Képzeletbeli CPL ceremónián begyűjtött hét hirdetőtábla méretű, félmillió dollárról kiállított csekkemet minden félelem nélkül felteszem arra, hogy hazai játékosok ezrei koptatják különböző virtuális világok pixeleit anélkül, tudnák mit jelentenek környezetükben elharapódzott egyes „szakmai" kifejezések, szakzsargonok.
Egy hirtelenjében elvégzett közvélemény kutatásunk kiértékelése alapján kíváncsiak lennénk olvasóink közül hányan tudják közelítőleg, esetleg pontosan meghatározni a frag kifejezést, illetve annak származását. Gyilkolásra ösztönző, potenciális halálesetet előidézhető természetellenes likvidálás szórakoztató-elektronikai termékek által megteremtett képzeletbeli világokban. Széles skálán belül próbálkozhatunk definiálásával, jelen karaktereink tárgyát képző dokumentumfilmben, kisebb meglepetésére, megilletődött arckifejezéssel szivattyúzhatjuk magunkba a FRAG eredetét, jelentését és morális mondanivalóját.
Hónapokkal korábban, egészen pontosan márciusban előzetes videóval egybekötött beszámolót rittyentettünk elétek, az elektronikus életünket szenzációhajhász módon prezentáló médiatermékről, melyben dokumentumfilm formájában találkozhatunk viszont űzött és imádott hobbinkkal. Mike Pasley fémjelezte alkotásról a tavaszi AFI Dallas Film Festivalon lerántották a leplet. Áprilisi bemutatkozása után hosszú hónapokkal már megvásárolhattuk, néhány nappal ezelőtt pedig elterjedt a különböző kreatív csatornákon is.
Professzionális sportok és sportolók. Videojátékosok, klasszikus videojátékok, adrenalin pumpáló bajnokságok, magas pénznyeremények, virágzó karrierek, pénz, csillogás és az elektronikus közéletbe hiányosan beszállingózott információk. Mindez arcunkba csapódik a közel másfél órányi játékidőben, olyan ismert sztárjátékosok közreműködésével és előadásában, akikkel eddig számtalan esetben találkozhattunk.
Tovább fregelek!
Archív cikk áttöltve: 2012/03/29 · Eredeti szerző: bazsowicz
Amerikanizálódott anyagról beszélhetünk, habár gyakran felbukkannak neves külföldi személyek, játékosok, teljesen érthető módon lábuk előtt elterülő alapanyagokból gazdálkodtak a készítők. Említenünk sem érdemes milyen mondandóval szolgál filmjük a különböző korosztályoknak és célcsoportoknak. Éppen emiatt a témában jártas személyek és távoli érintettek számára néhol unalmas és vontatott lehet, azonban elektronikus sportokkal teljesen szűz viszonyban lévő nézők számára komoly segítséget nyújt világunkkal való megismerkedéshez. Kérdés, vajon köreikbe megérkezik-e valaha a FRAG.
Ha mégis megérkezik, talán merész vállalkozás kemény drogokhoz hasonlítani a versenyszerű játékokat. A bevezető képkockák alapján a külső szemlélőben vegyes érzelmek törhetnek felszínre: agynyugtató pszichedelikus összetevőkre vágott durva versenyek, csinos nők és pénzeszsákokkal rohangáló profi játékosok, azaz minden, ami egy halálosan elhasznált bevezetőben helyet kaphat. És rossz fényben tüntetheti fel az eSportot.
Gyorsan javítanak a készítők, miután visszarepítenek bennünket a videojátékok tényleges aranykorát jelentő nyolcvanas évekbe. Hamisítatlan kockafigurák kreatív történetvezetésben. Filmünket az egyes személyiségek lendítik előre, bemutatások előtt természetesen ellátogatunk az ősidőkbe. Walter Day becses nevének említésére semmi különös nem történik, pedig Amerikában tömeges őrületet indított útjára Twin Galaxies megnevezésre hallgató árkádmasinájával. Megismerkedhetünk az első professzionális videojátékossal, aki pénzre váltotta hobbiját (bizony Thresh lemaradt a 308-as Ferrarijával) és néhány hónapon keresztül országszerte ünnepelt sztárrá vált. Brutális fazonok egyenesen a nyolcvanas évekből, akik gyakran egy-egy bajnokság megnyerése után két liter kólával gazdagodtak és életükben egyetlen cél lebegett szemük előtt: megdönthetetlen pontszámot elérni minden elérhető árkádgépen. Az 1980-as évek után temették az árkádérát, olyan fejlesztők bemutatkozása (John Romero, John Carmack) következett, akik játékai alapjaiban megváltoztatták a professzionális videojátékokat.
Részletesen megismerkedhetjük leghíresebb virtuális-celebjeink életpályáját és munkásságát. Főszerepben Johnathan "Fatal1ty" Wendel és komoly sérelmei ellenére sztárrá avanzsált Rafik "Lost-Cauze" Bryant, akinek történetében előtérbe kerül a teljes szülői elidegenedés. Törekvése és motiváltsága hajléktalanná és kitagadottá tette, több hónapig Fatal1ty otthonában lakott és kedvelt játékán kívül semmi mással nem foglalkozott. Erőfeszítései kifizetődtek, ha nem is emelkedett mestere szintjére, bőven úszkálhatott összenyert zöldhasúi között. Drámai, már-már tragikus sztorija mellett felbukkannak a PSM minőségi alkatrészekkel megáldott hölgytagjai, valamint néhány világhírű Counter-Strike alakultat. Silány megvalósításban kitérünk korunk egyik legdinamikusabban fejlődő iparágának kulisszái mögé, ahol a domináns Guitar Hero körül forog minden.
A FRAG felépítésében kevés kivetnivalót találhatunk, olyan érdekfeszítő információkra tehetünk szert, melyek egyáltalán nem, vagy hiányos formában jutottak el hozzánk. Mindenképpen dicséret illeti a készítőket, hogy az iparágat érintő problémákat nem csomagolták mézes-mázos köntösbe, így nyíltan belekóstolnak a multinacionális cégek eltipró, kizsákmányoló üzletfelépítésére, a játékosok átgondolatlan elképzeléseibe, életüket érintő felesleges erőfeszítésekbe és a sportolókat érintő faji megkülönböztetésbe.
Megtekintése ajánlott minden eSport iránt érdeklődő és abban szervesen résztvevő számára, annak ellenére, hogy számos ismerős elemmel találkozunk benne. Akiknek fogalmuk sincsen miképpen működnek az elektronikus világunkra épülő üzletágak most átfogó fejtágítást kaphatnak, amennyiben rendelkeznek megfelelő angoltudással. Mindezt szórakoztató és lendületes kivitelben tálalja a FRAG című dokumentumfilm.