbox 360-as konzoljára írt játékoknál, ezeknél ugyanis a tesztalanyok egyáltalán nem érzékelték a reklámokat.
A brit szakemberek szerint mindez azt jelenti, hogy jelenleg még nagyon kevés az olyan játék közbeni hirdetés, ami felkelti az emberek figyelmét. Ennek egyik oka, hogy a programok közben a felhasználók kikapcsolódnak, játszanak és nem a reklámokra figyelnek. "Ezek az eredmények visszatükrözik a játékipar azon félelmét, miszerint még nem elég figyelemfelkeltõek a számítógépes és videojátékokban elhelyezett szlogenek, bannerek és más marketinganyagok" - jelentette ki Alison Walton, a Bunnyfoot Eye Tracking részlegének vezetõje.
A kutató úgy vélte, a fejlesztõknek és a reklámpartnereiknek elsõsorban a játékosok viselkedését kellene tanulmányozniuk, majd a kapott eredményeket figyelembe véve kellene eldönteniük, hogy milyen programokba milyen hirdetéseket tesznek vagy tesznek-e egyáltalán.
Kivezetõ
Tehát jelenleg itt tartunk. Tény, hogy a Counter-Strike 1.6-ba hamarosan megjelennek a reklámok azonban koránt sem biztos, hogy kellõképpen nagy lesz a siker. Bár a reklámozó cégek és a játékfejlesztõk hisznek a 21. század új vívmányában mégis Mi a játékosok fogjuk akaratlanul is megformálni ezt az újítást. Mint, ahogy a Valve-nál azt mondták jelenleg ez csak egy teszt, hogy a továbbiakban tényleg lesz-e értelme komolyabban fogalakozói a témával az egyelõre senki sem tudhatja, az 1.6-osoknak pedig egyelõre el kell tûrniük, hogy világmárkák nagy szlogenjei között kell felrobbantani az „A” lerakót.
Források: Steampowered, Gameindustry, CSNation, SGHU, Golem.de, Bunnyfoot, IGA Worldwide, Double Fusion, 1up.com